КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

29.07.2010 р.

Справа N 2а-7801/09/2670


Постанову залишено без змін(згідно з ухвалою Вищого адміністративного суду України від 1 лютого 2012 року) (Ухвала N К-28732/10)

Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі: головуючого, судді - Данилової М. В., суддів: Бєлової Л. В., Бистрик Г. М., при секретарі судового засідання - Горбачовій Ю. Д., розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Києві апеляційну скаргу Міністерства охорони здоров'я України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 листопада 2009 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Медургент" до Міністерства охорони здоров'я України про визнання нечинним рішення, встановила:

У липні 2009 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Медургент" звернулось до суду з позовом, у якому, посилаючись на порушення відповідачем положень Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності", просило суд визнати нечинним рішення Ліцензійної комісії Міністерства охорони здоров'я України про анулювання ліцензії ТОВ "Медургент", затверджене протоколом N 36 від 06.11.2008 р. та наказ Міністерства охорони здоров'я України N 639 від 06.11.2008 р. (Наказ N 639) про анулювання ліцензії N АВ 386581, виданої ТОВ "Медургент"11.12.2007 р.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 листопада 2009 року позовні вимоги задоволено частково, а саме: визнано протиправним та скасовано наказ Міністерства охорони здоров'я України N 639 від 06.11.2008 р. (Наказ N 639) про анулювання ліцензії N АВ 386581, виданої ТОВ "Медургент"11.12.2007 р. В іншій частині позову відмовлено.

Своє рішення суд першої інстанції мотивував тим, що позивачем необхідні для перевірки документи було подано вчасно (в межах періоду позапланової перевірки), а саме - 31 жовтня 2008 року о 16:00 год. (тобто в межах робочого часу державного органу), а тому, у Відповідача були відсутні правові підстави для складення акта про відмову ліцензіата в проведенні перевірки Ліцензійних умов комісією МОЗ України від 31 жовтня 2008 року.

В апеляційній скарзі Міністерство охорони здоров'я, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вищевказану постанову і прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

Апелянт вважає, що оскільки документи були передані позивачем безпосередньо виконавцю, а отже і членам Ліцензійної комісії 03.11.2008, члени комісії, не знали та не могли знати про надходження витребовуваних від Ліцензіата документів 31.10.2008, отже, наявність документів в приміщенні МОЗ не можна ототожнювати з наявністю документів у членів комісії, як цього і вимагає законодавство.

Заслухавши суддю-доповідача про обставини справи, зміст судового рішення і апеляційної скарги та, перевіривши доводи апеляції наявними у матеріалах справи письмовими доказами, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, 8 листопада 2007 року Міністерством охорони здоров'я України було видано Товариству з обмеженою відповідальністю "Медургент" ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики (Ліцензія МОЗ від 8 листопада 2007 року серії АВ N 386581).

Наказом Міністерства охорони здоров'я України N 379-Адм від 24 жовтня 2008 року "Про позапланові перевірки додержання Ліцензійних умов" творено комісію для проведення позапланової перевірки додержання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики Товариством з обмеженою відповідальністю "Медургент" відповідно до ліцензії МОЗ України від 8 листопада 2007 року серії АВ N 386581.

Як зазначено у вказаному наказі, підставою для проведення позапланової перевірки Позивача є лист прокуратури міста Києва від 11 вересня 2008 року N 07/1-335-08, звернення жительки Чернігівської області ОСОБА_2 від 1 жовтня 2008 року.

28 жовтня 2008 року о 15:15 год. членами комісії складено акт про те, що керівником ТОВ "Медургент" М. О. Б. відмовлено в наданні необхідної для проведення перевірки документації.

Як вбачається зі змісту вищевказаного акта, його було підписано керівником ТОВ "Медургент" ОСОБА_3 з відміткою про те, що всі необхідні для перевірки документи та пояснення з приводу їх відсутності на момент перевірки будуть надані Позивачем.

31 жовтня 2008 року о 16:00 год. Позивачем через канцелярію Міністерства охорони здоров'я України було подано пакет документів, вказаний у акті комісії від 28 жовтня 2008 року (вх. N 58/3814).

31 жовтня 2008 року комісією з проведення позапланової перевірки ТОВ "Медургент" складено Акт про відмову ліцензіата в проведенні перевірки Ліцензійних умов комісією МОЗ України, яким встановлено наступне: "на прохання членів комісії керівник ТОВ "Медургент" ОСОБА_4 у присутності головного лікаря Поліклініки N 3 ОСОБА_5 відмовилися надати будь-які документи, необхідні для проведення перевірки. Крім того, згідно з актом, складеним 28.10.2008 (додається), членами комісії та головним лікарем Поліклініки N 3 ОСОБА_5 засвідчено неадекватну, грубу поведінку ОСОБА_4 по відношенню до голови та членів комісії".

Як вбачається зі змісту акта від 31 жовтня 2008 року, його підписано керівником ТОВ "Медургент" ОСОБА_3 з наступним коментарем: "не згідна з висновками комісії, оскільки її вимоги про надання документів виконані у повному обсязі..." та зроблено посилання на лист N 5/10 від 31 жовтня 2008 року, який о 16:00 год. 31 жовтня 2008 року отримано Міністерством охорони здоров'я України.

Згідно Протоколу N 36 засідання Ліцензійної комісії МОЗ України від 6 листопада 2008 року Ліцензійною комісією прийнято рішення про анулювання ліцензії МОЗ від 8 листопада 2007 року серії AB N 386581, виданої ТОВ "Медургент" на провадження господарської діяльності з медичної практики, на підставі акта про відмову ліцензіата в проведенні перевірки Ліцензійних умов комісією МОЗ України.

Наказом Міністерства охорони здоров'я України N 639 від 6 листопада 2008 року "Про затвердження рішення Ліцензійної комісії" (Наказ N 639) затверджено рішення Ліцензійної комісії України щодо анулювання ліцензії МОЗ від 8 листопада 2007 року серії AB N ВИ581, виданої ТОВ "Медургент" (ідентифікаційний код 24258358, місцезнаходження ррцичної особи: м. Київ, пров. Нестерівський, 7) на провадження господарської діяльності з медичної практики, на підставі акта про відмову ліцензіата в проведенні перевірки Ліцензійних умов комісією МОЗ України.

Судова колегія не погоджується з висновком суду першої інстанції про незаконність наказу Міністерства охорони здоров'я України N 639 від 6 листопада 2008 року "Про затвердження рішення Ліцензійної комісії" (Наказ N 639), яким затверджено рішення Ліцензійної комісії України щодо анулювання ліцензії МОЗ від 8 листопада 2007 року серії AB N ВИ581, виданої ТОВ "Медургент", з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції, в перший день перевірки на вимогу членів комісії керівником TOB "Медургент" не було надано необхідних для проведення перевірки документів, мотивуючи це тим, що вони знаходяться за місцем юридичної адреси Позивача та взято зобов'язання надати вказані документи в період проведення перевірки.

31 жовтня 2008 року, тобто в період проведення перевірки, Товариством з обмеженою відповідальністю "Медургент" через канцелярію Міністерства охорони здоров'я України голові комісії З. В. А. було надано пакет необхідних для проведення перевірки документів. На супровідному листі TOB "Медургент" вих. N 05/10 від 31 жовтня 2008 року міститься реєстраційний напис з датою отримання документів - 31 жовтня 2008 року (вхідний N 58/3814) з відміткою "прийняла документи 31.10.2008 о 16:00 год.".

Відповідно до частини 4 статті 6 ЗУ "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається.

Виходячи з матеріалів справи, останнім днем перевірки було 31 жовтня. Станом на 31 жовтня 2008 року члени комісії були позбавлені можливості ознайомитися з документами, необхідними для проведення перевірки, отримати копії необхідних документів, одержати пояснення від ліцензіата з питань, що виникли під час перевірки, в результаті чого скласти за результатами перевірки акт перевірки додержання суб'єктом господарювання Ліцензійних умов.

Частиною 11 статті 20 Закону України "Про ліцензування" визначено, що ліцензіат під час перевірки дотримання ним ліцензійних умов надає всі необхідні для проведення перевірки документи та забезпечує умови для її проведення.

Пунктом 5.3 Порядку контролю за додержанням Ліцензійних умов провадження певних видів господарської діяльності в галузі охорони здоров'я, що ліцензується, затвердженого наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва, Міністерства охорони здоров'я України від 18 вересня 2002 року N 103/346, визначено, що ліцензіат під час перевірки додержання ним Ліцензійних умов зобов'язаний: надавати всі необхідні для проведення перевірки документи; надавати копії (ксерокопії) необхідних документів; надавати комісії письмові пояснення з питань, які виникають під час перевірки; забезпечувати умови для проведення перевірки.

У разі створення перешкод з боку ліцензіата щодо проведення перевірки складається відповідний акт (пункт 6.1.7 Порядку).

Протягом всього часу відведеного на проведення позапланової перевірки з 28.10.2008 по 31.10.2008 документи ТОВ "Медургент" не були надані комісії, що спричинило складання акта про відмову ліцензіата в проведенні перевірки Ліцензійних умов комісією МОЗ від 31.10.2008, яким зафіксовано відмову ліцензіата надати комісії необхідні документи для проведення перевірки.

Деякі документи надійшли в МОЗ України через загальний відділ Міністерства за 45 хвилин до закінчення робочого дня 31.10.2008 (згідно з реєстраційною відміткою загального відділу).

Відповідно до Інструкції з діловодства у Міністерстві охорони здоров'я України, затвердженої наказом МОЗ України від 5 лютого 1998 року N 20, усі документи, що надійшли до Міністерства, підлягають обов'язковому попередньому розгляду, який здійснюється начальником загального відділу чи іншою особою, яка його заміщає, або спеціально виділеною для цього особою відповідно до розподілу обов'язків між працівниками.

Враховуючи час необхідний для здійснення всіх передбачених інструкцією дій, документи були передані безпосередньо виконавцю, а отже і членам Ліцензійної комісії 03.11.2008, про що свідчить резолюція директора Департаменту управління та контролю якості медичних послуг Ш. І. В.

Таким чином члени комісії, не знали та не могли знати про надходження витребовуваних від Ліцензіата документів. Так як останнім днем перевірки було 31.10.2008, а перевірка проводилась безпосередньо членами комісії, які не знали про надходження до МОЗ документів, то 31 жовтня 2008 року членами комісії було складено Акт про відмову ліцензіата в проведенні перевірки Ліцензійних умов, який був підписаний головою комісії З. В. А. о 17:10 год.

Отже, наявність документів в приміщенні МОЗ не можна ототожнювати з наявністю документів у членів комісії, як цього і вимагає законодавство.

Крім того, висновки суду першої інстанції про те, що чинним законодавством України в сфері ліцензування не передбачено обов'язку товариства-ліцензіата надавати документи для проведення перевірки виключно в перший день проведення перевірки не заслуговують на увагу.

Виходячи з принципу розумності, документи повинні бути надані з врахуванням такого часу, який є необхідним для їх належної перевірки.

Судова колегія також не погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що факт непідписання в останній день перевірки акта про відмову ліцензіата в проведенні перевірки Ліцензійних умов комісією МОЗ України від 31 жовтня 2008 року всіма членами комісії, свідчить про порушення встановленої законом процедури прийняття рішення за результатами позапланового контрольного заходу.

Відповідно до частини 6 статті 7 ЗУ "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" в останній день перевірки два примірники акта підписується посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Згідно роз'яснень президії Вищого арбітражного суду України від 26.01.2000 N 02-5/35 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" а саме: недодержання вимог правових норм, які регулюють порядок прийняття акта, у тому числі стосовно його форми, строків прийняття тощо, може бути підставою для визнання такого акта недійсним лише у тому разі, коли відповідне порушення спричинило прийняття неправильного акта. Якщо ж акт в цілому узгоджується з вимогами чинного законодавства і прийнятий відповідно до обставин, що склалися, тобто є вірним по суті, то окремі порушення встановленої процедури прийнятій акта не можуть бути підставою для визнання його недійсним, якщо інше не передбачено законодавством.

Крім того, Експертно-апеляційна рада при Державному комітеті України з питань регуляторної політики та підприємництва, як орган метою якого є забезпечення рівності прав та законних інтересів усіх суб'єктів господарювання, визнала оспорюваний наказ МОЗ таким, що прийнятий з дотриманням норм законодавства.

Таким чином, висновки суду про встановлені обставини і правові наслідки не відповідають дійсності і не підтверджуються достовірними доказами, дослідженими в судовому засіданні.

Згідно п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України підставами для скасування постанови суду першої інстанції є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.

Зважаючи на те, що Окружний адміністративний суд міста Києва порушив вищевказані норми матеріального права, апеляційну скаргу належить задовольнити, а постанову суду - скасувати та прийняти нове судове рішення про відмову в задоволенні позову.

Керуючись статтями 196, 198, 202, 205, 206, 212 КАС України, колегія суддів постановила:

Апеляційну скаргу Міністерства охорони здоров'я України - задовольнити.

Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 листопада 2009 року - скасувати.

Прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Медургент" до Міністерства охорони здоров'я України про визнання нечинним рішення -відмовити.

Повний текст постанови виготовлено 30 липня 2010 року.

постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом одного місяця шляхом подачі касаційної скарги до Вищого адміністративного суду України.

 

Головуючий:

 

Судді:

 





 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали