ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

від 9 грудня 2008 року

Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у складі: головуючого Кривенка В. В., суддів: Гусака М. Б., Маринченка В. Л., Панталієнка П. В., Самсіна І. Л., Терлецького О. О., Тітова Ю. Г., розглянувши у порядку письмового провадження за винятковими обставинами за скаргою Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі м. Чернівці (далі - УПФ) справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернівцірембуд" (далі - ТОВ) про визнання недійсним вимоги про сплату боргу та рішення про застосування штрафних санкцій, встановила:

У квітні 2006 року ТОВ звернулося до суду з позовом, у якому просило визнати недійсним вимоги УПФ від 21 березня 2006 року N Ю-148 про сплату недоїмки зі збору на обов'язкове державне пенсійне страхування у розмірі 55926 грн. 07 коп. та рішення від 23 березня 2006 року N 55 про застосування фінансових санкцій у розмірі 29243 грн. 58 коп., посилаючись на те, що воно зареєстроване як платник єдиного податку і на підставі статті 6 Указу Президента України від 3 липня 1998 року N 727/98 "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" (в редакції Указу Президента України від 28 червня 1999 року N 746/99; далі - Указ N 727/98), не є платником збору на обов'язкове державне пенсійне страхування.

Постановою господарського суду Чернівецької області від 5 червня 2006 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного господарського суду від 14 листопада 2006 року, позов задоволено.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 14 лютого 2008 року рішення судів першої та апеляційної інстанцій залишив без змін.

У скарзі про перегляд цієї ухвали за винятковими обставинами УПФ порушила питання про скасування ухвалених у справі судових рішень та прийняття нового про відмову в задоволенні позову. На обґрунтування своєї скарги відповідач послався на порушення судами норм матеріального та процесуального права, неоднакове застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм права та надав постанову Верховного Суду України від 6 березня 2007 року, в якій суд по-іншому застосував ці норми права.

Скарга УПФ підлягає задоволенню з наступних підстав.

Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що позивач як платник єдиного податку відповідно до статті 6 Указу N 727/98 звільняється від сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, оскільки сплачує його у складі сум єдиного податку. Як зазначено судами, УПФ, вважаючи, що нормативні акти, які регулюють спрощену систему оподаткування, не відповідають спеціальному для позивача закону, може порушити питання про внесення змін чи скасування цих нормативних актів. Одночасно із прийняттям нових законів мають бути внесені зміни до інших нормативно-правових актів, щоб не виникало колізій у їх застосуванні. Оскільки на час виникнення спірних правовідносин такі зміни внесено не було і закон про спрощену систему оподаткування не прийнято, то в діях позивача вини немає.

Відповідно до статті 5 Закону України від 9 липня 2003 року N 1058-IV "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон N 1058-IV) він регулює відносини, що виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці правовідносини лише у випадках, передбачених зазначеним Законом, або в частині, що йому не суперечить. Виключно цим Законом визначаються: принципи та структура системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування; коло осіб, які йому підлягають; перелік платників страхових внесків, їх права та обов'язки; порядок нарахування, обчислення, сплати цих внесків і стягнення заборгованості за ними.

Пунктом 1 статті 11 Закону N 1058-IV установлено, що загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню підлягають особи, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, створених відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, у філіях, представництвах, відділеннях, інших відокремлених підрозділах цих підприємств, організацій, в об'єднаннях громадян, у фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності та інших осіб, включаючи юридичних та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок, придбали спеціальний торговий патент), на умовах трудового договору (контракту) або працюють на інших умовах, передбачених законодавством.

Згідно з пунктом 1 статті 14 Закону N 1058-IV страхувальниками зазначених осіб є їх роботодавці, які відповідно до частини 1 статті 15 цього Закону належать до платників страхових внесків і зобов'язані на підставі пункту 6 частини 2 статті 17 того самого Закону нараховувати, обчислювати та сплачувати в установлені строки й у повному обсязі страхові внески.

У статті 18 Закону N 1058-IV зазначено, що страхові внески є цільовим загальнообов'язковим платежем, який справляється на всій території України в порядку, встановленому цим Законом; вони не включаються до складу податків, інших обов'язкових платежів, що складають систему оподаткування, на ці внески не поширюється податкове законодавство; іншим законодавством не можуть встановлюватися пільги з нарахування та сплати страхових внесків або звільнення від їх сплати.

Ставки, механізм справляння та пільги щодо сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування встановлені Законом України від 26 червня 1997 року N 400/97-ВР "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування", яким, як і Законом N 1058-IV, не передбачено такої пільги, як звільнення від сплати цього збору для суб'єктів підприємницької діяльності, котрі перейшли на спрощену систему оподаткування.

Аналізуючи наведені правові норми, колегія суддів дійшла висновку, що страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування не входять до системи оподаткування, на них не поширюється податкове законодавство, а іншим законодавством не встановленні пільги з нарахування та сплати страхових внесків або звільнення від їх сплати.

Отже, обов'язок сплачувати страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування не зумовлюється статусом платника податку як суб'єкта підприємницької діяльності.

Згідно з пунктом 16 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону N 1058-IV до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить йому. Положення статті 6 Указу N 727/98 про звільнення суб'єктів малого підприємництва, які сплачують єдиний податок, від збору на обов'язкове державне пенсійне страхування Закону суперечать і застосуванню не підлягає.

З урахуванням того, що судами повно та правильно встановлені обставини справи, але неправильно застосовані норми матеріального права, усі ухвалені у справі судові рішення підлягають скасуванню з ухваленням нового - про відмову в задоволенні позову.

Керуючись статтями 241 - 244 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України постановила:

Скаргу Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі м. Чернівці задовольнити.

Ухвалу Вищого адміністративного суду України від 14 лютого 2008 року, ухвалу Львівського апеляційного господарського суду від 14 листопада 2006 року та постанову господарського суду Чернівецької області від 5 червня 2006 року скасувати.

Ухвалити у справі нове рішення, яким у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернівцірембуд" відмовити.

Постанова є остаточною і не може бути оскаржена, крім випадку, передбаченого пунктом 2 частини 1 статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України.

  

Головуючий

В. В. Кривенко

Судді:

М. Б. Гусак

 

В. Л. Маринченко

 

П. В.Панталієнко

 

І. Л. Самсін

 

О. О. Терлецький

 

Ю. Г. Тітов

  




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали