ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

УХВАЛА

24.03.2011 р.

N К-37225/09
    N K-37227/09

Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів: Бутенка В. І. (доповідач), Горбатюка С. А., Лиски Т. О., Малиніна В. В., Мироненка О. В., при секретарі - Мацюк Т. С. (за участю позивача - ОСОБА_1 та представників Макарівського районного споживчого товариства - Ситенка О. Д. і Древаль Л. Л.), розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку касаційного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державного реєстратора Макарівської районної державної адміністрації Київської області, треті особи: Макарівське районне споживче товариство, Липівське споживче товариство, Рожівське споживче товариство, Бишівське споживче товариство, Копилівське споживче товариство, Макарівське споживче товариство, про визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними, встановив:

У квітні 2006 року ОСОБА_1 звернулась до суду із вказаним позовом, у якому після уточнення позовних вимог просила визнати протиправними дії державного реєстратора Макарівської районної державної адміністрації Київської області щодо самовільного, без рішення суду, скасування запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців відомостей про Макарівську районну споживчу спілку за ідентифікаційним кодом N 01755255, зареєстровану рішенням виконавчого комітету Макарівської районної ради Київської області N 247 від 26 грудня 1991 року (номер запису 13401200000000068) та Свідоцтва про державну реєстрацію Макарівської районної споживчої спілки, де керівником зазначено ОСОБА_1, обрану на цю посаду відповідно до Статуту райспоживспілки.

Крім того, ОСОБА_1 просила визнати протиправними дії державного реєстратора Макарівської районної державної адміністрації Київської області щодо включення 29 квітня 2005 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців за вказаним ідентифікаційним кодом відомостей про Макарівське районне споживче товариство (запис N 013401200000000260), а також зобов'язати відповідача виключити з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців відомості про Макарівське районне споживче товариство за ідентифікаційним кодом 01755255 та включити до Єдиного державного реєстру відомості про Макарівську районну споживчу спілку за вказаним ідентифікаційним кодом і зазначенням керівника - голови правління ОСОБА_1 з видачею Свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи нового зразка.

Постановою Макарівського районного суду Київської області від 15 жовтня 2007 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 28 липня 2009 року, у задоволенні позову відмовлено.

В касаційній скарзі ОСОБА_1 просить скасувати зазначені судові рішення з підстав порушення судами норм матеріального і процесуального права, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

До Вищого адміністративного суду України також надійшли заяви від Макарівського сільського споживчого товариства, Рожівського споживчого товариства, Бишівського споживчого товариства та Копилівського споживчого товариства про приєднання до касаційної скарги ОСОБА_1, у яких заявники підтримують вимоги скарги та просять її задовольнити.

Крім того, Липівське споживче товариство подало касаційну скаргу, у якій просить скасувати ухвалені у справі судові рішення і направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції, посилаючись при цьому на порушення судами норм матеріального і процесуального права.

Колегія суддів вважає, що касаційні скарги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Як було встановлено судами попередніх інстанцій, рішенням виконавчого комітету Макарівської районної ради Київської області N 247 від 26 грудня 1991 року зареєстровано Макарівську районну споживчу спілку.

24 жовтня 1994 року Макарівською районною державною адміністрацією було зареєстровано статут Макарівської районної спілки споживчих товариств (ідентифікаційний код 01755255), про що зроблено запис в Журналі обліку реєстраційних справ за N 53.

На підставі постанов позачергової конференції Макарівської районної спілки споживчих товариств від 5 грудня 2001 року та загальних (установчих) зборів представників кооперативних підприємств і організацій Макарівського району від 5 грудня 2001 року здійснено реорганізацію Макарівської спілки споживчих товариств в Макарівське районне споживче товариство, керівником якого обрано ОСОБА_2.

30 грудня 2001 року Макарівська районна спілка споживчих товариств (ідентифікаційний код 01755255) була перереєстрована Макарівською районною державною адміністрацією в Макарівське районне споживче товариство (ідентифікаційний код 01755255), про що зроблено запис в Журналі обліку реєстраційних справ за N 53.

В подальшому 7 червня 2002 року Макарівське районне споживче товариство перереєстровано в Макарівську районну спілку споживчих товариств.

Рішенням господарського суду Київської області від 25 березня 2004 року у справі N 82/4-04, яке залишено без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 8 червня 2004 року та постановою Вищого господарського суду України від 26 жовтня 2004 року, визнано недійсною проведену 7 червня 2002 року Макарівською райдержадміністрацією перереєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності Макарівського районного споживчого товариства в Макарівську району спілку споживчих товариств.

На підставі вказаного рішення господарського суду Київської області від 25 березня 2004 року державним реєстратором Макарівської районної державної адміністрації 29 квітня 2005 року включені до Єдиного державного реєстру відомості про Макарівське районне споживче товариство.

Рішенням господарського суду Київської області від 5 серпня 2004 року у справі N 90/18-04 визнано недійсною та скасовано перереєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності Макарівської районної спілки споживчих товариств в Макарівське районне споживче товариство, здійснену 30 грудня 2001 року Макарівською райдержадміністрацією.

Постановою Вищого господарського суду України від 30 грудня 2004 року у справі N 90/18-04 було задоволено касаційну скаргу Макарівського районного споживчого товариства, рішення господарського суду Київської області від 5 серпня 2004 року було скасовано і відмовлено у задоволенні позову Макарівській районній спілці споживчих товариств про визнання протиправною перереєстрації суб'єкта підприємницької діяльності.

Постановою Верховного суду України від 22 березня 2005 року скасовано вказані судові рішення і провадження у справі N 90/18-04 припинено.

В той же час постановою зборів ради Макарівської районної спілки споживчих товариств від 15 квітня 2004 року Проніну Г. Т. обрано головою правління цієї спілки.

Рішенням апеляційного суду Київської області від 6 лютого 2006 року визнано недійсними рішення позачергової конференції споживчої кооперації Макарівського району від 5 грудня 2001 року та постанову позачергової конференції Макарівської райспоживспілки від 5 грудня 2001 року "Про реорганізацію райспоживспілки в районне споживче товариство".

У зв'язку з цим керівники Макарівської районної спілки споживчих товариств, Бишівського споживчого товариства, Копилівського споживчого товариства, Липівського споживчого товариства, Макарівського споживчого товариства, Рожівського споживчого товариства та інших звернулися із заявою до державного реєстратора про виключення відомостей про Макарівське районне споживче товариство з Єдиного державного реєстру.

Державний реєстратор залишив дану вимогу без задоволення, оскільки не було дотримано процедури, яка передбачена статтею 368 ЦПК України.

У той же час предметом даного спору є визнання протиправними дій державного реєстратора щодо внесення на підставі вказаного рішення Господарського суду Київської області від 25 березня 2004 року відомостей до Єдиного державного реєстру про Макарівське районне споживче товариство, які були вчинені відповідачем 29 квітня 2005 року.

Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, регулюються Конституцією України, Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" від 15 травня 2003 року N 755-IV (далі - Закон N 755-IV) та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.

Згідно зі статтею 5 Закону N 755-IV державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців проводиться державним реєстратором виключно у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи або за місцем проживання фізичної особи - підприємця.

Відповідно до статті 23 Закону N 755-IV юридична особа повинна мати своє найменування, яке містить інформацію про її організаційно-правову форму (крім органів державної влади, органів місцевого самоврядування, органів влади Автономної Республіки Крим, державних, комунальних організацій, закладів та установ), та назву.

Статтями 8, 24 та 25 Закону N 755-IV встановлені порядок державної реєстрації юридичної особи, пакет документів, що подається державному реєстратору для проведення державної реєстрації юридичної особи, та вимоги до оформлення документів, які подаються державному реєстратору.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився і апеляційний суд, виходив з того, що оскарженими діями відповідача не порушено права позивача як фізичної особи, а докази його звернення за захистом охоронюваних законом інтересів товариства (спілки), учасником якого він є, на підставі належно оформленого доручення цього товариства - відсутні.

Проте такий висновок зроблений судами передчасно, без належного і повного з'ясування дійсних обставин справи.

У відповідності зі ст. 5 Закону України "Про споживчу кооперацію" первинною ланкою споживчої кооперації є споживче товариство - самостійна, демократична організація громадян, які на основі добровільності членства і взаємодопомоги за місцем проживання або роботи об'єднуються для спільного господарювання з метою поліпшення свого економічного і соціального стану.

Основним документом, що регулює діяльність споживчого товариства, є статут. У ньому визначається порядок вступу до товариства і виходу з нього, права та обов'язки членів товариства, його органи управління, контролю та їх компетенція, порядок утворення майна товариства і розподілу прибутку, умови реорганізації і ліквідації товариства та інші положення, що не суперечать законодавчим актам України.

Споживче товариство вважається створеним, визнається юридичною особою і може здійснювати господарську та іншу діяльність з дня його державної реєстрації.

Статтею 8 цього Закону передбачено, що споживчі товариства можуть на добровільних засадах об'єднуватися в місцеві спілки, Центральну спілку споживчих товариств України і мають право вільного виходу з них. Взаємовідносини між споживчими товариствами та їх спілками будуються на договірних засадах. Товариства можуть делегувати спілкам частину своїх повноважень і виконання окремих функцій.

Вищим органом управління спілки є з'їзд (конференція), який приймає статут, обирає розпорядчі, виконавчі та контрольні органи, вирішує інші питання діяльності спілки. Взаємодія і підпорядкованість розпорядчих, виконавчих та контрольних органів спілки визначається статутом.

Позивач ОСОБА_1 вказує, що Статутом Макарівської райспоживспілки, зареєстрованим Макарівською райдержадміністрацією, передбачено, що голова правління має право без особливого на те доручення укладати від імені райспоживспілки договори, контракти, угоди, а також здійснювати інші дії, що не суперечать Статуту, чинному законодавству і не обмежують права споживчої кооперації та не перешкоджають їх здійсненню.

Крім того, з матеріалів справи видно, що постановою зборів ради Макарівської райспоживспілки N 2 від 15 квітня 2005 року ОСОБА_1 обрано головою правління райспоживспілки.

При цьому відсутні належні відомості про те, чи визнавалась нелегітимною чи недійсною зазначена постанова, а також чи припинено, реорганізовано або ліквідовано в установленому порядку товариство, керівником якого є позивач.

Та обставина, що у позові ОСОБА_1 не вказувала, що звертається в інтересах Макарівської районної споживчої спілки або її членів, не позбавляла суд обов'язку уточнити правові підстави звернення до суду.

Як вже зазначалось, статтею ст. 5 Закону України "Про споживчу кооперацію" передбачено, що споживче товариство вважається створеним, визнається юридичною особою і може здійснювати господарську та іншу діяльність з дня його державної реєстрації.

З матеріалів справи вбачається, що даний спір виник у зв'язку із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців відомостей про Макарівське районне споживче товариство за кодом N 01755255, який належав Макарівській районній споживчій спілці, керівником якої і є позивач.

При цьому відсутні відомості про те, чи зареєстрована у встановленому порядку Макарівська районна споживча спілка, а відтак нез'ясованим є питання, чи має ця спілка статус юридичної особи та, відповідно, здатність здійснювати юридично значимі дії. У зв'язку з цим невирішеним залишилось також питання про особу, яка уповноважена звертатись до суду за захистом охоронюваних законом інтересів товариства.

Однак з матеріалів справи не вбачається, що судами повно і всебічно встановлювались такі обставини, які поряд із уже з'ясованими ними обставинами є вирішальними для правильного розв'язання цього спору.

У відповідності із частиною 2 статті 227 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, які унеможливили встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.

Для вирішення цього спору, з урахуванням наведених вище норм матеріального права та висновків суду касаційної інстанції необхідно встановлювати нові обставини щодо правомірності дій відповідача в процесі прийняття оскарженого позивачем рішення, відповідності цього рішень вимогам закону та давати їм належну правову оцінку, що відповідно до частини першої статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України не може зробити суд касаційної інстанції.

Відповідно до вимог ст. 227 КАС України оскаржені судові рішення підлягають скасуванню із направленням справи на новий судовий розгляд до суду першої інстанції, під час якого суду слід врахувати наведене та у відповідності із вимогами закону вирішити даний спір.

Керуючись ст. ст. 220, 221, 223, 227, 230, 232 КАС України, суд ухвалив:

Касаційні скарги Липівського споживчого товариства та ОСОБА_1, до якої приєднались Макарівське сільське споживче товариство, Рожівське споживче товариство, Бишівське споживче товариство і Копилівське споживче товариство, задовольнити.

Постанову Макарівського районного суду Київської області від 15 жовтня 2007 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 28 липня 2009 року скасувати.

Справу направити до суду першої інстанції на новий судовий розгляд в іншому складі суду.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і оскарженню не підлягає.

 

Судді:

 

 




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали