ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

УХВАЛА

17.01.2012 р.

N К-4312/10

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі: суддів - Васильченко Н. В., Бим М. Є., Леонтович К. Г., Калашнікової О. В., Чалого С. Я., при секретарі - Стасюк Р. О. (за участю представників позивача - Вороніна І. П., відповідача - Опанасенка А. В.), третьої особи - Громніцького Ю. П., розглянувши в судовому засіданні касаційну скаргу ЗАТ "Укргаз-Енерго" на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2009 р. у справі за позовом ЗАТ "Укргаз-Енерго" до Кабінету Міністрів України, третя особа - НАК "Нафтогаз України", про скасування розпорядження, встановила:

ЗАТ "Укргаз-Енерго" звернулось до суду з позовом до Кабінету Міністрів України, третя особа - НАК "Нафтогаз України" про скасування розпорядження КМУ від 06.02.2008 року N 260 "Про скасування розпорядження Кабінету Міністрів України від 24 січня 2006 р. N 27".

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 7 липня 2008 року вказаний позов задоволений у повному обсязі.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуване позивачем розпорядження суперечить вимогам чинного законодавства України та міжнародним угодам, порушує права і охоронювані законом інтереси позивача. При винесенні розпорядження відповідач втрутився у господарську діяльність позивача, що не передбачено законом.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2009 р. рішення суду першої інстанції скасовано та ухвалено нове, яким відмовлено в позові.

Не погоджуючись із прийнятим у справі судовим рішенням апеляційного суду ЗАТ "Укргаз-Енерго" подало касаційну скаргу, в якій просить скасувати його та залишити в силі постанову суду першої з мотивів невірного застосування апеляційним судом норм матеріального права.

Заслухавши доповідача, перевіривши матеріали справи на предмет повноти та всебічності дослідження їх судами та обґрунтованості застосування норм матеріального права до спірних правовідносин, вивчивши доводи касаційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав до її задоволення.

З матеріалів справи вбачається, що розпорядженням КМУ від 24.01.2006 року N 27-р, з метою забезпечення безперебійного постачання імпортованого природного газу вітчизняним споживачам погоджено пропозицію Мінпаливенерго щодо утворення у передбаченому законодавством порядку за участю НАК "Нафтогаз України" закритого акціонерного товариства з місцезнаходженням його в Україні за умови, що: статутний фонд товариства становитиме 5000000 грн. з часткою українського засновника не менш як 50 відсотків, внесеною виключно грошовими коштами; установчі документи товариства та зміни до них погоджуються НАК "Нафтогаз України" з Мінпаливенерго, Мінекономіки, Мінфіном та Мінюстом. 01.02.2006 року між Компанією "Росукренерго АГ" та НАК "Нафтогаз України" укладено договір про створення ЗАТ "Укргаз-Енерго" із статутним фондом товариства 5000000 грн.

Суди також встановили, що ЗАТ "Укргаз-Енерго", зареєстроване, як юридична особа 06.02.2006 року Шевченківською районною у м. Києві державною адміністрацією. Засновниками даної юридичної особи є Компанія "Росукренерго АГ", якій належить 50 % акцій, ЗАТ "Укргаз-Енерго" та НАК "Нафтогаз України" - 50 % акцій.

Розпорядженням КМУ від 06.02.2008 року N 260-р, яке оскаржується, скасовано розпорядження КМУ від 24.01.2006 року N 27. НАК "Нафтогаз України" разом з Мін'юстом доручено вжити заходів для припинення в установленому порядку ЗАТ "Укргаз-Енерго".

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог про скасування вказаного розпорядження, апеляційний суд правильно послався на приписи ч. 1 ст. 117 Конституції України та ст. 53 Закону України "Про Кабінет Міністрів України", в редакції, яка діяла на момент видання оскаржуваного розпорядження, згідно яких Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції та на виконання Конституції і законів України видає постанови і розпорядження, які є обов'язковими до виконання.

Відповідно до п. 3 ст. 53 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" акти КМУ з організаційно-розпорядчих та інших поточних питань видаються у формі розпоряджень. До основних завдань Кабінету Міністрів України зокрема належать: забезпечення державного суверенітету та економічної самостійності України, здійснення внутрішньої та зовнішньої політики держави, виконання Конституції та законів України, актів Президента України; забезпечення проведення фінансової, цінової, інвестиційної і податкової політики; політики у сферах праці та зайнятості населення, соціального захисту, охорони здоров'я, освіти, науки і культури, охорони природи, екологічної безпеки і природокористування; здійснення управління об'єктами державної власності відповідно до закону (ст. 2 Закону).

До повноважень КМУ згідно ст. 20 Закону відноситься здійснення, відповідно до закону, управління об'єктами державної власності, в тому числі корпоративними правами, делегування в установленому законом порядку окремих повноважень щодо управління зазначеними об'єктами міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, місцевим державним адміністраціям та відповідним суб'єктам господарювання.

Підставою для прийняття відповідачем оскаржуваного розпорядження стало те, що після передачі функції продажу імпортованого природного газу від НАК "Нафтогаз України" до ЗАТ "Укргаз-Енерго" ринок природного газу України зазнав впливу негативних тенденцій, зокрема: балансування обсягів надходження та споживання природного газу в газотранспортній системі (ГТС) України та втрата контролю над відкритими акціонерними товариствами по газопостачанню та газифікації. Наявність вказаних негативних чинників, що дестабілізують ситуацію на ринку природного газу підтверджується рішенням РНБО України від 01.02.2008 року "Про заходи щодо стабілізації фінансового стану НАК "Нафтогаз України" та ситуації на ринку природного газу", введеного в дію Указом Президента України від 14.02.2008 року.

Не приймаються до уваги посилання скаржника на те, що оскаржуваним розпорядженням вчинені дії по припиненню (ліквідації) ЗАТ "Укргаз-Енерго", оскільки вони не узгоджуються з нормами матеріального права та змістом розпорядження, відповідно до якого НАК "Нафтогаз України" разом з Мін'юстом доручено лише вжити заходів для припинення в установленому порядку ЗАТ "Укргаз-Енерго", тобто, вчинити дії, передбачені законом для припинення діяльності юридичної особи. Винесення розпорядження не припиняє (ліквідує) юридичну особу позивача, не містить зобов'язань та обмежень щодо нього, останнє носить розпорядчий характер, адресовано підпорядкованим КМУ суб'єктам.

Колегія суддів погоджується із висновком апеляційного суду, що розпорядження КМУ від 06.02.2008 року прийняте на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, з урахуванням усіх обставин, що мають значення для його прийняття, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовано це рішення.

Рішення апеляційного суду про відмову в позові ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні усіх обставин справи в їх сукупності. Судами вірно встановлено характер спірних взаємовідносин та обґрунтовано застосовано норми матеріального права до їх вирішення. Порушень норм процесуального закону, які б могли призвести до прийняття невірного рішення, не встановлено. Твердження касаційної скарги зазначений висновок суду не спростовують.

Відповідно до статті 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 220, 221, 224, 230, 231 КАС України, колегія суддів ухвалила:

Касаційну скаргу ЗАТ "Укргаз-Енерго" залишити без задоволення.

Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2009 р. залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і оскарженню не підлягає, але може бути переглянута Верховним судом України з підстав, в порядку та у строки, визначені ст. ст. 236 - 2391 КАС України.

 

Суддя

Н. В. Васильченко

 




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали