ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

РІШЕННЯ

21.04.2011 р.

Справа N 13/82

Рішення залишено без змін(згідно з постановою Київського апеляційного господарського суду від 15 червня 2011 року) (Постанова N 13/82)

Рішення залишено без змін(згідно з постановою Вищого господарського суду України від 2 серпня 2011 року) (Постанова N 13/82)

За позовом

заступника Генерального прокурора України в інтересах держави в особі Державного комітету України із земельних ресурсів

До

1. Київської міської ради;

2. Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради;

3. Обслуговуючого кооперативу житловий кооператив "Соцбудівництво";

4. Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна асоціація";

5. Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕСТБУД".

Про

визнання недійсними рішення органу місцевого самоврядування та державних актів на право власності на землю, визнання відсутності прав та відновлення становища, яке існувало до порушення

Представники сторін:

 

від прокуратури

- Гнатюк М. М., посвідчення N 196

від позивача

- Купріянов Б. В., дов. б/н від 08.02.2011 р.

від відповідача-1

- не з'явився; був Фрідман О. О., посвідчення N 179 від 03.12.2007 р.

від відповідача-2

- Кузьменкова Ю. М., дов. N 06-34/30442 від 21.10.2010 р.

від відповідача-3

- не з'явився

від відповідача-4

- не з'явився

від відповідача-5

- Сторожук Т. Л., дов. б/н від 14.03.2011 р.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Заступник Генерального прокурора України в інтересах держави в особі Державного комітету України із земельних ресурсів звернувся до господарського суду міста Києва з позовною заявою до Київської міської ради, Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу "Соцбудівництво", Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна асоціація", Товариства з обмеженою відповідальністю "Тестбуд", в якій просив:

- визнати недійсним з моменту прийняття рішення Київської міської ради від 01.10.2007 р. N 343/3177 "Про передачу земельних ділянок обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво" для житлової забудови на 21-му км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва";

- визнати недійсними видані Обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво" (вул. Драгоманова, 10/10, кімната 60, м. Київ, 01103; код ЄДРПОУ 35197488) державні акти на право власності на земельні ділянки серії ЯЖ NN 048033, 048034 та 048035, зареєстровані 08.01.2008 Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (вул. Хрещатик, 32-а, м. Київ, 01044; код ЄДРПОУ 26199097) за NN 07-8-00172, 07-8-00173 та 07-8-00174.;

- визнати недійсними видані Товариству з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" (вул. Маршала Жукова, 26, м. Київ, 02166; код ЄДРПОУ 37053545) державний акт на право власності на земельні ділянки серії ЯЖ NN 011948, 011947 та 011946, зареєстровані 08.09.2010 Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (вул. Хрещатик, 32-а, м. Київ, 01044; код ЄДРПОУ 26199097) за NN 07-8-00386, 07-8-00387 та 07-8-00388;

- визнати відсутність у Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу "Соцбудівництво" (вул. Драгоманова, 10/10, кімната 60, м. Київ, 01103; код ЄДРПОУ 35197488) Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна асоціація" (вул. Братиславська, 8, м. Київ, 02156; код ЄДРПОУ 35734790) і Товариства з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" (вул. Маршала Жукова, 26, м. Київ, 02166; код ЄДРПОУ 37053545) права власності на земельні ділянки, що розташовані за адресою:

- 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 1,3017 га, кадастровий номер: 8000000000:90:336:0011, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 3482038,82 грн.;

- 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 21,2137 га, кадастровий номер: 8000000000:90:335:0025, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 55652020,58 грн.;

- 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 45,6794 га, кадастровий номер: 8000000000:90:335:0024, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 81488029,81 грн.

- зобов'язати Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (вул. Хрещатик, 32-а, м. Київ, 01044; код ЄДРПОУ 26199097) внести до автоматизованої системи державного земельного кадастру відомості про право власності територіальної громади міста Києва в особі Київської міської ради на земельні ділянки, що розташовані за адресою:

- 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 1,3017 га, кадастровий номер: 8000000000:90:336:0011, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 3482038,82 грн.;

- 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 21,2137 га, кадастровий номер: 8000000000:90:335:0025, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 55652020,58 грн.;

- 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 45,6794 га, кадастровий номер: 8000000000:90:335:0024, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 81488029,81 грн.

Крім того, заступник Генерального прокурора України в позовній заяві просив вжити заходів до забезпечення позову у даній справі, а саме:

1. накласти арешт на земельні ділянки, що розташовані за адресою:

- 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 1,3017 га, кадастровий номер: 8000000000:90:336:0011, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 3482038,82 грн.;

- 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 21,2137 га, кадастровий номер: 8000000000:90:335:0025, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 55652020,58 грн.;

- 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 45,6794 га, кадастровий номер: 8000000000:90:335:0024, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 81488029,81 грн.

2. заборонити Обслуговуючому кооперативу житлового кооперативу "Соцбудівництво" (вул. Драгоманова, 10/10, кімната 60, м. Київ, 01103; код ЄДРПОУ 35197488), Товариству з обмеженою відповідальністю "Будівельна асоціація" (вул. Братиславська, 8, м. Київ, 02156; код ЄДРПОУ 35734790) і Товариству з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" (вул. Маршала Жукова, 26, м. Київ, 02166; код ЄДРПОУ 37053545) та будь-яким іншим особам вчиняти будь-які дії з вищеназваними земельними ділянками, в тому числі укладати договори, вчиняти інші правочини стосовно цих земельних ділянок;

3. заборонити Головному управлінню земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (вул. Хрещатик, 32-а, м. Київ, 01044; код ЄДРПОУ 26199097) здійснювати будь-які реєстраційні дії щодо визначених земельних ділянок.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 07.03.2011 р. позовну заяву прийнято до розгляду, порушено провадження у справі N 13/82, розгляд справи призначено на 29.03.2011.

Через канцелярію суду 29.03.2011 р. Генеральна прокуратура України на виконання вимог ухвали суду подала письмові пояснення в яких обґрунтовує позовні вимоги.

29.03.2011 р. представник відповідача-1 надав відзив на позовну заяву та довідку з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій. Представники відповідача-3 та відповідача-4 в судове засідання не з'явилися, про поважні причини неявки суд не повідомили, вимоги ухвали про порушення провадження у справі не виконали, про час та дату проведення судового засідання були повідомлені належним чином.

З адреси відповідача-4 ухвала суду повернулася без вручення з відміткою Укрпошти "за зазначеною адресою не перебуває".

В судовому засіданні представник Київської міської ради заявив клопотання про відкладення розгляду справи в зв'язку з неявкою представників ОКЖК "Соцбудівництво" та ТОВ "Будівельна асоціація", а також витребування у заступника Генерального прокурора України проект відведення земельної ділянки, оскільки ці документи ГУ земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради передані Прокурору на його запит у зв'язку з перевіркою.

Прокурор та представник позивача заперечили проти задоволення заявленого клопотання про відкладення розгляду справи. Представник ТОВ "Тестбуд" підтримала клопотання про відкладення розгляду справи.

Суд задовольнив клопотання представника Київської міської ради про відкладення розгляду справи та клопотання про витребування проекту відведення земельної ділянки і розгляд справи відкладено на 06.04.2011 р. у відповідності до ст. 77 ГПК України.

Представник ТОВ "Тестбуд" подав клопотання про витребування додаткових доказів та відкладення розгляду справи для можливості ознайомитися з матеріалами справи. Прокурор заперечував проти заявленого клопотання. Суд відмовив в клопотанні в частині витребування додаткових доказів та задовольняє в іншій частині.

У судовому засіданні 06.04.2011 р. судом розглядалося клопотання, подане 29.03.2011 р. представником ТОВ "Тестбуд", про припинення провадження у справі в частині вимоги про визнання недійсним рішення Київради N 343/3177 від 01.10.2007 р. у зв'язку з непідвідомчістю та з тим, що спір про той же предмет та з тих же підстав вже вирішено.

Вказане клопотання судом відхилено, виходячи з наступного.

Згідно положень статей 13, 14, 140, 142, 143 Конституції України, статей 11, 16, 167, 169, 374 Цивільного кодексу України, статей 2, 8, 133 Господарського кодексу України, статей 80, 84, 123, 124, 127, 128 Земельного кодексу України випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (надання земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або у користування, відчуження земельних ділянок державної або комунальної власності, укладення, зміна, розірвання договорів купівлі-продажу, ренти, оренди земельної ділянки, про встановлення сервітуту, суперфіцію, емфітевзису та інших договорів щодо земельних ділянок, в тому числі прийняття державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.

До компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їхньою посадовою чи службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.

Земельні відносини поділяються на публічні і приватні. Відповідно, і спори в таких відносинах можуть бути як публічно-правовими, так і приватно-правовими (цивільними, господарськими).

Територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов'язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом (стаття 172 ЦК України).

Рада у справі, що розглядається, виступає як суб'єкт цивільних правовідносин і має такий самий правовий статус, що й інші учасники цих відносин. Реалізуючи право розпорядження земельною ділянкою, яка перебувала у її власності, Рада відповідно до статті 5 ЗК має рівні права з громадянами та юридичними особами, з якими вона вступає у відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Тобто, при здійсненні повноважень власника землі, відповідач є рівноправним суб'єктом земельних відносин, дії якого спрямовані на реалізацію права розпоряджатися землею. У даному випадку відсутня підпорядкованість одного учасника земельних правовідносин (Обслуговуючого кооперативу житловий кооператив "Соцбудівництво") іншому (Раді), яка має місце під час здійснення органом місцевого самоврядування владних управлінських функцій.

Правовідносини, які склалися між сторонами, стосуються права власності та на спірну земельну ділянку підстав його набуття. Рада як власник землі вільна у виборі суб'єкта щодо надання йому цього права в порядку, встановленому законом. Разом із цим, Рада владних управлінських функцій не здійснювала і суб'єктом владних повноважень у цих відносинах не виступала.

Таким чином, спори, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, підвідомчі господарським судам. Спори щодо оскарження актів органів державної влади, органів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування, на підставі яких виникають, змінюються, припиняються цивільні права і обов'язки (спір про право), не є публічно-правовими і розглядаються за правилами Господарського процесуального кодексу України, оскільки у відносинах, де вказані органи виступають у ролі власників землі відповідно до статті 14 Конституції України, вони є рівноправними учасниками земельних відносин поряд з іншими суб'єктами таких правовідносин (юридичними та фізичними особами, у тому числі суб'єктами підприємницької діяльності)

Дана позиція узгоджується з практикою Вищого господарського суду України (копія постанови від 04.11.2010 р. у матеріалах справи) та позицією щодо підвідомчості даних спорів, викладеній у проекті Постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про застосування господарськими судами законодавства у вирішенні спорів, що виникають із земельних відносин", з яким було ознайомлено суддів господарських судів.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 80 ГПК України господарський суд припиняє провадження у справі, якщо є рішення господарського суду або іншого органу, який в межах своєї компетенції вирішив господарський спір між тими ж сторонами, про той же предмет і з тих же підстав.

До матеріалів справи залучено рішення господарського суду міста Києва від 18.01.2008 р. по справі N 5/12, прийняте за результатами розгляду позовної заяви за позовом заступника Прокурора міста Києва в інтересах держави в особі Міністерства охорони навколишнього природного середовища України до Київської міської ради (третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Обслуговуючий кооператив житлового кооперативу "Соцбудівництво") про визнання недійсним рішення. В даному випадку, враховуючи різний склад учасників спору що розглядається у даній справі, та спору, який вирішений у справі 5/12, суд відзначає також про різні підстави заявлених вимог щодо недійсності рішення Київської міської ради від 01.10.2007 N 343/3177.

Предметом справи N 5/12 було питання про недійсність оспорюваного рішення Київради з підстав перевищення повноважень Київською міською радою при вирішенні питання щодо надання земельної ділянки, оскільки таке рішення, з огляду на площу земельних ділянок, яка перевищує допустиму площу земельної ділянки для винесення рішення про їх передачу органом місцевого самоврядування, мало прийматись Кабінетом Міністрів України. Саме при зазначених підставах у позові було відзначено, що право на земельну ділянку мало реалізуватись шляхом продажу її на конкурентних засадах відповідно до ст. 134 Земельного кодексу України, а тому рішення Київради прийнято в порушення норм Земельного кодексу України.

Водночас, як на підставу звільнення від доказування, представники КМР та ТОВ "Тестбуд" посилались на факти, що встановлені при розгляді справи N 5/12.

З урахуванням положень ст. 35 ГПК України, господарський суд визнав ці твердження незаконними і здійснював розгляд і оцінку всіх обставин справи у їх сукупності в судовому засіданні та повне встановлення обставин і перевірку їх належності, достатності і допустимості належними доказами.

Підстави, з яких заявляються вимоги про недійсність рішення Київської міської ради від 01.10.2007 N 343/3177, у даній справі не є тотожними зазначеним, а відтак підстави для припинення провадження у даній справі відсутні.

Розгляд справи 06.04.2011 р. відкладався на 20.04.2011 р. на підставі ст. 77 ГПК України.

В судовому засіданні 20.04.2011 р. перед початком розгляду справи N 13/82 по суті Прокурор подав заяву про вжиття заходів до забезпечення позову в якому просить:

1. накласти арешт на земельні ділянки, що розташовані за адресою:

- 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 1,3017 га, кадастровий номер: 8000000000:90:336:0011, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 3482038,82 грн.;

- 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 21,2137 га, кадастровий номер: 8000000000:90:335:0025, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 55652020,58 грн.;

- 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 45,6794 га, кадастровий номер: 8000000000:90:335:0024, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 81488029,81 грн.

2. заборонити Обслуговуючому кооперативу житлового кооперативу "Соцбудівництво" (вул. Драгоманова, 10/10, кімната 60, м. Київ, 01103; код ЄДРПОУ 35197488), Товариству з обмеженою відповідальністю "Будівельна асоціація" (вул. Братиславська, 8, м. Київ, 02156; код ЄДРПОУ 35734790) і Товариству з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" (вул. Маршала Жукова, 26, м. Київ, 02166; код ЄДРПОУ 37053545) та будь-яким іншим особам вчиняти будь-які дії з вищеназваними земельними ділянками, в тому числі укладати договори, вчиняти інші правочини стосовно цих земельних ділянок;

3. заборонити Головному управлінню земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (вул. Хрещатик, 32-а, м. Київ, 01044; код ЄДРПОУ 26199097) здійснювати будь-які реєстраційні дії щодо визначених земельних ділянок.

Представники КМР та ТОВ "Тестбуд" проти вжиття заходів до забезпечення позову заперечували, посилаючись на те, що позов носить немайновий характер, а отже вчинення дій, які потребують звернення стягнення на певне майно (зокрема і грошові кошти), виконання рішення суду не потребує, а отже і відсутні правові підстави для вжиття заходів до забезпечення позову, які носять майновий характер щодо позову, який носить немайновий характер.

Ухвалою від 20.04.2011 р. суд вважає за необхідне задовольнити клопотання прокурора та накласти арешт на земельні ділянки та заборонити особам, які мають правоустановчі документи на них і особам, що можуть діяти в їх інтересах та від їх імені, а також особам, щодо яких законодавством встановлено повноваження щодо реєстрації правочинів і прав власності щодо таких земельних ділянок, вчиняти дії направлені на їх відчуження та реєстрацію переходу права власності, оскільки невжиття таких заходів може у майбутньому утруднити виконання рішення суду, та що заявлені заходи є співрозмірними із заявленими позивачем вимогами.

Разом з тим, у судовому засіданні 20.04.2011 р. ТОВ "Тестбуд" також заявив клопотання про застосування строку позовної давності та пропуском прокуратурою та позивачем строків позовної давності у спорі.

Прокурор у судовому засіданні заявив клопотання щодо поновлення строку позовної давності, що визнається обґрунтованим з підстав того, що факти, покладені в основу позову, встановлені при проведенні перевірки в січні - лютому 2011 року, а також при врахуванні предмета позову, який зокрема стосується усунення порушень земельного законодавства, що виявлені в ході подальшого переоформлення права на земельну ділянку, щодо якої прийнято рішення Київрадою.

Судом зокрема враховується, що Генеральною прокуратурою України зазначені в позовній заяві порушення могли бути виявлені саме при проведенні перевірки в ході реалізації наданих законом повноважень.

Перед початком розгляду справи по суті представників учасників судового процесу, які з'явились в судові засідання, ознайомлено з правами та обов'язками у відповідності із ст. ст. 20, 22, 29, 811 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до вимог ст. 811 ГПК України в судових засіданнях складено протоколи, які долучено до матеріалів справи.

Дослідивши і з'ясувавши всі обставини та матеріали справи, які мають значення для вирішення спору по суті, заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, які з'явились в судові засідання, господарський суд встановив:

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Київської міської ради N 343/3177 від 01.10.2007 р. затверджено обґрунтування щодо зміни цільового призначення сільськогосподарських земель під малоповерхову житлову забудову на 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва для ОКЖК "Соцбудівництво", внесено зміни до Генерального плану розвитку міста Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року, затверджених рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 N 370/1804, а саме: територію в межах, визначених містобудівним обґрунтуванням, перевести за функціональним призначенням до зони садибної житлової забудови; внесено зміни до Схеми планування частини території південного планувального району Голосіївського адміністративного району в місті Києві, затвердженої рішенням Київської міської ради від 27.10.2005 N 271/3732, в частині переведення територій, визначеним містобудівним обґрунтуванням, під територію садибної житлової забудови; внесено зміни до програми розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста, затверджених рішенням Київської міської ради від 19.07.2005 N 806/3381, в частині переведення території, визначеної містобудівним обґрунтуванням, до території зелених насаджень обмеженого користування та спеціального призначення; віднесено земельні ділянки загальною площею 90,54 га до земель запасу житлової та громадської забудови з виключенням її з категорії земель сільськогосподарського призначення; затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво"для житлової забудови на 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва; за умови виконання пункту 8 цього рішення, земельні ділянки загальною площею 90,54 га на 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, в тому числі:

- загальною площею 68,22 га (ділянка N 1 - площею 45,68 га, ділянка N 2 - площею 21,21 га, ділянка N 3 - площею 1,33 га) у власність для житлової забудови - за рахунок частини земель сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Тарасівка", наданих відповідно до пункту 31 рішення Київської міської ради від 12.02.2004 N 43/1253 "Про оформлення права користування земельними ділянками", право користування якими посвідчено договорами оренди земельних ділянок від 25.11.2004 N 79-6-00259 (площею 66,89 га), N 79-6-00258 (площею 1,33 га);

- загальною площею 22,32 га (ділянка N 4 - площею 5,70 га, ділянка N 5 - площею 7,96 га, ділянка N 6 - площею 7,60 га, ділянка N 7 - площею 1,06 га) в довгострокову оренду на 49 років для рекреаційних цілей та благоустрою території за рахунок частини земель сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Тарасівка", наданих відповідно до пункту 31 рішення Київської міської ради від 12.02.2004 N 43/1253 "Про оформлення права користування земельними ділянками", право користування якими посвідчено договорами оренди земельних ділянок від 25.11.2004 N 79-6-00260 (площею 1,06 га), N 79-6-00259 (площею 13,66 га), N 79-6-00258 (площею 7,60 га).

Земельні ділянки, право власності на які набуто ОКЖК "Соцбудівництво" на підставі рішення від 15.02.2008 внесені до статутного капіталу ТОВ "Будівельна асоціація" у зв'язку з чим сформовано статутний капітал товариства, внесок ОКЖК "Соцбудівництво" до якого складається із земельних ділянок площею 1,3017 га, 21,2137 га та 45,6794 га, розташованих на 21-му км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, а у подальшому ТОВ "Будівельна асоціація" зазначені земельні ділянки внесло до статутного капіталу ТОВ "Тестбуд".

Зазначене рішення прийнято Київською міською радою за розглядом містобудівного обґрунтування щодо внесення змін до містобудівної документації, проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, відповідно до статей 20, 41, 93, 123, 124 Земельного кодексу України.

З посиланням на порушення вимог закону, зокрема ст. 41, 45, 83, 84, 127 Земельного кодексу України, ст. 7, 14, 25, 26 Закону "Про природно-заповідний фонд України", прокурор заявляє про недійсність рішення Київської міської ради.

Враховуючи заявлені позовні вимоги, суд визнає заявлені доводи обґрунтованими в цій частині, з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Право розпорядження землями територіальної громади міста, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян і юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності в порядку, передбаченому законом, належить до повноважень Київської міської ради відповідно до ст. 9 Земельного кодексу України.

Згідно ст. 123 Земельного кодексу України юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради.

Земельна ділянка, передана Обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво"для житлової забудови на 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва згідно оспорюваного рішення Київради від 01.10.2007 N 343/3177 за рахунок частини земель сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Тарасівка", яка надана відповідно до рішення Київської міської ради від 12.02.2004 р. N 43/1253, площею 91,00 га.

Про отримання згоди на припинення права користування СТОВ "Тарасівка" свідчить лист-згода від 18.06.2007 N 18-3/07 та передачу вказаної частини земельної ділянки ОКЖК "Соцбудівництво", про яку зазначено у спірному рішенні, а відтак СТОВ агрокомбінат "Тарасівка" добровільно відмовилось від орендованої земельної ділянки, що згідно ст. 141 Земельного кодексу України є однією з підстав припинення права користування земельною ділянкою.

Враховуючи доводи прокурора про відсутність підстав для надання ОКЖК "Соцбудівництво" земельних ділянок у власність та оренду згідно ст. 41 ЗК України, судом встановлено наступне.

Земельні ділянки, передані у власність "Соцбудівництво", безоплатно відповідно до ст. 41 Земельного кодексу України, якою передбачено, що житлово-будівельним (житловим) та гаражно-будівельним кооперативам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлового і гаражного будівництва передаються безоплатно у власність або надаються в оренду у розмірі, який встановлюється відповідно до затвердженої містобудівної документації.

Відповідно до ст. 94 Господарського кодексу України, кооперативи як добровільні об'єднання громадян з метою спільного вирішення ними економічних, соціально-побутових та інших питань можуть створюватися у різних галузях (виробничі, споживчі, житлові тощо).

Законом України "Про кооперацію" визначено, що відповідно до завдань та характеру діяльності кооперативи поділяються на такі типи: виробничі, обслуговуючі та споживчі; а напрямами діяльності кооперативи можуть бути житлово-будівельними, садово-городніми, гаражними, торговельно-закупівельними, транспортними, освітніми, туристичними, медичними тощо (ч. 2 ст. 6 Закону).

Статус житлово-будівельного кооперативу закріплено в Житловому кодексі України, порядок його створення, організації, порядок вступу до кооперативу, хто може бути членом кооперативу

Згідно статей 133, 137 Житлового кодексу Української РСР громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, вправі вступити до житлово-будівельного кооперативу і одержати в ньому квартиру. Однією із умов вступу до житлово-будівельного кооперативу є перебування на квартирному обліку в даному населеному пункті.

Житлово-будівельні кооперативи організовуються при виконавчих комітетах місцевих Рад народних депутатів, при підприємствах, установах і організаціях.

Порядок організації та діяльності житлово-будівельних кооперативів установлюється законодавством Союзу РСР, Житловим кодексом УРСР, Примірним статутом житлово-будівельного кооперативу та іншими актами законодавства України.

Житлово-будівельний кооператив діє на основі статуту, прийнятого відповідно до Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу загальними зборами громадян, які вступають до організовуваного кооперативу і зареєстрованого в установленого порядку. Кількість членів кооперативу повинна бути відповідною кількості квартир у будинку. Квартири, які надаються членам кооперативу, повинні відповідати граничному розміру жилої площі, сумі пайового внеску та кількості членів сім'ї.

В пункті 1.1 та 2.1.1 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу встановлено, що житлово-будівельний кооператив організовується з метою задоволення економічних, соціальних та інших потреб його членів, а саме: забезпечення житлом членів кооперативу і членів їх сімей шляхом будівництва багатоквартирного жилого будинку (будинків), а у випадках, передбачених законодавством, одно- і двоквартирних жилих будинків садибного типу або багатоквартирного блокованого жилого будинку (будинків) з надвірними будівлями за власні кошти кооперативу за допомогою банківського кредиту, а також для наступної експлуатації та управління цим будинком. (будинками).

Відповідно до наданих установчих документів, які також містяться у затвердженому спірним рішенням проекті землеустрою щодо відведення земельних ділянок обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво" для житлової забудови на 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, державну реєстрацію юридичної особи обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу "Соцбудівництво" проведено Печерською районною у місті Києві державною адміністрацією 15.06.2007.

Таким чином, згідно з наведеними у положеннях статуту ОКЖК "Соцбудівництво" метою створення та основними завданнями, з урахуванням ч. 2 ст. 6 Закону України "Про кооперацію", за напрямом діяльності ОКЖК "Соцбудівництво" відповідає поняттю "житлово-будівельний кооператив".

Як передбачено ч. 1 ст. 134 ЖК УРСР, на облік бажаючих вступити до житлово-будівельного кооперативу беруться громадяни, які постійно проживають у даному населеному пункті і потребують поліпшення житлових умов.

Зазначені вимоги при створенні ОКЖК "Соцбудівництво" були порушені, виходячи з наступного.

Відповідно до п. 3.2 статуту ОКЖК "Соцбудівництво" засновниками (членами) кооперативу є громадяни України ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 ОСОБА_4

За даними Солом'янської, Голосіївської, Подільської та районних у місті Києві державних адміністрацій ОСОБА_2, який зареєстрований у Солом'янському районі АДРЕСА_1, ОСОБА_3, яка зареєстрована в Подільському районі м. Києва за адресою АДРЕСА_2, ОСОБА_4, який зареєстрований у Голосіївському районі м. Києва за адресою АДРЕСА_3, на час створення державної реєстрації кооперативу та момент прийняття Київською міською радою оскаржуваного рішення на квартирному обліку не перебували.

Метою створення ОКЖК "Соцбудівництво" є, у тому числі, будівництво одноквартирних і двоквартирних жилих будинків садибного типу (п. 2.1.1 статуту), тоді як відповідно до абзацу 1 п. 3 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу число громадян, які вступають до організованого кооперативу, повинно відповідати кількості квартир у житловому будинку (будинках) кооперативу, запланованому до будівництва.

У Статуті ОКЖК "Соцбудівництво" не визначено кількість квартир у житловому будинку (будинках), які заплановано до будівництва кооперативом, що може призвести до здійснення ОКЖК "Соцбудівництво" діяльності, що суперечить меті створення обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу, - обслуговування членів кооперативу шляхом забезпечення житлом членів кооперативу та членів їх сімей, а не будівництво житла для інших осіб.

Наведені обставини свідчать, що ОКЖК "Соцбудівництво" не створювався як житлово-будівельний кооператив відповідно до Житлового кодексу УРСР та Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, а відповідно не мав права на отримання безоплатно земельних ділянок у власність відповідно до ст. 41 ЗК України.

Згідно з Примірним статутом житлово-будівельного кооперативу при будівництві одно- і двоквартирних жилих будинків садибного типу число громадян, необхідне для організації кооперативу, не може бути менше 5 чоловік.

Суд звертає увагу щодо правомірності реєстрації юридичної особи - ОКЖК "Соцбудівництво", втім цей факт ніким не заперечується. ОКЖК "Соцбудівництво" набув статусу юридичної особи у встановленому порядку, за організаційно-правовою формою є обслуговуючим кооперативом, його правовий статус регулюється Господарським кодексом України, Законом України "Про кооперацію", натомість виходячи з положень закону, зокрема ст. 41 ЗК України, при врахуванні мети створення житлово-будівельного кооперативу, земельна ділянка такому кооперативу надається саме для будівництва будинку (будинків) для членів кооперативу та членів їх сімей.

Таким чином, враховуючи положення ст. 41 ЗК України, згідно з якими житлово-будівельним (житловим) за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлового будівництва передаються безоплатно у власність, при вирішенні питання щодо надання безоплатно земельної ділянки слід враховувати саме мету створення кооперативу, яка має відповідати встановленим вимогам до порядку створення такого кооперативу.

В свою чергу, відповідно до ч. 2 ст. 127 ЗК України (в редакції, чинній на час прийняття оскаржуваного рішення), продаж земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам здійснюється на конкурентних засадах (аукціон), крім викупу земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що є власністю покупців цих ділянок, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.

Зазначене не виключає набуття ОКЖК "Соцбудівництво" права на земельну ділянку як юридичної особи, однак в загальному порядку - на конкурентних засадах.

Про відсутність підстав для застосування при вирішенні питання про надання земельних ділянок у власність ОКЖК "Соцбудівництво" ст. 41 ЗК України, свідчить зокрема містобудівне обґрунтування, яке міститься у проекті землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОКЖК "Соцбудівництво", згідно з яким на відведених кооперативу землях планується забудова 236 малоповерхових будинків котеджного типу, при тому, що засновниками (членами) ОКЖК "Соцбудівництво" є лише 4 особи і тільки 1 з них перебуває на квартирному обліку.

Встановлені обставини є підтвердженням відсутності підстав вважати, що метою отримання ОКЖК "Соцбудівництво" спірних земельних ділянок було будівництво та експлуатація житла для членів цього кооперативу, як це передбачено статутом зазначеного кооперативу та ст. 2 Закону України "Про кооперацію".

Враховуючи наведене, суд погоджується з доводами, викладеними у позові щодо невідповідності вимогам чинного законодавства підстав набуття земельних ділянок житлово-будівельними кооперативами при прийняті оскаржуваного рішення Київської міської ради, згідно ст. 41 ЗК України.

З приводу розташування наданих ОКЖК "Соцбудівництво" земельних ділянок в межах об'єкта природно-заповідного фонду ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків Острів" суд враховує наступне.

В силу положень ст. 43 ЗК України землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об'єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об'єктів природно-заповідного фонду.

Відповідно до ст. 53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" рішення про організацію чи оголошення територій та об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об'єктів природно-заповідного фонду приймається обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.

Згідно ст. 47 Закону України "Про землеустрій", проектами землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення визначаються місце розташування і розміри земельних ділянок, власники земельних ділянок, землекористувачі, у тому числі орендарі, а також встановлюється режим використання та охорони територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення. Порядок розробки проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до положень пункту 10 Порядку розроблення проектів землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду, іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 N 1094, проект землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду розглядається та затверджується сільською, селищною, міською радою, обласною, районною, Київською або Севастопольською міською держадміністрацією чи в установленому порядку подається іншим органам, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок.

Згідно з п. 1 рішення від 22.08.2007 N 162/1996 "Про питання створення ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів" Київською міською радою було схвалено схему ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів" у складі детального плану території острова Жуків, при цьому радою жодним чином не встановлено та не вирішено питання щодо визначення його меж та розміру, а п. 3 вказаного рішення Державному управлінню охорони навколишнього природного середовища в м. Києві доручено забезпечити розробку проекту створення ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів".

Зазначене рішення ради має організаційний характер врегулювання поточних питань і містить в собі лише проект створення ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів".

В свою чергу, рішенням Київської міської ради від 19.07.2005 N 806/3381 регламентовано утриматись до встановлення меж ландшафтного заказника місцевого значення острів Жуків від розгляду питань відведення земельних ділянок, які відповідно до рішення Київської міської ради від 02.12.99 N 147/649 "Про оголошення природних об'єктів пам'ятками природи та заказниками місцевого значення у м. Києві" (згідно якого ландшафтний заказник оголошено заказником місцевого значення), можуть бути включені до складу заказника.

Даний об'єкт природно-заповідного фонду створювався без вилучення земельних ділянок, який він займає, в зв'язку з чим Державним управлінням екології та природних ресурсів в м. Києві видано відповідне охоронне зобов'язання від 20.12.2002 N 4-2-8.

На розміщення спірних земельних ділянок на території заказника "Острів Жуків" вказувалось, також і у висновках Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві від 18.07.2007 N 05-08/4904, Київської міської санепідемстанції від 25.07.2007 N 5847, державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 26.09.2007 N 05.03.2002-07/47963, Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища Київської міської державної адміністрації від 17.07.2007 N 19-7170, що містяться в матеріалах проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОКЖК "Соцбудівництво".

На підставі наведеного, Київська міська рада до встановлення меж ландшафтного заказника місцевого значення "Острів Жуків" повинна була утриматись від розгляду питань відведення земельних ділянок, які відповідно до рішення Київської міської ради від 02.12.99 N 147/649 "Про оголошення природних об'єктів пам'ятками природи та заказниками місцевого значення у м. Києві", згідно якого ландшафтний заказник оголошено заказником місцевого значення, можуть бути включені до складу заказника.

При врахуванні встановлених обставин справи, рішення Київської міської ради від 01.10.2007 N 343/3177 "Про передачу земельних ділянок обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво" для житлової забудови на 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва" не відповідає вимогам чинного законодавства, що згідно з ч. 2 ст. 144 Конституції України, ч. 3 ст. 152 ЗК України, ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є підставою для визнання його недійсним в судовому порядку.

Відповідно до положень ст. 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Виходячи з вищевикладеного, та враховуючи, що державні акти на право власності на земельні ділянки серії ЯЖ NN 048033, 048034 та 048035, видані Обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво" на підставі рішення Київської міської ради від 01.10.2007 N 343/3177, яке визнане недійсним, як таке, що прийняте з порушеннями чинного законодавства України, вимоги щодо визнання недійсними зазначених актів підлягають задоволенню.

Земельні ділянки, право власності на які набуто ОКЖК "Соцбудівництво" на підставі рішення Київської міської ради від 01.10.2007 N 343/3177 серії ЯЖ NN 048033, 048034 та 048035 внесені до статутного капіталу ТОВ "Будівельна асоціація". У зв'язку з цим рішенням загальних зборів учасників ТОВ "Будівельна асоціація", оформленим протоколом N 1 від 12.02.2008 р., сформовано статутний капітал товариства, внесок до якого ОКЖК "Соцбудівництво" складається із земельних ділянок площею 1,3017 га, 21,2137 га та 45,6794 га, розташованих 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва.

В свою чергу ТОВ "Будівельна асоціація" зазначені земельні ділянки внесло до статутного капіталу ТОВ "Тестбуд" та видані останньому державні акти на право власності серії ЯЖ NN 011948, 011947 та 011946 зареєстровані Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за NN 07-8-00386, 07-8-00387 та 07-8-00388 відповідно до Протоколу N 2 від 29.07.2010 р. та вирішено збільшити статутний капітал товариства, в тому числі за рахунок внеску ТОВ "Будівельна асоціація", який складається із земельних ділянок площею 1,3017 га, 21,2137 га та 45,6794 га, розташованих на 21-му км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва.

Після отримання ТОВ "Будівельна асоціація" 30.10.2008 р.  державних актів на право власності на вказані земельні ділянки, у 2010 р. зазначене товариство переоформило державні акти на земельні ділянки площею 1,3017 га, 21,2137 га та 45,6794 га, розташованих на 21-му км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва та отримало нові державні акти на цю землю.

У зв'язку з переоформленням державних актів та подальшого відчуження земельних ділянок державні акти серії ЯЖ NN 030282, 030283 та 030284 від 30.10.2008 р. та серії ЯЖ NN 048871, 048868 та 048867 від 14.06.2010 р., видані ТОВ "Будівельна асоціація", повернуто до Головного управління земельних ресурсів КМДА, про що зроблено записи в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю.

Згідно з п. 3.10 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.99 N 43 (в редакції чинній до 03.06.2010), у випадку припинення права власності чи користування земельною ділянкою документ, який посвідчує це право, повертається до архіву державного органу земельних ресурсів, де зберігається другий примірник цього документа.

Таким чином, враховуючи наведені положення, які були чинними в періоді до 03.06.2010 - при визнанні недійсним рішення, розпорядження, угоди тощо, на підставі якої виданий акт, останній підлягає поверненню органу, що його видав.

Відповідно до п. "б" ч. 1 ст. 82 ЗК України юридичні особи (засновані громадянами України або юридичними особами України) можуть набувати у власність земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності у разі внесення земельних ділянок її засновниками до статутного фонду.

При цьому, у випадку внесення земельної ділянки до статутного капіталу юридичної особи, укладення якихось цивільно-правових угод не потребується.

Частиною 2 статті 328 ЦК України встановлено, що право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Згідно з ч. 1 ст. 126 ЗК України, право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті.

Наданою до справи інформацією з Головного управління земельних ресурсів від 15.02.2011 N 07-387/3489 підтверджено, що державні акти, видані ОКЖК "Соцбудівництво" серії ЯЖ N 048033 від 08.01.2008, серії ЯЖ N 048034 від 08.01.2008 та серії ЯЖ N 048035 від 08.01.2008, ТОВ "Будівельна асоціація" серії ЯЖ N 048871 від 14.06.2010, серії ЯЖ N 048868 від 14.06.2010 та серії ЯЖ N 048867 від 14.06.2010, ТОВ "Тестбуд" серії ЯЖ N 011946 від 08.09.2010, серії ЯЖ N 011948 від 08.09.2010 та серії ЯЖ N 011947 від 08.09.2010 до Головного управління земельних ресурсів КМДА не були повернуті, а положення п. 3.10 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.99 року N 43, на час вирішення спору є нечинними.

Враховуючи, що рішення, на підставі якого ОКЖК "Соцбудівництво" набуто права власності на земельні ділянки, є недійсним, оформлення права власності згідно державних актів виданих ОКЖК "Соцбудівництво", ТОВ "Будівельна асоціація" та ТОВ "Тестбуд" відбулось з порушенням норм чинного законодавства, заявлені позовні вимоги щодо визнання недійсними актів виданих ОКЖК "Соцбудівництво", ТОВ "Будівельна асоціація" та ТОВ "Тестбуд" суд визнає такими, що підлягають задоволенню.

Наведені обставини також є підставою для задоволення заявлених вимог щодо визнання відсутності у ОКЖК "Соцбудівництво", ТОВ "Будівельна асоціація" та ТОВ "Тестбуд" права власності на земельні ділянки, щодо яких прийнято рішення Київською міською радою від 01.10.2007 N 343/3177.

При цьому з приводу обраного способу захисту, суд враховує, що згідно зі ст. 20 ГК України, одним із способів захисту прав суб'єктів господарювання є визнання наявності або відсутності прав.

Порушені права землекористувачів підлягають захисту способами, передбаченими ст. 152 ЗК України, з обов'язковим дотриманням норм чинного законодавства. Відповідно до вказаної норми захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, а також застосування інших, передбачених законом, способів, у тому числі шляхом поновлення прав юридичних і фізичних осіб, порушених внаслідок прийняття неправомірних рішень, дій чи бездіяльності державних органів або посадових осіб органів місцевого самоврядування (ч. 2 ст. 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Обраний прокурором спосіб захисту в даному випадку спрямований на поновлення порушених прав, оскільки при визнанні відсутності у ОКЖК "Соцбудівництво", ТОВ "Будівельна асоціація" та ТОВ "Тестбуд" права власності на спірні земельні ділянки, підлягає поновленню, порушене внаслідок прийняття неправомірного рішення право власності держави та територіальної громади міста Києва щодо вказаних ділянок.

Відповідно до ч. 2 ст. 16 ЦК України, суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом. За таких обставин, встановлений Господарським кодексом України спосіб захисту прав може бути застосований з огляду на норми ч. 2 ст. 16 ЦК України.

Суд також відхиляє заперечення відповідачів про необхідність відмови у задоволенні позовних вимог з причин пропуску позивачем строків позовної давності, виходячи з наступного.

Вимога про поновлення строку позовної давності також не підлягає задоволенню з огляду на п. 4 ст. 268 Цивільного кодексу України, оскільки на заявлені вимоги про визнання недійсним органу місцевого самоврядування позовна давність не поширюється, а щодо вимог про застосування наслідків нікчемного правочину (передачі земельної ділянки в статутні фонди товариств) застосовується позовна давність у десять років (ч. 4 ст. 258 ЦК України), а отже щодо цих вимог строк позовної давності не є пропущеним.

Щодо заявлених позовних вимог про зобов'язання Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) внести відповідні відомості до Державного земельного кадастру про визнання недійсним оскаржуваного рішення Київської міської ради та державних актів на право власності на земельні ділянки розташовані за адресою:

- 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 1,3017 га, кадастровий номер: 8000000000:90:336:0011, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 3482038,82 грн.;

- 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 21,2137 га, кадастровий номер: 8000000000:90:335:0025, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 55652020,58 грн.;

- 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 45,6794 га, кадастровий номер: 8000000000:90:335:0024, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 81488029,81 грн.

Суд приходить до висновку, що позовні вимоги в цій частині також підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 193 Земельного кодексу України (ЗК України), державний земельний кадастр - це єдина державна система земельно-кадастрових робіт, яка встановлює процедуру визнання факту виникнення або припинення права власності і права користування земельними ділянками та містить сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим цих ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристику, розподіл серед власників землі та землекористувачів. Як встановлено ст. 194 ЗК України, призначенням державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою. Відповідно до ст. 196 ЗК України, складовою частиною державного земельного кадастру є державна реєстрація земельних ділянок.

Згідно з ст. 202 ЗК України, державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель.

Державний реєстр земель складається з двох частин:

а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок;

б) поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.

Як встановлено ст. 204 ЗК України, державний земельний кадастр ведеться уповноваженим органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Порядок ведення державного земельного кадастру встановлюється законом.

Судом зазначається, що на на момент прийняття спірного рішення та видачі оскаржуваних актів на право власності, порядок ведення державного земельного кадастру на рівні закону не встановлено.

Відповідно до рішення Київської міської ради від 19.12.2002 року за N 182/342 "Про затвердження Положення про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації)" (із змінами та доповненнями), пунктом 2.3 даного положення визначено, що ведення державного земельного кадастру відповідно до законодавства, моніторингу земель, здійснення землеустрою є основним завданням Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Відповідно до підпункту 3.23 вищевказаного Положення Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) здійснює державну реєстрацію земельних ділянок у складі державного реєстру земель, веде книгу записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі та поземельну книгу.

Враховуючи те, що на момент прийняття оскаржуваного рішення та видачі оскаржуваних актів на право власності на земельні ділянки, які визнані в судовому порядку недійсними, саме на Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було покладено завдання щодо здійснення ведення книги записів реєстрації державних актів (яка є складовою Державного земельного кадастру), то вимоги про зобов'язання Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) внести зміни до Державного земельного кадастру щодо визнання недійсним оскаржуваного рішення та актів на право власності на земельну ділянку є похідними від заявлених позовних вимог про визнання недійсним рішення та актів на право власності на земельну ділянку, то дані вимоги підлягають задоволенню.

При цьому суд не погоджується з твердженнями відповідачів про те, що дані вимоги заявлені на майбутнє, оскільки вони є похідними від заявлених у позовній заяві позовних вимог про визнання недійсним рішення про надання у власність та актів на право власності на земельну ділянку позовних вимог, а отже задоволення зазначених вимог тягне за собою і виникнення зобов'язання. При цьому суд не погоджується з твердженнями відповідачів про те, що дані вимоги заявлені на майбутнє, оскільки вони є похідними від заявлених у позовній заяві позовних вимог про визнання недійсним рішення про надання у власність та актів на право власності на земельну ділянку позовних вимог, а отже задоволення зазначених вимог тягне за собою і виникнення зобов'язання відповідача-2 внести відповідні записи про визнання недійсним рішень та актів, що випливає з вимог закону. При цьому таке зобов'язання виникає у Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) не за фактом звернення будь-кого з вимогою про внесення таких змін, а в силу вимог закону та визнання рішення та актів недійсними. Як вже зазначалося судом вище, такий обов'язок виникає саме у Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та забезпечує основне призначення земельного кадастру, встановлене ст. 194 ЗК України та забезпечує наповнення Державного земельного кадастру інформацією щодо правового режиму земельних ділянок, розподіл серед власників землі та землекористувачів тощо невизначеному колу осіб та державних органів.

Отже, оцінюючи подані сторонами докази за своїм переконанням, враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню в повному обсязі.

У відповідності до ст. 49 ГПК України, судові витрати покладаються на відповідачів пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 22, 32 - 34, 43, 47, 49, 75, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд вирішив:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати недійсним з моменту прийняття рішення Київської міської ради від 01.10.2007 р. N 343/3177 "Про передачу земельних ділянок обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво" для житлової забудови на 21-му км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва".

3. Визнати недійсним виданий Обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво" (вул. Драгоманова, 10/10, кімната 60, м. Київ, 01103; код ЄДРПОУ 35197488) державний акт серії ЯЖ N 048035 на право власності на земельну ділянку, розташованою за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 1,3017 га, кадастровий номер: 8000000000:90:336:0011, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 3482038,82 грн., виданий Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації) (вул. Хрещатик, 32-а, м. Київ, 01044; код ЄДРПОУ 26199097) від 08.01.2008 року за N 07-8-00174.

4. Визнати недійсним виданий Обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво" (вул. Драгоманова, 10/10, кімната 60, м. Київ, 01103; код ЄДРПОУ 35197488) державний акт серії ЯЖ N 048033 на право власності на земельну ділянку, розташованою за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 45,6794 га, кадастровий номер: 8000000000:90:335:0024, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 81488029,81 грн., виданий Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації) (вул. Хрещатик, 32-а, м. Київ, 01044; код ЄДРПОУ 26199097) від 08.01.2008 року за N 07-8-00173.

5. Визнати недійсним виданий Обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Соцбудівництво" (вул. Драгоманова, 10/10, кімната 60, м. Київ, 01103; код ЄДРПОУ 35197488) державний акт серії ЯЖ N 048034 на право власності на земельну ділянку, розташованою за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 21,2137 га, кадастровий номер: 8000000000:90:335:0025, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 55652020,58 грн., виданий Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації) (вул. Хрещатик, 32-а, м. Київ, 01044; код ЄДРПОУ 26199097) від 08.01.2008 року за N 07-8-00172.

6. Визнати недійсним виданий Товариству з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" (вул. Маршала Жукова, 26, м. Київ, 02166; код ЄДРПОУ 37053545) державний акт серії ЯЖ N 011948 на право власності на земельну ділянку, розташованою за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 1,3017 га, кадастровий номер: 8000000000:90:336:0011, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 3482038,82 грн., виданий Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації) (вул. Хрещатик, 32-а, м. Київ, 01044; код ЄДРПОУ 26199097) від 08.09.2010 року за N 07-8-00386.

7. Визнати недійсним виданий Товариству з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" (вул. Маршала Жукова, 26, м. Київ, 02166; код ЄДРПОУ 37053545) державний акт серії ЯЖ N 011946 на право власності на земельну ділянку, розташованою за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 45,6794 га, кадастровий номер: 8000000000:90:335:0024, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 81488029,81 грн., виданий Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації) (вул. Хрещатик, 32-а, м. Київ, 01044; код ЄДРПОУ 26199097) від 08.09.2010 року за N 07-8-00388.

8. Визнати недійсним виданий Товариству з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" (вул. Маршала Жукова, 26, м. Київ, 02166; код ЄДРПОУ 37053545) державний акт серії ЯЖ N 011947 на право власності на земельну ділянку, розташованою за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 21,2137 га, кадастровий номер: 8000000000:90:335:0025, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 55652020,58 грн., виданий Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації) (вул. Хрещатик, 32-а, м. Київ, 01044; код ЄДРПОУ 26199097) від 08.09.2010 року за N 07-8-00387.

9. Визнати відсутність у Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу "Соцбудівництво" (вул. Драгоманова, 10/10, кімната 60, м. Київ, 01103; код ЄДРПОУ 35197488) Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна асоціація" (вул. Братиславська, 8, м. Київ, 02156; код ЄДРПОУ 35734790) і Товариства з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" (вул. Маршала Жукова, 26, м. Київ, 02166; код ЄДРПОУ 37053545) права власності на земельну ділянку, що розташована за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 1,3017 га, кадастровий номер: 8000000000:90:336:0011, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 3482038,82 грн.

10. Визнати відсутність у Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу "Соцбудівництво" (вул. Драгоманова, 10/10, кімната 60, м. Київ, 01103; код ЄДРПОУ 35197488) Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна асоціація" (вул. Братиславська, 8, м. Київ, 02156; код ЄДРПОУ 35734790) і Товариства з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" (вул. Маршала Жукова, 26, м. Київ, 02166; код ЄДРПОУ 37053545) права власності на земельну ділянку, що розташована за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 21,2137 га, кадастровий номер: 8000000000:90:335:0025, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 55652020,58 грн.

11. Визнати відсутність у Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу "Соцбудівництво" (вул. Драгоманова, 10/10, кімната 60, м. Київ, 01103; код ЄДРПОУ 35197488) Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна асоціація" (вул. Братиславська, 8, м. Київ, 02156; код ЄДРПОУ 35734790) і Товариства з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" (вул. Маршала Жукова, 26, м. Київ, 02166; код ЄДРПОУ 37053545) права власності на земельну ділянку, що розташована за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 45,6794 га, кадастровий номер: 8000000000:90:335:0024, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 81488029,81 грн.

12. Зобов'язати Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (вул. Хрещатик, 32-а, м. Київ, 01044; код ЄДРПОУ 26199097) внести до автоматизованої системи державного земельного кадастру відомості про право власності територіальної громади міста Києва в особі Київської міської ради на земельну ділянку, що розташована за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 1,3017 га, кадастровий номер: 8000000000:90:336:0011, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 3482038,82 грн.

13. Зобов'язати Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (вул. Хрещатик, 32-а, м. Київ, 01044; код ЄДРПОУ 26199097) внести до автоматизованої системи державного земельного кадастру відомості про право власності територіальної громади міста Києва в особі Київської міської ради на земельну ділянку, що розташована за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 21,2137 га, кадастровий номер: 8000000000:90:335:0025, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 55652020,58 грн.

14. Зобов'язати Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (вул. Хрещатик, 32-а, м. Київ, 01044; код ЄДРПОУ 26199097) внести до автоматизованої системи державного земельного кадастру відомості про право власності територіальної громади міста Києва в особі Київської міської ради на земельну ділянку, що розташована за адресою: 21-й км Столичного шосе у Голосіївському районі м. Києва, площею 45,6794 га, кадастровий номер: 8000000000:90:335:0024, вартістю за нормативною грошовою оцінкою - 81488029,81 грн.

15. Стягнути з Київської міської ради (01044, м. Київ, вул. Хрещатик 36, ідент. код 22883141) в дохід державного бюджету України (рахунок 31110095700011 банк ГУ ДКУ у м. Києві, одержувач УДК у Шевченківському районі міста Києва, код банку 820019, код ЄДРПОУ 26077968, код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності 095) 17 (сімнадцять) грн. 00 коп. державного мита; (рахунок 31218264700001, код 22050003, одержувач ГУ ДКУ у м. Києві, код ЄДРПОУ 24262621, банк одержувача ГУ ДКУ у м. Києві, МФО 820019) 47 (сорок сім) грн. 20 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

16. Стягнути з Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (вул. Хрещатик, 32-а, м. Київ, 01044; код ЄДРПОУ 26199097) в дохід державного бюджету України (рахунок 31110095700011 банк ГУ ДКУ у м. Києві, одержувач УДК у Шевченківському районі міста Києва, код банку 820019, код ЄДРПОУ 26077968, код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності 095) 17 (сімнадцять) грн. 00 коп. державного мита; (рахунок 31218264700001, код 22050003, одержувач ГУ ДКУ у м. Києві, код ЄДРПОУ 24262621, банк одержувача ГУ ДКУ у м. Києві, МФО 820019) 47 (сорок сім) грн. 20 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

17. Стягнути з Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу "Соцбудівництво" (вул. Драгоманова, 10/10, кімната 60, м. Київ, 01103; код ЄДРПОУ 35197488) в дохід державного бюджету України (рахунок 31110095700011 банк ГУ ДКУ у м. Києві, одержувач УДК у Шевченківському районі міста Києва, код банку 820019, код ЄДРПОУ 26077968, код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності 095) 17 (сімнадцять) грн. 00 коп. державного мита; (рахунок 31218264700001, код 22050003, одержувач ГУ ДКУ у м. Києві, код ЄДРПОУ 24262621, банк одержувача ГУ ДКУ у м. Києві, МФО 820019) 47 (сорок сім) грн. 20 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

18. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна асоціація" (вул. Братиславська, 8, м. Київ, 02156; код ЄДРПОУ 35734790) в доход державного бюджету України (рахунок 31110095700011 банк ГУ ДКУ у м. Києві, одержувач УДК у Шевченківському районі міста Києва, код банку 820019, код ЄДРПОУ 26077968, код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності 095) 17 (сімнадцять) грн. 00 коп. державного мита; (рахунок 31218264700001, код 22050003, одержувач ГУ ДКУ у м. Києві, код ЄДРПОУ 24262621, банк одержувача ГУ ДКУ у м. Києві, МФО 820019) 47 (сорок сім) грн. 20 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

19. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" (вул. Маршала Жукова, 26, м. Київ, 02166; код ЄДРПОУ 37053545) в доход державного бюджету України (рахунок 31110095700011 банк ГУ ДКУ у м. Києві, одержувач УДК у Шевченківському районі міста Києва, код банку 820019, код ЄДРПОУ 26077968, код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності 095) 17 (сімнадцять) грн. 00 коп. державного мита; (рахунок 31218264700001, код 22050003, одержувач ГУ ДКУ у м. Києві, код ЄДРПОУ 24262621, банк одержувача ГУ ДКУ у м. Києві, МФО 820019) 47 (сорок сім) грн. 20 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

20. Після набрання рішенням законної сили видати накази.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Дата складення 22.04.2011.

 

Суддя

І. Д. Курдельчук

 




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали