ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

від 20 червня 2011 року

Верховний Суд України у складі: головуючого - Терлецького О. О., суддів - Балюка М. І., Барбари В. П., Берднік І. С., Глоса Л. Ф., Гошовської Т. В., Гриціва М. І., Гуля В. С., Гусака М. Б., Ємця А. А., Жайворонок Т. Є., Заголдного В. В., Канигіної Г. В., Кліменко М. Р., Ковтюк Є. І., Короткевича М. Є., Коротких О. А., Косарєва В. І., Кривенка В. В., Кузьменко О. Т., Лященко Н. П., Маринченка В. Л., Онопенка В. В., Охрімчук Л. І., Панталієнка П. В., Пивовара В. Ф., Пошви Б. М., Прокопенка О. Б., Редьки А. І., Романюка Я. М., Сеніна Ю. Л., Скотаря А. М., Таран Т. С., Тітова Ю. Г., Шаповалової О. А., Шицького І. Б., Яреми А. Г., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом Тернопільського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі - відділення Фонду) до приватного підприємства "Продекспорт" (далі - Підприємство) про стягнення адміністративно-господарських санкцій, встановив:

У серпні 2007 року відділення Фонду звернулося до суду з позовом до Підприємства, у якому просило стягнути з відповідача 92656 грн. 61 коп., з яких 89776 грн. 06 коп. - адміністративно-господарські санкції за нестворені одинадцять робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2006 році та 2880 грн. 55 коп. - пеня за порушення термінів сплати.

На обґрунтування вимог позивач посилався на те, що відповідно до звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2006 рік середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу підприємства у цьому році становила 384 особи, отже, відповідно до вимог частини першої статті 19 Закону України від 21 березня 1991 року N 875-XII "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (далі - Закон N 875-XII) відповідач у 2006 році повинен був створити 15 робочих місць для працевлаштування інвалідів. Згідно з даними, наданими Підприємством у звіті про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2006 рік (форма N 10-ПІ), середньооблікова чисельність інвалідів - штатних працівників на підприємстві - становила чотири особи.

Відповідач проти позову заперечував, посилаючись на те, що на виконання вимог законодавства підприємство у 2006 році направляло до центру зайнятості звіти за формою 3-ПН про наявність вакантних місць для працевлаштування інвалідів. Однак інваліди не були направлені органами державної влади для працевлаштування на підприємстві.

Постановою господарського суду Тернопільської області від 24 жовтня 2007 року у задоволенні позову відмовлено.

Львівський апеляційний адміністративний суд постановою від 15 квітня 2008 року рішення суду першої інстанції скасував і прийняв нове - про задоволення позову.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 3 лютого 2011 року (Ухвала N К-7530/08) постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 квітня 2008 року скасовано, постанову господарського суду Тернопільської області від 24 жовтня 2007 року залишено без змін.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд касаційної інстанції, виходив із того, що відповідач здійснив усі передбачені чинним на момент виникнення спору законодавством заходи, спрямовані на працевлаштування інвалідів на своєму підприємстві, що підтверджується відповідними доказами, а тому на нього не може бути покладена відповідальність, передбачена статтею 20 Закону N 875-XII.

У заяві про перегляд Верховним Судом України ухвали Вищого адміністративного суду України від 3 лютого 2011 року (Ухвала N К-7530/08) з підстави, передбаченої пунктом 1 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України, відділення Фонду просить скасувати цю ухвалу та залишити в силі рішення апеляційного суду, посилаючись на те, що касаційний суд у подібних правовідносинах неоднаково застосував статті 19, 20 Закону N 875-XII. На обґрунтування заяви додано ухвалу Вищого адміністративного суду України від 30 вересня 2008 року (N К-3074/07).

Перевіривши за матеріалами справи наведені у заяві доводи, Верховний Суд України дійшов висновку про відсутність підстав для її задоволення.

За змістом статті 19 Закону N 875-XII для підприємств, установ, організацій встановлюється норматив робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів.

Частиною першою статті 20 Закону N 875-XII встановлено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, які використовують найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.

Адміністративно-господарські санкції за незайняті інвалідами робочі місця не є податком, збором (обов'язковим платежем), обов'язкова сплата яких передбачена Конституцією України та Законом України від 25 червня 1991 року N 1251-XII "Про систему оподаткування", а є заходом впливу на правопорушника у сфері господарювання у зв'язку зі скоєнням правопорушення.

Разом із тим, відповідно до частини першої статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Частиною другою наведеної статті передбачено, що учасник господарських відносин відповідає, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Згідно зі статтею 18 Закону N 875-XII (у редакції до 18 березня 2006 року) працевлаштування інвалідів здійснюється центральним органом виконавчої влади з питань праці та соціальної політики, органами місцевого самоврядування, громадськими організаціями інвалідів. Законом України від 23 лютого 2006 року N 3483-IV "Про внесення змін до деяких законів України щодо реалізації інвалідами права на трудову зайнятість" зазначену статтю було викладено в іншій редакції, а Закон N 875-XII доповнено статтею 181, за змістом якої пошук підходящої роботи для інваліда здійснює державна служба зайнятості.

Таким чином, обов'язок підприємства зі створення робочих місць для інвалідів не супроводжується його обов'язком займатися пошуком інвалідів для працевлаштування.

У зв'язку з тим, що відповідачем вжито усіх залежних від нього заходів щодо утворення робочих місць для працевлаштування інвалідів, на нього не може бути покладена відповідальність за ненаправлення уповноваженими органами необхідної кількості інвалідів для працевлаштування, відсутність у населеному пункті за місцем знаходження Підприємства інвалідів, які бажають працевлаштуватись.

Ураховуючи наведене, висновок суду касаційної інстанції про безпідставність вимог позивача є правильним, а заява про перегляд судових рішень не підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 241, 244 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд України постановив:

У задоволенні заяви Тернопільського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів відмовити.

Постанова є остаточною і не може бути оскаржена, крім випадку, встановленого пунктом 2 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України.

 

Головуючий

О. О. Терлецький

Судді:

М. І. Балюк

 

В. П. Барбара

 

І. С. Берднік

 

Л. Ф. Глос

 

М. І. Гриців

 

Т. В. Гошовська

 

В. С. Гуль

 

М. Б. Гусак

 

А. А. Ємець

 

Т. Є. Жайворонок

 

В. В. Заголдний

 

Г. В. Канигіна

 

М. Р. Кліменко

 

М. Є. Короткевич

 

Є. І. Ковтюк

 

О. А. Коротких

 

В. В. Кривенко

 

В. І. Косарєв

 

О. Т. Кузьменко

 

Н. П. Лященко

 

В. Л. Маринченко

 

В. В. Онопенко

 

П. В. Панталієнко

 

Л. І. Охрімчук

 

В. Ф. Пивовар

 

Б. М. Пошва

 

О. Б. Прокопенко

 

А. І. Редька

 

Я. М. Романюк

 

Ю. Л. Сенін

 

А. М. Скотарь

 

Т. С. Таран

 

Ю. Г. Тітов

 

О. А. Шаповалова

 

І. Б. Шицький

 

А. Г. Ярема

 




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали