ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

УХВАЛА

17.11.2011 р.

N К-3162/08

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів: Сороки М. О., Олексієнка М. М., Рецебуринського Ю. Й., Черпака Ю. К., Шведа Е. Ю., розглянувши у касаційній інстанції в порядку письмового провадження касаційну скаргу П. Г. А. на постанову Кам'янка-Бузького районного суду Львівської області від 16 квітня 2007 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 28 січня 2008 року у справі за позовом П. Г. А. до Виконавчого комітету Кам'янка-Бузької міської ради та Державного комунального підприємства "Червоноградське міжміське бюро технічної інвентаризації", третя особа - В. А. А., про скасування рішень, визнання недійсним державного акта на право власності на земельну ділянку, встановив:

У лютому 2007 року П. Г. А. звернулась до суду з вказаним позовом, мотивуючи свої вимоги тим, що вона є власником 13/25 частин житлового будинку разом з господарськими спорудами по вул. [...] в м. Кам'янка-Бузька. Зазначала, що за договором дарування її брат В. А. А. отримав інші 12/25 частини цього ж житлового будинку, але без господарських будівель та споруд. Вказувала на те, що рішенням виконавчого комітету Кам'янка-Бузької міської ради N [...] від 26 жовтня 1995 року "Про дозвіл на будівництво літньої кухні" В. А. А. надано дозвіл на будівництво літньої кухні в його будинковолодінні за вказаною адресою. Вважала вказане рішення незаконним, оскільки В. А. А. не отримав згоди попереднього власника земельної ділянки на будівництво на ній літньої кухні, тому, на її думку, не мав права здійснювати таке будівництво. Таким чином, будівництво кухні проведено незаконно, оскільки земельна ділянка не була вилучена, проект побудови відсутній, прийом її в експлуатацію здійснено не було, а тому її брат не може бути власником кухні та погреба.

Просила суд:

скасувати рішення виконавчого комітету Кам'янка-Бузької міської ради N [...] від 26 жовтня 1995 року "Про дозвіл на будівництво літньої кухні";

визнати недійсним рішення цього ж виконавчого комітету N [...] від 27.09.2005 щодо безоплатної передачі В. А. А. 0,1000 га земельної ділянки для обслуговування житлового будинку, господарських споруд та будівель;

визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯГ N [...] від 06.06.2006, який посвідчує право власності В. А. А. на земельну ділянку площею 0,10 га по вул. [...] в м. Кам'янка-Бузька.

Постановою Кам'янка-Бузького районного суду Львівської області від 16 квітня 2007 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 28 січня 2008 року, в задоволенні позову відмовлено.

У касаційній скарзі П. Г. А., посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій, прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги.

Касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, рішенням Кам'янка-Бузької міської ради депутатів трудящих від 14 серпня 1963 року "Про розгляд скарг трудящих" В. А. А. продовжено термін рішення N [...] від 19 серпня 1954 року на відвід земельної ділянки під будівництво житлового будинку Кам'янка-Бузька площею 600 м2 по вул. [...] (згодом вул. [...]).

Рішенням виконавчого комітету Кам'янка-Бузької міської ради N [...] від 26 жовтня 1995 року "Про дозвіл на будівництво літньої кухні" В. А. А. надано дозвіл на будівництво літньої кухні в його будинковолодінні по вул. [...].

За договором дарування від 25 травня 1998 року В. А. А. подарувала, а В. А. А. прийняв у дар 12/25 частин жилого будинку в Кам'янка-Бузька по вул. [...]. Реєстраційним посвідченням Львівського обласного державного комунального БТІ від 1 червня 1998 року 12/25 частин будинковолодіння по вул. [...], зареєстровано за В. А. А.

19 лютого 2004 року власник 13/25 частини житлового будинку по вул. [...] В. А. А. померла. Відповідно до свідоцтва про право власності на спадщину за заповітом від 28 грудня 2004 року спадкоємцем спадкового майна за заповітом, а саме 13/25 частин житлового будинку разом з господарськими спорудами (дерев'яний сарай, дерев'яна вбиральня, цегляна літня кухня, бутобетонний погріб, споруди N 1, К) по вул. [...], стала П. Г. А.

Рішенням Кам'янка-Бузької міської ради N [...] від 27 вересня 2005 року "Про безкоштовну передачу земельних ділянок у власність" В. А. А. передано безкоштовно у власність земельну ділянку по вул. [...] площею 1000 м2 для обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, яка була раніше надана у користування.

В обґрунтування підстав для відмови у задоволенні позову, суд першої інстанції посилався на те, з чим погодився апеляційний суд, що попередній власник будинковолодіння В. А. А. не оскаржувала прийнятих органом місцевого самоврядування та його виконавчим органом рішень, які є предметом спору у справі, не ставила питання про усунення перешкод та знесення будівель, що побудовані В. А. А. П. Г. А., будучи спадкоємцем 13/25 будинковолодіння, не вправі ставити питання правомірності його набуття. Крім того, позивач добровільно висловила свою згоду на набуття В. А. А. права власності на земельну ділянку, підписавши акт встановлення та узгодження меж земельної ділянки.

Проте з такими висновками колегія суддів погодитись не може, оскільки вони зроблені на неповно з'ясованих обставинах та в порушення вимог чинного законодавства. У судових рішеннях відсутня правова оцінка наявних у справі доказів, які мають значення для справи.

Так, обраний позивачкою спосіб захисту порушеного права шляхом скасування рішень Кам'янка-Бузької міської ради та її виконавчого комітету передбачає з'ясування судами тих обставини, чи діяли вони в спосіб та у межах повноважень, передбачених законом.

Приймаючи оскаржувані рішення, суди не перевірили всіх обставин, що мають значення для правильного вирішення спору, а саме: чи виконали Кам'янка-Бузька міська рада та виконавчий комітет Кам'янка-Бузької міської ради при прийнятті оскаржуваних рішень вимоги Земельного кодексу України, Закону України "Про планування і забудову територій", в тому числі в частині надання дозволу на виконання будівельних робіт, та чи діяли вони в порядку та в межах повноважень, визначених вищевказаними законами та Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Лише після встановлення вказаних обставин можна буде зробити висновок щодо законності оскаржуваних рішень відповідачів.

Крім того, судам при новому розгляді справи необхідно звернути увагу та перевірити на предмет підвідомчості адміністративному суду позовних вимог в частині скасування Державного акта на право власності на земельну ділянку.

Згідно з частиною 2 статті 227 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, які унеможливили встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до частини 1 статті 220 КАС України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.

Суд касаційної інстанції не має повноважень виправити допущені судами попередніх інстанцій порушення норм процесуального права.

За таких обставин рішення судів попередніх інстанцій підлягають скасуванню з направленням справи до суду першої інстанції на новий розгляд, під час якого суду необхідно повно та всебічно з'ясувати всі обставини справи, вірно застосувати норми матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини та ухвалити законне і обґрунтоване рішення.

Керуючись ст. ст. 220, 222, 223, 227, 230, 231 КАС України, суд ухвалив:

Касаційну скаргу П. Г. А. задовольнити частково.

Постанову Кам'янка-Бузького районного суду Львівської області від 16 квітня 2007 року і ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 28 січня 2008 року скасувати.

Справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, може бути переглянута Верховним Судом України з підстав і в порядку, встановлених статтями 237 - 244 Кодексу адміністративного судочинства України.

 




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали