ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

15.09.2011 р.

Справа N 9/467

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів: Могила С. К. (головуючого), Борденюк Є. М., Вовка І. В., розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Національної радіокомпанії України на постанову Київського апеляційного господарського суду від 22.06.2011 року у справі N 9/467 за позовом Національної радіокомпанії України до Дирекції телерадіопрограм Управління справами Верховної Ради України та Державного комітету телебачення і радіомовлення України, треті особи: Апарат Верховної Ради України, Управління справами Верховної Ради України, Національна рада з питань телебачення та радіомовлення України, про спонукання укласти договір, установив:

У листопаді 2010 року позивач звернувся до господарського суду міста Києва з позовною заявою до Дирекції телерадіопрограм Управління справами Верховної Ради України про зобов'язання укласти договір на виконання державного замовлення з висвітлення діяльності Верховної Ради України на запропонованих ним умовах, у зв'язку з прямою вказівкою закону про обов'язковість укладення такого договору.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 03.02.2011 року до участі у справі в якості іншого відповідача залучено Державний комітет телебачення і радіомовлення України.

Рішенням господарського суду міста Києва від 17.03.2011 року (суддя Бондаренко Г. П.) в позові відмовлено.

Постановою Київського апеляційного господарського суду від 22.06.2011 року (судді: Корсакова Г. В., Кондес Л. О., Нєсвєтова Н. М.) зазначене рішення суду першої інстанції залишено без змін.

У касаційній скарзі позивач вважає, що судами порушено і неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права, і тому просить прийняті ними рішення скасувати, та в позові відмовити.

У відзиві на касаційну скаргу Дирекція телерадіопрограм Управління справами ВРУ вважає, що судові рішення є законними і підлягають залишенню без змін, а касаційна скарга - без задоволення.

У поясненні щодо касаційної скарги Апарат Верховної Ради України вважає, що судові рішення є законними і підлягають залишенню без змін, а касаційна скарга - без задоволення.

Відзиви на касаційну скаргу від іншого відповідача та третіх осіб до суду не надходили.

Заслухавши пояснення представників позивача, Дирекції телерадіопрограм Управління справами ВРУ, Управління справами ВРУ, Апарату ВРУ, дослідивши доводи касаційної скарги і відзивів на неї, перевіривши матеріали справи та прийняті в ній судові рішення, суд касаційної інстанції вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, що позивач листом від 26.02.2010 року N 9-1-273/3 направив Дирекції телерадіопрограм Управління справами Верховної Ради України проект спірного договору N 10/02 у двох примірниках з проханням підписати зазначений договір.

Листами від 05.03.2010 року N 9-1-309/3, від 30.03.2010 року N 9-1-406/6 позивач звертався з проханням прискорити підписання договору.

Дирекція телерадіопрограм Управління справами ВРУ листом від 08.06.2010 року повідомила позивача про неможливість укладення будь-яких договорів на виконання державного замовлення у зв'язку з відсутністю з грудня 2008 року фінансування видатків Дирекції, пов'язаних з висвітленням роботи парламенту іншими засобами масової інформації.

Предметом даного судового розгляду є вимоги виконавця до Дирекції телерадіопрограм Управління справами Верховної Ради України про зобов'язання укласти договір на виконання державного замовлення з висвітлення діяльності Верховної Ради України у зв'язку з обов'язковістю його укладення на підставі закону.

Суди першої та апеляційної інстанцій, відмовляючи в позові про спонукання до укладення договору на виконання державного замовлення з висвітлення діяльності Верховної Ради України, виходили з недоведеності обставин, з якими закон пов'язує необхідність укладення такого договору з Дирекцією телерадіопрограм Управління справами Верховної Ради України.

Відповідно до ч. 2 ст. 1 Закону України "Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації" від 23.09.97 року державне замовлення на висвітлення діяльності органів державної влади - замовлення на висвітлення діяльності Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, розміщення якого забезпечує Національна рада України на каналах Національної телекомпанії України, Національної радіокомпанії України та інших телерадіоорганізацій України, яке оформляється відповідно постановами Верховної Ради України, розпорядженнями Президента України, Кабінету Міністрів України.

За ч. 1 ст. 9 зазначеного Закону порядок і форми обов'язкового висвітлення діяльності Верховної Ради України аудіовізуальними засобами масової інформації (виконання державного замовлення) визначаються окремою Постановою Верховної Ради України на весь період повноважень Верховної Ради України чергового скликання.

Частиною 1 статті 19-1 цього Закону визначено, що розміщення державного замовлення на аудіо- і відеоінформаційну продукцію про діяльність Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України забезпечується Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення.

Пунктом 1 Постанови Верховної Ради України від 23.11.2007 року "Про порядок висвітлення роботи Верховної Ради України шостого скликання" на Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення, Державний комітет телебачення і радіомовлення України відповідно до вимог законів України "Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації", "Про державне замовлення для задоволення пріоритетних державних потреб", "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти", Бюджетного кодексу України, статті 3 Регламенту Верховної Ради України в порядку обов'язкового висвітлення діяльності Верховної Ради України та в межах коштів, передбачених відповідними законами України про Державний бюджет України, покладено обов'язок забезпечити розміщення державного замовлення на висвітлення діяльності Верховної Ради України шостого скликання в порядку та обсягах, визначених пунктами 2, 3, 4 цієї Постанови.

Пунктом 4 зазначеної Постанови ВРУ постановила Національній радіокомпанії України здійснювати трансляцію пленарних засідань Верховної Ради України, парламентських слухань у прямому ефірі на Першому загальнонаціональному каналі НРКУ; забезпечити організацію і пряму трансляцію щотижня, по четвергах, у проміжку часу між 18 та 23 годинами, 45-хвилинних тематичних передач за рівної участі в них представників депутатських фракцій.

Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2004 року N 918 затверджено Положення про державне замовлення на виробництво і розповсюдження теле- та радіопрограм, яким визначено генеральним державним замовником на виробництво і розповсюдження теле- та радіопрограм Державний комітет телебачення і радіомовлення.

Згідно з чч. 1 та 3 ст. 183 ГК України договори за державним замовленням укладаються між визначеними законом суб'єктами господарювання - виконавцями державного замовлення та державними замовниками, що уповноважені від імені держави укладати договори (державні контракти), в яких визначаються господарські зобов'язання сторін та регулюються відносини замовника з виконавцем щодо виконання державного замовлення.

Укладення сторонами договору за державним замовленням (державного контракту) здійснюється в порядку, передбаченому статтею 181 цього Кодексу, з урахуванням особливостей, передбачених законодавством. Державний контракт укладається шляхом підписання сторонами єдиного документа.

Загальний порядок укладання господарських договорів передбачений ст. 181 ГК України.

Попередніми судовими інстанціями встановлено недоведеність обставин наявності у Дирекції телерадіопрограм Управління справами Верховної Ради України обов'язку з укладення договору на виконання державного замовлення з висвітлення діяльності Верховної Ради України за заявленим позовом, та відсутність направлення відповідного проекту договору позивачем Державному комітету телебачення і радіомовлення України, що могло б свідчити про виникнення між ними переддоговірного спору.

Отже, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, з яким погодився і апеляційний господарський суд, про відсутність правових підстав для зобов'язання Дирекції телерадіопрограм Управління справами Верховної Ради України укласти договір на виконання державного замовлення з висвітлення діяльності Верховної Ради України й обґрунтовано відмовив у позові.

Доводи касаційної скарги не спростовують висновків суду.

За таких обставин, прийняті судові рішення відповідають матеріалам справи та вимогам закону, і тому підлягають залишенню без змін, а касаційна скарга - без задоволення.

З огляду наведеного та керуючись ст. ст. 1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України постановив:

Касаційну скаргу Національної радіокомпанії України залишити без задоволення, а постанову Київського апеляційного господарського суду від 22.06.2011 року - без змін.

 

Головуючий, суддя

С. Могил

Судді:

Є. Борденюк

 

І. Вовк




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали