КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

15.06.2011 р.

N 13/82

Постанову залишено без змін(згідно з постановою Вищого господарського суду України від 2 серпня 2011 року) (Постанова N 13/82)

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючого: Кондес Л. О. суддів: Корсакової Г. В., Нєсвєтову Н. М., при секретарі: Камінська Т. О. (за участю представників: від прокуратури: Орленко А. О. - за посвідченням; від позивача: не з'явився; від відповідача-1: ОСОБА_1. - за довіреністю; від відповідача-2: ОСОБА_2. - за довіреністю; від відповідача-3: не з'явився; від відповідача-4: не з'явився; від відповідача-5: ОСОБА_3. - за довіреністю), розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕСТБУД" на рішення господарського суду м. Києва від 21.04.2011 р. у справі N 13/82 (суддя - Курдельчук І. Д.) за позовом заступника Генерального прокурора України в інтересах держави в особі Державного комітету України із земельних ресурсів до 1. Київської міської ради; 2. Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації); 3. Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу "Соцбудівництво"; 4. Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна асоціація"; 5. Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕСТБУД" про визнання недійсними рішення органу місцевого самоврядування та державних актів на право власності на землю, визнання відсутності прав та відновлення становища, яке існувало до порушення, встановив:

Рішенням господарського суду міста Києва від 21.04.2011 у справі N 13/82 задоволено позов заступника Генерального прокурора України в інтересах держави в особі Державного комітету України із земельних ресурсів.

Визнано недійсним з моменту прийняття рішення Київської міської ради від 01.10.2007 р. N 343/3177 "Про передачу земельних ділянок обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво" для житлової забудови на 21-му км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва";

Визнано недійсним виданий Обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво" державний акт серії ЯЖ N 048035 на право власності на земельну ділянку, розташованою за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 1,3017 га, кадастровий номер: 8 000 000 000:90:336:0011, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 3482038,82 грн. виданий Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації) від 08.01.2008 року за N 07-8-00174;

Визнано недійсним виданий Обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво" державний акт серії ЯЖ N 048033 на право власності на земельну ділянку, розташованою за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 45,6794 га, кадастровий номер: 8 000 000 000:90:335:0024, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 81488029,81 грн. виданий Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації) від 08.01.2008 року за N 07-8-00173.

Визнано недійсним виданий Обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво" державний акт серії ЯЖ N 048034 на право власності на земельну ділянку, розташованою за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 21,2137 га, кадастровий номер: 8 000 000 000:90:335:0025, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 5652020,58 грн. виданий Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації) від 08.01.2008 року за N 07-8-00172.

Визнано недійсним виданий Товариству з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" державний акт серії ЯЖ N 011948 на право власності на земельну ділянку, розташованою за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 1,3017 га, кадастровий номер: 8 000 000 000:90:336:0011, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 3482038,82 грн. виданий Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації) від 08.09.2010 року за N 07-8-00386.

Визнано недійсним виданий Товариству з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" державний акт серії ЯЖ N 011946 на право власності на земельну ділянку, розташованою за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 45,6794 га, кадастровий номер: 8 000 000 000:90:335:0024, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 81488029,81 грн. виданий Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації) від 08.09.2010 року за N 07-8-00388.

Визнано недійсним виданий Товариству з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" державний акт серії ЯЖ N 011947 на право власності на земельну ділянку, розташованою за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 21,2137 га, кадастровий номер: 8 000 000 000:90:335:0025, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 55652020,58 грн. виданий Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації) від 08.09.2010 року за N 07-8-00387.

Визнано відсутність у Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу "Соцбудівництво" Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна асоціація" і Товариства з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" права власності на земельну ділянку, що розташована за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 1,3017 га, кадастровий номер: 8 000 000 000:90:336:0011, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 3482038,82 грн.

Визнано відсутність у Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу "Соцбудівництво" Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна асоціація" і Товариства з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" права власності на земельну ділянку, що розташована за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 21,2137 га, кадастровий номер: 8 000 000 000:90:335:0025, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 55652020,58 грн.

Визнано відсутність у Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу "Соцбудівництво" Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна асоціація" і Товариства з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" права власності на земельну ділянку, що розташована за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 45,6794 га, кадастровий номер: 8 000 000 000:90:335:0024, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 81488029,81 грн.

Зобов'язано Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) внести до автоматизованої системи державного земельного кадастру відомості про право власності територіальної громади міста Києва в особі Київської міської ради на земельну ділянку, що розташована за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 1,3017 га, кадастровий номер: 8 000 000 000:90:336:0011, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 3482038,82 грн.

Зобов'язано Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) внести до автоматизованої системи державного земельного кадастру відомості про право власності територіальної громади міста Києва в особі Київської міської ради на земельну ділянку, що розташована за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 21,2137 га, кадастровий номер: 8 000 000 000:90:335:0025, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 55652020,58 грн.

Зобов'язано Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) внести до автоматизованої системи державного земельного кадастру відомості про право власності територіальної громади міста Києва в особі Київської міської ради на земельну ділянку, що розташована за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 45,6794 га, кадастровий номер: 8 000 000 000:90:335:0024, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 81488029,81 грн.

Не погодившись з прийнятим рішенням, відповідач-5 звернувся до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду міста Києва від 21.04.2011 у справі N 13/82 скасувати та прийняти нове, яким в позові відмовити, з посиланням на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.

Скаржник стверджує, що суд першої інстанції без підтвердження належними та допустимими доказами встановив, що земельні ділянки, передані ОКЖК "Соцбудівництво" на підставі рішення Київської міської ради від 01.10.2007 р. N 343/3177 "Про передачу земельних ділянок обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво" для житлової забудови на 21-му км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва", знаходиться в межах ландшафтного заказника місцевого значення "Острів Жуків".

Скаржник, зокрема вказує на те, що судом було грубо порушено вимоги ст. 152 Земельного кодексу України, ст. 16 та глава 29 Цивільного кодексу України та застосовано спосіб захисту права, який суперечить вимогам чинного законодавства, а також безпідставно поновлено строк позовної давності прокурору.

Відповідач-5 звертає увагу на те, що господарським судом не було з'ясовано, питання щодо строків позовної давності.

Крім того, скаржник просить скасувати заходи забезпечення позову, які вжиті ухвалою господарського суду м. Києва від 20.04.2011.

Генеральна прокуратура України у своєму відзиві просить рішення господарського суду міста Києва від 21.04.2011 р. залишити без змін, а апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕСТБУД" - без задоволення.

Ухвалою від 25.05.2011 р. апеляційну скаргу прийнято до провадження, розгляд справи призначено на 15.06.2011 р.

Розпорядженням В. о. Голови Київського апеляційного господарського суду від 14.06.2011 N 01-23/2/9 введено до складу судової колегії замість судді Коршун Н. М. суддю Нєсвєтову Н. М.

15.06.2011 р. в судове засідання з'явилися представники прокуратури, відповідачів 1, 2, 5, представники позивача, відповідачів 3, 4 не з'явилися, про дату час та місце апеляційного розгляду були повідомлені належним чином, про що свідчать повідомлення про вручення поштового відправлення.

Учасники спору вважаються повідомленими про час і місце його розгляду судом, якщо ухвалу про порушення провадження у справі надіслано за поштовою адресою, зазначеною в позовній заяві (абз. 3 п. 3.6 роз'яснень президії Вищого арбітражного суду України від 18.09.97 р. N 02-5/289 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України").

Відповідно до пункту 3.5.11 Інструкції з діловодства в господарських судах України, затвердженою наказом Вищого господарського суду України від 10.12.2002 N 75 (з подальшими змінами), перший, належним чином підписаний, примірник процесуального документа (ухвали, рішення, постанови) залишається у справі; на звороті у лівому нижньому куті цього примірника проставляється відповідний штамп суду з відміткою про відправку документа, що містить: вихідний реєстраційний номер, загальну кількість відправлених примірників документа, дату відправки, підпис працівника, яким вона здійснена.

Згідно п. 19 інформаційного листа Вищого господарського суду України від 13.08.2008 р. N 01-8/482 "Про деякі питання застосування норм Господарського процесуального кодексу України, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів у першому півріччі 2008 року" вищезазначена відмітка про відправку процесуального документа, за умови, що її оформлено відповідно до наведених вимог названої Інструкції, є підтвердженням належного надсилання копій процесуального документа сторонам та іншим учасникам судового процесу.

Поштові відправлення з ухвалою Київського апеляційного суду по справі N 23/63 були направлені сторонам за адресами, вказаними у позовній заяві та апеляційні скарзі.

Підтвердженням надсилання сторонам названої ухвали суду є відповідні відмітки на зворотньому боці ухвали.

Відтак, про час, дату та місце судового розгляду справи N 13/82 учасники судового процесу були повідомлені своєчасно та належним чином.

Враховуючи те, що матеріали справи містять докази повідомлення всіх учасників судового процесу про дату, час та місце судового засідання по розгляду апеляційної скарги, явка представників сторін у засіданні суду апеляційної інстанції не була визнана обов'язковою, судова колегія вважає можливим здійснити перевірку рішення господарського суду міста Києва від 21.04.2011 р. за наявними у справі матеріалами без участі представників позивача та відповідачів 3, 4.

Крім того, від позивача надійшло клопотання про розгляд справи без участі його повноважного представника.

Розглянувши апеляційну скаргу, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників судового процесу, судова колегія встановила наступне.

Рішенням Київської міської ради N 343/3177 від 01.10.2007 р. затверджено обґрунтування щодо зміни цільового призначення сільськогосподарських земель під малоповерхову житлову забудову на 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва для ОКЖК "Соцбудівництво", змін до Генерального плану розвитку міста Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року, затверджених рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 N 370/1804, а саме: територію в межах, визначених містобудівним обґрунтуванням, перевести за функціональним призначенням до зони садибної житлової забудови; внесено зміни до Схеми планування частини території південного планувального району Голосіївського адміністративного району в місті Києві, затвердженої рішенням Київської міської ради від 27.10.2005 N 271/3732, в частині переведення територій, визначеним містобудівним обґрунтуванням, під територію садибної житлової забудови; внесено зміни до програми розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста, затверджених рішенням Київської міської ради від 19.07.2005 N 806/3381, в частині переведення території, визначеної містобудівним обґрунтуванням, до території зелених насаджень обмеженого користування та спеціального призначення; віднесено земельні ділянки загальною площею 90,54 га до земель запасу житлової та громадської забудови з виключенням її з категорії земель сільськогосподарського призначення; затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво" для житлової забудови на 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва; за умови виконання пункту 8 цього рішення, земельні ділянки загальною площею 90,54 га на 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, в тому числі: загальною площею 68,22 га (ділянка N 1 - площею 45,68 га, ділянка N 2 - площею 21,21 га, ділянка N 3 - площею 1,33 га) у власність для житлової забудови - за рахунок частини земель сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Тарасівка", наданих відповідно до пункту 31 рішення Київської міської ради від 12.02.2004 N 43/1253 "Про оформлення права користування земельними ділянками", право користування якими посвідчено договорами оренди земельних ділянок від 25.11.2004 N 79-6-00259 (площею 66,89 га), N 79-6-00258 (площею 1,33 га); загальною площею 22,32 га (ділянка N 4 - площею 5,70 га, ділянка N 5 - площею 7,96 га, ділянка N 6 - площею 7,60 га, ділянка N 7 - площею 1,06 га) в довгострокову оренду на 49 років для рекреаційних цілей та благоустрою території-за рахунок частини земель сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Тарасівка", наданих відповідно до пункту 31 рішення Київської міської ради від 12.02.2004 N 43/1253 "Про оформлення права користування земельними ділянками", право користування якими посвідчено договорами оренди земельних ділянок від 25.11.2004 N 79-6-00260 (площею 1,06 га), N 79-6-00259 (площею 13,66 га), N 79-6-00258 (площею 7,60 га).

Земельні ділянки, право власності на які набуто ОКЖК "Соцбудівництво" на підставі рішення 15.02.2008 внесені до статутного капіталу ТОВ "Будівельна асоціація" у зв'язку з чим сформовано статутний капітал товариства, внесок ОКЖК "Соцбудівництво"до якого складається із земельних ділянок площею 1,3017 га, 21,2137 га та 45,6794 га, розташованих 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, а у подальшому ТОВ "Будівельна асоціація" зазначені земельні ділянки внесло до статутного капіталу ТОВ "Тестбуд".

Зазначене рішення прийнято Київською міською радою за розглядом містобудівного обґрунтування щодо внесення змін до містобудівної документації, проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, відповідно до статей 20, 41, 93, 123, 124 Земельного кодексу України.

В свою чергу, прокурор заявляв вимогу про недійсність рішення Київської міської ради з посиланням на порушення вимог закону, зокрема ст. 41, 45, 83, 84, 127 Земельного кодексу України, ст. 7, 14, 25, 26 Закону "Про природно-заповідний фонд України", яка правомірно задоволена судом першої інстанції, з чим погоджується колегія суддів виходячи з наступного:

Згідно ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Право розпорядження землями територіальної громади міста, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян і юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності в порядку, передбаченому законом належить до повноважень Київської міської ради відповідно до ст. 9 Земельного кодексу України.

Відповідно до ст. 123 Земельного кодексу України юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради.

Земельна ділянка, передана обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво" для житлової забудови на 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва згідно оспорюваного рішення Київради від 01.10.2007 N 343/3177 за рахунок частини земель сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Тарасівка", яка надана відповідно до рішення Київської міської ради від 12.02.2004 р. N 43/1253 площею 91,00 га.

Про отримання згоди на припинення права користування СТОВ "Тарасівка" свідчить лист-згода від 18.06.2007 N 18-3/07 та передачу вказаної частини земельної ділянки ОКЖК "Соцбудівництво", про яку зазначено у спірному рішенні, отже, Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Тарасівка" добровільно відмовилось від орендованої земельної ділянки, що передбачено ст. 141 Земельного кодексу України однією з підстав припинення права користування земельною ділянкою.

Щодо набуття земельних ділянок ОКЖК "Соцбудівництво" при прийняті оскаржуваного рішення Київської міської ради згідно ст. 41 Земельного кодексу України, то колегія суддів зазначає наступне.

Земельні ділянки передані у власність ОКЖК "Соцбудівництво" безоплатно, у відповідності до ст. 41 Земельного кодексу України, якою передбачено, що житлово-будівельним (житловим) та гаражно-будівельним кооперативам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлового і гаражного будівництва передаються безоплатно у власність або надаються в оренду у розмірі, який встановлюється відповідно до затвердженої містобудівної документації.

Статтею 94 Господарського кодексу України передбачено, що кооперативи як добровільні об'єднання громадян з метою спільного вирішення ними економічних, соціально-побутових та інших питань можуть створюватися у різних галузях (виробничі, споживчі, житлові тощо).

Відповідно до завдань та характеру діяльності кооперативи поділяються на такі типи: виробничі, обслуговуючі та споживчі; а напрямами діяльності кооперативи можуть бути житлово-будівельними, садово-городніми, гаражними, торговельно-закупівельними, транспортними, освітніми, туристичними, медичними тощо (ч. 2 ст. 6 Закону України "Про кооперацію").

Статус житлово-будівельного кооперативу закріплено в Житловому кодексі України, порядок його створення, організації, порядок вступу до кооперативу, хто може бути членом кооперативу.

Згідно статей 133, 137 Житлового кодексу Української РСР громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, вправі вступити до житлово-будівельного кооперативу і одержати в ньому квартиру. Однією із умов вступу до житлово-будівельного кооперативу є перебування на квартирному обліку в даному населеному пункті.

Житлово-будівельні кооперативи організовуються при виконавчих комітетах місцевих рад народних депутатів, при підприємствах, установах і організаціях.

Порядок організації та діяльності житлово-будівельних кооперативів установлюється законодавством Союзу РСР, Житловим кодексом УРСР, Примірним статутом житлово-будівельного кооперативу та іншими актами законодавства України.

Житлово-будівельний кооператив діє на основі статуту, прийнятого відповідно до Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу загальними зборами громадян, які вступають до організованого кооперативу і зареєстрованого в установленого порядку. Кількість членів кооперативу повинна бути відповідною кількості квартир у будинку. Квартири, які надаються членам кооперативу повинні відповідати граничному розміру жилої площі, сумі пайового внеску та кількості членів сім'ї.

В пункті 1 розділу 1 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу встановлено, що житлово-будівельний кооператив організовується з метою забезпечення житлом членів кооперативу і членів їх сімей шляхом будівництва багатоквартирного жилого будинку (будинків), а у випадках, передбачених законодавством, - одно- і двоквартирних жилих будинків садибного типу або багатоквартирного блокованого жилого будинку (будинків) з надвірними будівлями за власні кошти кооперативу за допомогою банківського кредиту, а також для наступної експлуатації та управління цим будинком (будинками).

Відповідно до установчих документів, які також містяться у затвердженому спірним рішенням проекті землеустрою щодо відведення земельних ділянок обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво" для житлової забудови на 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, державну реєстрацію юридичної особи обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу "Соцбудівництво" проведено Печерською районною у місті Києві державною адміністрацією 15.06.2007.

Тобто, у положеннях статуту ОКЖК "Соцбудівництво", метою створення та основними завданнями, з урахуванням ч. 2 ст. 6 Закону України "Про кооперацію", за напрямом діяльності ОКЖК "Соцбудівництво" відповідає поняттю "житлово-будівельний кооператив".

Частиною 1 ст. 134 ЖК УРСР передбачено, що на облік бажаючих вступити до житлово-будівельного кооперативу беруться громадяни, які постійно проживають у даному населеному пункті і потребують поліпшення житлових умов.

Відповідно до п. 3.2 статуту ОКЖК "Соцбудівництво" засновниками (членами) кооперативу є громадяни України ОСОБА_4., ОСОБА_5., ОСОБА_6., ОСОБА_7.

За даними Солом'янської, Голосіївської, Подільської та районних у місті Києві державних адміністрацій ОСОБА_5., який зареєстрований у Солом'янському районі м. Києва за адресою: АДРЕСА_1, ОСОБА_6., яка зареєстрована в Подільському районі м. Києва за адресою: АДРЕСА_2, ОСОБА_7., який зареєстрований у Голосіївському районі м. Києва за адресою: АДРЕСА_3, на час створення, державної реєстрації кооперативу та момент прийняття Київською міською радою оскаржуваного рішення, на квартирному обліку не перебували.

В свою чергу, метою створення ОКЖК "Соцбудівництво" є, у тому числі, будівництво одноквартирних і двоквартирних жилих будинків садибного типу (п. 2.1.1 статуту), тоді як відповідно до абзацу 1 п. 3 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу число громадян, які вступають до організованого кооперативу, повинно відповідати кількості квартир у житловому будинку (будинках) кооперативу, запланованому до будівництва.

У Статуті ОКЖК "Соцбудівництво" не визначено кількість квартир у житловому будинку (будинках), які заплановано до будівництва кооперативом, що може призвести до здійснення ОКЖК "Соцбудівництво" діяльності, що суперечить меті створення обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу, - обслуговування членів кооперативу шляхом забезпечення житлом членів кооперативу та членів їх сімей, а не будівництво житла для інших осіб.

Вищевикладені обставини свідчать про те, що ОКЖК "Соцбудівництво" не створювався як житлово-будівельний кооператив відповідно до Житлового кодексу УРСР та Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, а відповідно не мав права на отримання безоплатно земельних ділянок у власність відповідно до ст. 41 Земельного кодексу України, а тому у Київської міської ради не було достатніх правових підстав для безоплатної передачі спірних земельних ділянок відповідачу-3 обґрунтованими.

Згідно з Примірним статутом житлово-будівельного кооперативу при будівництві одно - і двоквартирних жилих будинків садибного типу число громадян, необхідне для організації кооперативу, не може бути менше 5 чоловік.

ОКЖК "Соцбудівництво" набув статусу юридичної особи у встановленому порядку, за організаційно-правовою формою є обслуговуючим кооперативом, його правовий статус регулюється Господарським кодексом України, Законом України "Про кооперацію", натомість виходячи з положень закону, зокрема ст. 41 Земельного кодексу України при врахуванні мети створення житлово-будівельного кооперативу, земельна ділянка такому кооперативу надається саме для будівництва будинку (будинків) для членів кооперативу та членів їх сімей.

Таким чином, враховуючи положення ст. 41 Земельного кодексу України, згідно з якими житлово-будівельним (житловим) та гаражно-будівельним кооперативам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлового і гаражного будівництва передаються безоплатно у власність, при вирішенні питання щодо надання безоплатно земельної ділянки слід враховувати саме мету створення кооперативу, яка має відповідати встановленим вимогам до порядку створення такого кооперативу.

В свою чергу, відповідно до ч. 2 ст. 127 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час прийняття оскаржуваного рішення), продаж земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам здійснюється на конкурентних засадах (аукціон), крім викупу земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що є власністю покупців цих ділянок, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.

Зазначене не виключає набуття права на земельну ділянку правомірно створеною зареєстрованою, як ОКЖК "Соцбудівництво", юридичною особою, однак в загальному порядку - на конкурентних засадах.

Про відсутність підстав для застосування при вирішенні питання про надання земельних ділянок у власність ОКЖК "Соцбудівництво" ст. 41 ЗК України, свідчить зокрема містобудівне обґрунтування, яке міститься у проекті землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОКЖК "Соцбудівництво", згідно з яким на відведених кооперативу землях планується забудова 236 малоповерхових будинків котеджного типу, при тому, що засновниками (членами) ОКЖК "Соцбудівництво" є лише 4 особи і тільки 1 з них перебуває на квартирному обліку.

Враховуючи вищезазначене, є підтвердження відсутності підстав вважати, що метою отримання ОКЖК "Соцбудівництво" спірних земельних ділянок було будівництво та експлуатація житла для членів цього кооперативу, як це передбачено статутом зазначеного кооперативу та ст. 2 Закону України "Про кооперацію".

Статті 13 та 14 Конституції України встановлюють, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ст. 19 Конституції України).

Статтею 9 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень Київської міської ради віднесено розпорядження землями територіальної громади міста Києва та передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб.

Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

В ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" зазначено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Тобто, з зазначених норм права вбачається, що реалізуючи надані Конституцією та законодавством України повноваження у галузі земельних відносин Київська міська рада зобов'язана діяти виключно в інтересах її територіальної громади, не порушуючи при цьому баланс інтересів держави, територіальної громади та окремих громадян.

Зміна цільового використання з сільськогосподарського призначення на житлову забудову спірних земельних ділянок та безоплатна передача кооперативу у власність 79,54 гектарів (фактично - території зелених насаджень загального користування) в порядку статті 41 Земельного кодексу України з метою поліпшення житлових умов чотирьох членів цього кооперативу не можуть кваліфікуватись як належне виконання місцевою радою покладених на неї Конституцією і законами повноважень. Такі дії місцевої ради не узгоджуються з наведеними вище правовими приписами та прямо порушують права і законні інтереси територіальної громади столиці України.

Враховуючи зазначене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що Київська міська рада, приймаючи рішення від 01.10.2007 р. N 343/3177, діяла всупереч інтересів територіальної громади, що є прямим порушенням вимог статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування".

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції та з доводами викладеними у позові щодо невідповідності вимогам чинного законодавства підстав набуття земельних ділянок у власність та оренду ОКЖК "Соцбудівництво" при прийнятті оскаржуваного рішення Київської міської ради згідно ст. 41 Земельного кодексу України.

Щодо розташування наданих ОКЖК "Соцбудівництво" земельних ділянок в межах об'єкта природно - заповідного фонду ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків Острів" колегія суддів зазначає таке.

Статтею 43 Земельного кодексу України визначено, що землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об'єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об'єктів природно-заповідного фонду.

Згідно ст. 53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" рішення про організацію чи оголошення територій та об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об'єктів природно-заповідного фонду приймається обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.

Відповідно до ст. 47 Закону України "Про землеустрій" проектами землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення визначаються місце розташування і розміри земельних ділянок, власники земельних ділянок, землекористувачі, у тому числі орендарі, а також встановлюється режим використання та охорони територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення. Порядок розробки проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Проект землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду розглядається та затверджується сільською, селищною, міською радою, обласною, районною, Київською або Севастопольською міською держадміністрацією чи в установленому порядку подається іншим органам, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок (п. 10 Порядку розроблення проектів землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду, іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 р. N 1094).

Згідно з п. 1 рішення N 162/1996 від 22.08.2007 р. "Про питання створення ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів" Київською міською радою було схвалено схему ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів" у складі детального плану території острова Жуків, при цьому радою жодним чином не встановлено та не вирішено питання щодо визначення його меж та розміру, а п. 3 вказаного рішення Державному управлінню охорони навколишнього природного середовища в м. Києві доручено забезпечити розробку проекту створення ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів".

Вказане рішення ради має організаційний характер врегулювання поточних питань і містить в собі лише проект створення ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів".

В свою чергу, рішенням Київської міської ради N 806/3381 від 19.07.2005 р. регламентовано утриматись до встановлення меж ландшафтного заказника місцевого значення острів Жуків від розгляду питань відведення земельних ділянок, які відповідно до рішення Київської міської ради від 02.12.99 р. N 147/649 "Про оголошення природних об'єктів пам'ятками природи та заказниками місцевого значення у м. Києві" (згідно якого ландшафтний заказник оголошено заказником місцевого значення), можуть бути включені до складу заказника.

Даний об'єкт природно-заповідного фонду створювався без вилучення земельних ділянок, який він займає, а саме: землі лісопаркового господарства "Конча-Заспа" та колективного сільськогосподарського підприємства "Тарасівка", в зв'язку з чим Державним управлінням екології та природних ресурсів в м. Києві видано відповідне охоронне зобов'язання N 4-2-8 від 20.12.2002 р.

Згідно із вказаним охоронним зобов'язанням Положення про ландшафтний заказник місцевого значення "Острів Жуків", затвердженого у 2003 році начальником Державного управління екології та природних ресурсів в м. Києві, погодженого генеральним директором КО "Київзеленбуд" та директором регіонального ландшафтного парку "Голосіївський", а також наукового обґрунтування необхідності оголошення території центральної частини колишнього заповідника "Конча-Заспа" ландшафтним заказником місцевого значення, розробленого фахівцями біологічного факультету Київського університету імені Т. Шевченка, на підставі якого Київською міською радою приймалось рішення N 147/649 від 02.12.99 року, територія ландшафтного заказника "Острів Жуків", що найменше складає 630 га, а за обґрунтуванням науковців та довідкою від 19.05.2004 року ДП "Інститут Генерального плану міста Києва" ВАТ "Київпроект" площа ландшафтного заказника "Жуків острів" становить 1794,6 га.

Як вбачається з висновку Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві від 18.07.2007 N 05-08/4904, Київської міської санепідемстанції від 25.07.2007 N 5847, державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 26.09.2007 N 05.03.2002-07/47963, Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища Київської міської державної адміністрації від 17.07.2007 N 19-7170, що містяться в матеріалах проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОКЖК "Соцбудівництво".

Відповідно до статей 60, 61 та 63 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" ці природні території та об'єкти підлягають особливій охороні.

Національні природні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища, ботанічні сади тощо частиною першою ст. 3 Закону "Про природно-заповідний фонд України" віднесено до природно-заповідного фонду України.

Частиною 3 ст. 7 Закону "Про природно-заповідний фонд України" встановлено імперативний правовий припис, яким на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об'єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.

Статтею 9 цього ж Закону визначено вичерпний перелік видів використання територій та об'єктів природно-заповідного фонду, серед якого відсутня житлова забудова.

На підставі наведеного, Київська міська рада до встановлення меж ландшафтного заказника місцевого значення острів Жуків повинна була утриматись від розгляду питань відведення земельних ділянок, які відповідно до рішення Київської міської ради від 02.12.99 р. N 147/649 "Про оголошення природних об'єктів пам'ятками природи та заказниками місцевого значення у м. Києві" (згідно якого ландшафтний заказник оголошено заказником місцевого значення), можуть бути включені до складу заказника.

Виходячи з наведеного, суд встановлює, що, приймаючи рішення від 01.10.2007 р. N 343/3177 в частині відведення спірної території під житлову забудову, Київська міська рада порушила вимоги Законів України "Про охорону навколишнього природного середовища" та "Про природно-заповідний фонд України".

Відповідно до ст. 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Державні акти на право власності на земельні ділянки серії ЯЖ NN 048033, 048034 та 048035, видані Обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво" на підставі рішення Київської міської ради від 01.10.2007 N 343/3177, яке визнане недійсним, як таке що прийняте з порушеннями чинного законодавства України, вимоги щодо визнання недійсними зазначених актів є обґрунтованими.

Земельні ділянки, право власності на які набуто ОКЖК "Соцбудівництво" на підставі рішення Київської міської ради від 01.10.2007 N 343/3177 серії ЯЖ Земельні ділянки, право власності на які набуто ОКЖК "Соцбудівництво" на підставі рішення Київської міської ради від 01.10.2007 N 343/3177 серії ЯЖ NN 048033, 048034 та 048035 внесені до статутного капіталу ТОВ "Будівельна асоціація". У зв'язку з цим рішенням загальних зборів учасників ТОВ "Будівельна асоціація", оформленим протоколом N 1 від 12.02.2008 р., сформовано статутний капітал товариства, внесок до якого ОКЖК "Соцбудівництво" складається із земельних ділянок площею 1,3017 га, 21,2137 га та 45,6794 га, розташованих 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва. NN 048033, 048034 та 048035 внесені до статутного капіталу ТОВ "Будівельна асоціація". У зв'язку з цим рішенням загальних зборів учасників ТОВ "Будівельна асоціація", оформленим протоколом N 1 від 12.02.2008 р., сформовано статутний капітал товариства, внесок до якого ОКЖК "Соцбудівництво" складається із земельних ділянок площею 1,3017 га, 21,2137 га та 45,6794 га, розташованих 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ "Будівельна асоціація" зазначені земельні ділянки внесло до статутного капіталу ТОВ "Тестбуд" та видані останньому державні акти на право власності серії ЯЖ NN 011948, 011947 та 011946 зареєстровані Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за NN 07-8-00386, 07-8-00387 та 07-8-00388 відповідно до Протоколу N 2 від 29.07.2010 р. та вирішено збільшити статутний капітал товариства, в тому числі за рахунок внеску ТОВ "Будівельна асоціація", який складається із земельних ділянок площею: 1,3017 га, 21,2137 га та 45,6794 га, розташованих 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва.

Після отримання ТОВ "Будівельна асоціація" 30.10.2008 р. отримало державні акти на право власності на вказані земельні ділянки. У 2010 р. зазначене товариство переоформило державні акти на земельні ділянки площею 1,3017 га, 21,2137 га та 45,6794 га, розташованих 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва та отримало нові державні акти на цю землю.

У зв'язку з переоформленням державних актів та подальшого відчуження земельних ділянок, державні акти серії ЯЖ NN 030282, 030283 та 030284 від 30.10.2008 р. та серії ЯЖ NN 048871, 048868 та 048867 від 14.06.2010 р., видані ТОВ "Будівельна асоціація", повернуто до Головного управління земельних ресурсів КМДА, про що зроблено записи в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю.

Відповідно до п. 3.10 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.99 N 43 (в редакції чинній до 03.06.2010) у випадку припинення права власності чи користування земельною ділянкою документ, який посвідчує це право, повертається до архіву державного органу земельних ресурсів, де зберігається другий примірник цього документа.

Тобто, зазначені положення, які були чинними в періоді до 03.06.2010 - при визнанні недійсним рішення, розпорядження, угоди, тощо, на підставі якої виданий акт, останній підлягає поверненню органу, що його видав.

Відповідно до п. "б" ч. 1 ст. 82 ЗК України юридичні особи (засновані громадянами України або юридичними особами України) можуть набувати у власність земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності у разі внесення земельних ділянок її засновниками до статутного фонду.

При цьому, у випадку внесення земельної ділянки до статутного капіталу юридичної особи укладення якихось цивільно-правової угоди не потребується.

Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (ч. 2 ст. 328 ЦК України).

Згідно із ч. 1 ст. 126 ЗК України, право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті.

Наданою до справи інформацією з Головного управління земельних ресурсів від 15.02.2011 N 07-387/3489 підтверджено, що державні акти видані ОКЖК "Соцбудівництво" серії ЯЖ N 048033 від 08.01.2008, серії ЯЖ N 048034 від 08.01.2008 та серії ЯЖ N 048035 від 08.01.2008, ТОВ "Будівельна асоціація" серії ЯЖ N 048871 від 14.06.2010, серії ЯЖ N 048868 від 14.06.2010 та серії ЯЖ N 048867 від 14.06.2010, ТОВ "Тестбуд" серії ЯЖ N 011946 від 08.09.2010, серії ЯЖ N 011948 від 08.09.2010 та серії ЯЖ N 011947 від 08.09.2010 до Головного управління земельних ресурсів КМДА не були повернуті, а положення п. 3.10 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.99 року N 43 на час вирішення спору є нечинними.

Враховуючи вищезазначене та те, що рішення на підставі якого ОКЖК "Соцбудівництво" набуто права власності на земельні ділянки, є недійсним, оформлення права власності згідно державних актів виданих ОКЖК "Соцбудівництво", ТОВ "Будівельна асоціація" та ТОВ "Тестбуд" відбулось з порушенням норм чинного законодавства, в зв'язку з чим, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що позовні вимоги щодо визнання недійсними актів виданих ОКЖК "Соцбудівництво", ТОВ "Будівельна асоціація" та ТОВ "Тестбуд" є обґрунтованими.

Крім того, зазначені обставини також є підставою для задоволення вимог щодо визнання відсутності у ОКЖК "Соцбудівництво", ТОВ "Будівельна асоціація" та ТОВ "Тестбуд" права власності на земельні ділянки, щодо яких прийнято рішення Київською міською радою від 01.10.2007 N 343/3177.

Щодо заявлених позовних вимог про зобов'язання Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (київської міської державної адміністрації) внести відповідні відомості до Державного земельного кадастру про визнання недійсним оскаржуваного рішення Київської міської ради та державних актів на право власності на земельні ділянки розташовані за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 1,3017 га, кадастровий номер: 8 000 000 000:90:336:0011, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 3482038,82 грн.; 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 21,2137 га, кадастровий номер: 8 000 000 000:90:335:0025, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 55652020,58 грн.; 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 45,6794 га, кадастровий номер: 8 000 000 000:90:335:0024, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 81488029,81 грн. то слід зазначити наступне:

Відповідно до ст. 193 ЗК України державний земельний кадастр - це єдина державна система земельно-кадастрових робіт, яка встановлює процедуру визнання факту виникнення або припинення права власності і права користування земельними ділянками та містить сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим цих ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристику, розподіл серед власників землі та землекористувачів. Як встановлено ст. 194 ЗК України, призначенням державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою. Відповідно до ст. 196 ЗК України, складовою частиною державного земельного кадастру є державна реєстрація земельних ділянок.

Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель (ст. 202 ЗК України).

Державний реєстр земель складається з двох частин: книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок; поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.

В ст. 204 ЗК України зазначено, що державний земельний кадастр ведеться уповноваженим органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Порядок ведення державного земельного кадастру встановлюється законом.

Так, судом першої інстанції зазначено, що ні на момент прийняття спірного рішення та видачі оскаржуваних актів на право власності, порядок ведення державного земельного кадастру на рівні закону не встановлено.

Відповідно до рішення Київської міської ради від 19.12.2002 року за N 182/342 "Про затвердження Положення про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації)" (із змінами та доповненнями), пунктом 2.3 даного положення визначено, що ведення державного земельного кадастру відповідно до законодавства, моніторингу земель, здійснення землеустрою є основним завданням Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Відповідно до підпункту 3.23 вищевказаного Положення Управління Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) здійснює державну реєстрацію земельних ділянок у складі державного реєстру земель, веде книгу записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі та поземельну книгу.

Враховуючи те, що на момент прийняття оскаржуваного рішення та видачі оскаржуваних актів на право власності на земельні ділянки, які визнані в судовому порядку недійсними, саме на Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було покладено завдання щодо здійснення ведення книги записів реєстрації державних актів (яка є складовою Державного земельного кадастру), то вимоги про зобов'язання Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) внести зміни до Державного земельного кадастру щодо визнання недійсним оскаржуваного рішення та актів на право власності на земельну ділянку є похідними від заявлених позовних вимог про визнання недійсним рішення та актів на право власності на земельну ділянку, то дані вимоги підлягають задоволенню.

Колегія судді критично відноситься до твердження скаржника, що судом було грубо порушено вимоги ст. 152 Земельного Кодексу України, ст. 16 та глава 29 Цивільного кодексу України, та застосовано спосіб захисту права, який суперечить вимогам чинного законодавства, а також безпідставно поновлена позовна давність прокурору та вважає його необґрунтованим, з огляду на таке.

Згідно із статтею 20 Господарського кодексу України одним із способів захисту прав суб'єктів господарювання є визнання наявності або відсутності прав.

Порушені права землекористувачів підлягають захисту способами, передбаченими статтею 152 Земельним кодексом України, з обов'язковим дотриманням норм чинного законодавства. Відповідно до вказаної норми захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, а також застосування інших, передбачених законом, способів, у тому числі шляхом поновлення прав юридичних і фізичних осіб, порушених внаслідок прийняття неправомірних рішень, дій чи бездіяльності державних органів або посадових осіб органів місцевого самоврядування (частина 2 статті 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Обраний прокурором спосіб захисту в даному випадку спрямований на поновлення порушених прав, оскільки при визнанні відсутності у ОКЖК "Соцбудівництво", ТОВ "Будівельна асоціація", ТОВ "ТЕСТБУД" права власності на спірні земельні ділянки, підлягає поновленню порушене внаслідок прийняття неправомірного рішення, право власності територіальної громади міста Києва щодо вказаних ділянок.

Формальним також є посилання скаржника на те, що у позові слід відмовити з причин пропуску позивачем позовної давності, оскільки на заявлені вимоги про визнання недійсним органу місцевого самоврядування позовна давність не поширюється, а щодо вимог про застосування наслідків нікчемного правочину (передачі земельної ділянки в статутні фонди товариств) застосовується позовна давність у десять років (ч. 4 ст. 258 ЦК України), а, отже, щодо цих вимог позовна давність не є пропущеною.

Стосовно вимоги скаржника про скасування заходів забезпечення позову, які вжиті ухвалою господарського суду м. Києва від 20.04.2011, то вона не підлягає задоволенню, оскільки відповідно до норм ГПК України ухвала про забезпечення позову оскаржується в окремому провадженні. В свою чергу, в матеріалах справи відсутні будь - які докази того, що скаржник оскаржував ухвалу господарського суду м. Києва від 20.04.2011. Крім того, з апеляційної скарги не вбачається поважних причин, з яких має бути скасована зазначена ухвала.

В силу положень ст. 11128 ГПК України рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України.

Про необхідність врахування мотивів постанови Верховного суду України, прийнятою колегією суддів Судової палати в адміністративних справах 27.04.2010 р. у справі N 21-2328во09, зазначено також і у листі Вищого господарського суду України від 23.06.2010 р. N 05-05/357.

Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції відповідно до вимог ст. 43 ГПК України всебічно, повно та об'єктивно оцінив обставин справи в їх сукупності та прийняв обґрунтоване рішення про часткове задоволення позову.

Обов'язок доказування, відповідно до приписів ст. 33 ГПК України, розподіляється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на певні обставини як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідно до ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Необхідно зазначити, що відповідачем-5 не надано ні до суду першої інстанції, ні до апеляційного суду доказів (в розумінні ст. 32 ГПК України), на які він посилається, заперечуючи проти позову прокурора.

Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що рішення господарського суду міста Києва від 21.04.2011 у справі N 13/82 відповідає чинному законодавству, фактичним обставинам і матеріалам справи, підстав для його скасування або зміни не вбачається. Апеляційна скарга є необґрунтованою, а тому задоволенню не підлягає.

Керуючись ст. ст. 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, суд постановив:

1. Рішення господарського суду міста Києва від 21.04.2011 у справі N 13/82 залишити без змін.

2. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕСТБУД" залишити без задоволення.

3. Матеріали справи N 13/82 повернути до господарського суду міста Києва.

 

Головуючий, суддя

Л. О. Кондес

Судді:

Г. В. Корсакова

 

Н. М. Нєсвєтова

 




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали