ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

УХВАЛА

02.06.2011 р.

N К-329/09

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі: суддів: Васильченко Н. В., Цуркана М. І., Калашнікової О. В., Черпіцької Л. Т., Леонтович К. Г., розглянувши в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами адміністративну справу за касаційною скаргою управління НБУ в Дніпропетровській обл. на ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 12 листопада 2008 р. у справі за позовом управління НБУ в Дніпропетровській обл. до ВАТ "Комерційний банк "Надра" про стягнення штрафу, встановила:

Національний банк України в особі управління НБУ в Дніпропетровській області звернулись до суду з адміністративним позовом до ВАТ КБ "Надра" про стягнення 340 грн. штрафу.

Постановою господарського суду м. Києва від 26 лютого 2007 року позовні вимоги задоволено в повному обсязі.

Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 12 листопада 2008 р. постанову господарського суду м. Києва від 26 лютого 2007 року скасовано, провадження по справі закрито у зв'язку із тим, що справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.

В касаційній скарзі позивач ставить питання про скасування ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 12 листопада 2008 р. та залишення в силі постанови господарського суду м. Києва від 26.02.2007 року з мотивів порушення судами норм процесуального права

Перевіривши матеріали справи, правильність застосування апеляційним судом норм процесуального права, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Колегія суддів не погоджується з висновком судів, що даний спір не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства, з огляду на наступне.

У відповідності до положень п. 1 ч. 1 ст. 3 Кодексу адміністративного судочинства України, справа адміністративної юрисдикції - публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Відповідно до п. 4 ст. 50 КАС України суб'єкти владних повноважень мають право на звернення в суд з адміністративним позовом до юридичних осіб у випадках, встановлених законом.

Статтею 44 Закону України "Про Національний банк України" встановлені повноваження Національного банку України в сфері валютного регулювання та контролю. Так, Національний банк діє як уповноважена державна установа при застосуванні законодавства України про валютне регулювання і валютний контроль. До компетенції Національного банку у сфері валютного регулювання та контролю належить, зокрема застосовування мір відповідальності до банків, юридичних та фізичних осіб (резидентів та нерезидентів) за порушення правил валютного регулювання і валютного контролю.

Відповідно до статті 13 Декрету КМУ "Про систему валютного регулювання і валютного контролю" Національний банк України є головним органом валютного контролю, що: здійснює контроль за виконанням правил регулювання валютних операцій на території України з усіх питань, не віднесених цим Декретом до компетенції інших державних органів; забезпечує виконання уповноваженими банками функцій щодо здійснення валютного контролю згідно з цим Декретом та іншими актами валютного законодавства України.

До резидентів, нерезидентів, винних у порушенні правил валютного регулювання і валютного контролю, застосовуються такі міри відповідальності (фінансові санкції) за несвоєчасне подання, приховування або перекручення звітності про валютні операції - штраф у сумі, що встановлюється Національним банком України (ст. 16 вказаного Декрету).

Положення про валютний контроль, затв. постановою Правління Національного банку України від 8 лютого 2000 р. N 49, визначає основні засади здійснення Національним банком функцій головного органу валютного контролю згідно з повноваженнями, наданими йому за статтями 7, 44 Закону України "Про Національний банк України" та статтями 13, 16 Декрету Кабінету Міністрів України від 19.02.93 N 15-93 "Про систему валютного регулювання і валютного контролю"

Згідно п. 3.5 Положення про валютний контроль постанова надсилається поштою з повідомленням про вручення порушнику, який протягом п'яти робочих днів після отримання постанови або постанови Правління Національного банку має перерахувати суму штрафу до Державного бюджету України. У разі несплати порушником штрафу в зазначений строк він підлягає стягненню в судовому порядку. Позовна заява про стягнення суми штрафу подається до місцевого господарського суду за місцезнаходженням порушника протягом 30 календарних днів після закінчення строку для добровільної сплати штрафу.

Аналіз наведених норм законодавства дає підстави вважати, що вирішуваний спір є публічно-правовим, оскільки виник за участю суб'єкта владних повноважень, який реалізовував у спірних правовідносинах надані йому чинним законодавством владні управлінські функції державного управління в сфері валютного регулювання та контролю

Таким чином, висновок судів про те, що цей спір не належить до адміністративної юрисдикції, не ґрунтується на положеннях чинного законодавства України, у зв'язку з чим всі ухвалені у справі судові рішення підлягають скасуванню, а справа - направленню до суду першої інстанції на новий розгляд.

На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 220, 222, 227, 230, 231 КАС України, колегія суддів - ухвалила:

Касаційну скаргу управління НБУ в Дніпропетровській області задовольнити частково.

Ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 12 листопада 2008 р. скасувати, справу направити до цього ж суду на новий апеляційний розгляд.

Відповідно до ч. 5 ст. 254 КАС України ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі і оскарженню не підлягає.

 




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали