ВЕРХОВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

12.03.2018 р.

N П/9901/236/18, 

 

N 800/321/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: головуючого - Шипуліної Т. М., суддів: Бившевої Л. І., Гончарової І. А., Олендера І. Я., Ханової Р. Ф., за участю: секретаря - Шевчук П. О., представника позивача - П. Д. І., представника відповідача - М. О. В., представника Служби безпеки України - М. А. О., розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного провадження адміністративну справу N П/800/321/17 за позовом ОСОБА_4 до Президента України П. П. О., треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Рада національної безпеки та оборони України, Служба безпеки України, про визнання незаконним та скасування Указу (Указ N 133/2017).

I. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ДОВОДІВ ПОЗИВАЧА ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ ВІДПОВІДАЧА

ОСОБА_4 звернувся з позовом до Президента України П. П. О., треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Рада національної безпеки та оборони України, Служба безпеки України, в якому просить визнати незаконним та скасувати Указ Президента України від 15.05.2017 N 133/2017 "Про рішення Ради національної безпеки та оборони України від 28.04.2017 "Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)" (Указ N 133/2017) в частині накладення обмежувальних заходів на Товариство з обмеженою відповідальністю "Яндекс".

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Президент України своїм Указом (Указ N 133/2017) обмежив право позивача на вільне користування, поширення та зберігання інформації, що гарантоване Конституцією та може бути обмежено виключно законом.

Так, позивач вказує, що користується електронною поштою "Яндекс" та має на відповідному ресурсі "Яндекс-диск", де зберігає інформацію щодо професійної діяльності, фото, відео, аудіо записи сімейного та особистого характеру. Введення санкцій стосовно компанії "Яндекс", на думку позивача, порушує його право щодо вільного користування відповідною інформацією.

Відповідач проти позову заперечує, оскільки оскаржуваний Указ прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачений законодавством. Окрім того, Указ від 15.05.2017 N 133/2017 (Указ N 133/2017) не порушує права, свободи та інтереси позивача.

Служба безпеки України також заперечила проти задоволення позову з огляду на необґрунтованість доводів позивача, оскільки санкції застосовано у зв'язку із загрозою національній безпеці України відповідно до законодавства.

II. КЛОПОТАННЯ СТОРІН ТА ІНШІ ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 09.10.2017 відкрив провадження у справі N П/800/321/17 за позовом ОСОБА_4 до Президента України П. П. О., треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Рада національної безпеки та оборони України, Служба безпеки України, про визнання незаконним та скасування Указу від 15.05.2017 N 133/2017 (Указ N 133/2017).

Згідно з пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 02.06.2016 N 1402-VIII (Закон N 1402-VIII), який набрав чинності з 30.09.2016, з дня початку роботи Верховного Суду у складі, визначеному цим Законом (Закон N 1402-VIII), Верховний Суд України, Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищий господарський суд України, Вищий адміністративний суд України припиняють свою діяльність та ліквідуються у встановленому законом порядку.

Відповідно до пункту 8 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 02.06.2016 N 1402-VIII (Закон N 1402-VIII), який набрав чинності з 30.09.2016, постановою Пленуму Верховного Суду від 30.11.2017 N 2 "Про визначення дня початку роботи Верховного Суду" (Постанова N 2) днем початку роботи Верховного Суду визначено 15.12.2017.

Законом України від 03.10.2017 N 2147-VIII (Закон N 2147-VIII), який набрав чинності з 15.12.2017, Кодекс адміністративного судочинства ( N 2747-IV) викладено в новій редакції.

Відповідно до підпункту 5 пункту 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України ( N 2747-IV) (у редакції Закону України від 03.10.2017 N 2147-VIII (Закон N 2147-VIII), який набрав чинності з 15.12.2017) позовні заяви та апеляційні скарги на судові рішення в адміністративних справах, які подані до Вищого адміністративного суду України як суду першої або апеляційної інстанції та розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу ( N 2747-IV), передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу; позовні заяви щодо оскарження рішень Вищої ради правосуддя, ухвалених за результатами розгляду скарг на рішення її Дисциплінарної палати, які подані до Вищого адміністративного суду України та розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Великої Палати Верховного Суду і розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09.01.2018 у справі визначено склад колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Шипуліна Т. М. (суддя-доповідач), Бившева Л. І., Гончарова І. А., Олендер І. Я., Ханова Р. Ф.

Відповідно до частин першої ( N 2747-IV) та другої статті 266 Кодексу адміністративного судочинства України ( N 2747-IV) правила цієї статті поширюються на розгляд адміністративних справ щодо: 1) законності (крім конституційності) постанов Верховної Ради України, указів і розпоряджень Президента України; 2) законності дій чи бездіяльності Верховної Ради України, Президента України, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів; 3) законності актів Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів; 4) законності рішень Вищої ради правосуддя, ухвалених за результатами розгляду скарг на рішення її Дисциплінарних палат.

Адміністративні справи, зазначені у пунктах 1 - 3 частини першої цієї статті ( N 2747-IV), розглядаються у порядку спрощеного позовного провадження Верховним Судом у складі колегії Касаційного адміністративного суду не менше ніж з п'яти суддів.

Відповідно до частини п'ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України ( N 2747-IV) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

На підставі викладеного Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду Шипуліної Т. М. ухвалою від 15.01.2018 прийняв до свого провадження справу N П/800/321/17 за позовом ОСОБА_4 до Президента України П. П. О., треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Рада національної безпеки та оборони України, Служба безпеки України, про визнання незаконним та скасування Указу від 15.05.2017 N 133/2017 (Указ N 133/2017) та ухвалою від 23.01.2018 призначив її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

III. ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

Президентом України 15 травня 2017 року видано Указ N 133/2017 (Указ N 133/2017), яким введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28 квітня 2017 року "Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)".

Рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 28 квітня 2017 року "Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)" (Указ N 133/2017) підтримано пропозиції щодо продовження і застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), внесені Кабінетом Міністрів України (розпорядження від 26 квітня 2017 року N 288-р (Розпорядження N 288-р)), Службою безпеки України та Національним банком України.

Так, рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 28 квітня 2017 року застосовано персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) до юридичних осіб згідно з додатком 2, пунктами 275 (Указ N 133/2017) та 276 (Указ N 133/2017) якого передбачено Товариство з обмеженою відповідальністю "Яндекс" (Общество с ограниченой ответственностью "Яндекс"), адреса: 111033, м. Москва, вул. Льва Толстого, 16 та вул. Самокатная, д.1 стр. 21 та Товариство з обмеженою відповідальністю "Яндекс. Україна", адреса: 04070, м. Київ, вул. П. Сагайдачного /Ігорівська, 10/5, ЄДРПОУ 33942824 відповідно.

Згідно з пунктом 275 додатка 2 до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28 квітня 2017 року (Указ N 133/2017) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Яндекс" строком на три роки застосовуються:

1) блокування активів - тимчасове обмеження права особи користуватися та розпоряджатися належним їй майном; 2) обмеження торговельних операцій; 3) запобігання виведенню капіталів за межі України; 4) зупинення виконання економічних та фінансових зобов'язань; 5) обмеження або припинення надання телекомунікаційних послуг і використання телекомунікаційних мереж загального користування; 6) заборона здійснення державних закупівель товарів, робіт і послуг у юридичних осіб-резидентів іноземної держави державної форми власності та юридичних осіб, частка статутного капіталу яких знаходиться у власності іноземної держави, а також державних закупівель у інших суб'єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт, послуг походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції згідно з цим Законом; 7) припинення видачі дозволів, ліцензій на ввезення в Україну з іноземної держави чи вивезення з України валютних цінностей та обмеження видачі готівки за платіжними картками, емітованими резидентами іноземної держави; 8) заборона передання технологій, прав на об'єкти права інтелектуальної власності; користування; 6) заборона здійснення державних закупівель товарів, робіт і послуг у юридичних осіб - резидентів іноземної держави державної форми власності та юридичних осіб, частка статутного капіталу яких знаходиться у власності іноземної держави, а також державних закупівель у інших суб'єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт, послуг походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції згідно з цим Законом (Закон N 1644-VII); 7) припинення видачі дозволів, ліцензій на ввезення в Україну з іноземної держави чи вивезення з України валютних цінностей та обмеження видачі готівки за платіжними картками, емітованими резидентами іноземної держави; 8) заборона передання технологій, прав на об'єкти права інтелектуальної власності; 9) заборона Інтернет-провайдерам надання послуг з доступу користувачам мережі Інтернет до ресурсів/сервісів:

https://avia.yandex.ru/?utm_source=yamain&utm_medium=popup&utm_campaign=allru

https://auto.ru/?from=all-services

https://audience.yandex.ru/

https://afisha.yandex.ru/?city=moscow

https://money.yandex.ru/newcard?_openstat=yacard;all;

https://webmaster.yandex.ru/

https://yandex.ru/video/

https://yandex.ru/time

https://money.yandex.ru/card2card/?_openstat=c2cw;all;

https://money.yandex.ru/new

https://direct.yandex.ru/?from=all

https://disk.yandex.ru/?source=services-main

https://delivery.yandex.ru/promo/

https://yandex.ru/internet/

https://calendar.yandex.ru/

https://yandex.ru/images/

https://yandex.ru/maps

https://kassa.yandex.ru/?_openstat=promo;y_all;

https://yandex.ru/yaca/

https://www.kinopoisk.ru/?utm_source=yamain&utm_medium=link&utm_campaign=main

https://market.yandex.ru/?clid=505

https://metrika.yandex.ru/promo?

https://metro.yandex.ru/moscow

https://music.yandex.ua/

https://n.maps.yandex.ru/#!/?z=12&ll=30.523541 %2C50.450418&l=nk %23sat

https://realty.yandex.ru/?from=all

https://news.yandex.ru/

https://translate.yandex.ru/

https://yandex.ru/pogoda/moscow

https://yandex.ru/

https://yandex.ru/people?lr=213

https://yandex.ru/blogs?redirected=1&lr=213

https://mail.yandex.ua/

https://pdd.yandex.ru/domains_add/

https://yandex.ru/maps/213/moscow/?l=trf %2Ctrfe

https://travel.yandex.ru/?from=morda&utm_source=yandex_morda_tab&utm_medium=cpm&utm_campaign=yandex&utm_content=tab_exp

https://news.yandex.ru/

https://rabota.yandex.ru/?from=morda_all

https://radio.yandex.ua/

https://rasp.yandex.ru/

https://yandex.ru/adv?from=all

https://partner.yandex.ru/

https://sprav.yandex.ru/

https://stat.yandex.ru/Russia/Portal

https://yandex.ru/suvenirka

https://taxi.yandex.ru/#index

https://tv.yandex.ru/213

https://telephony.yandex.ru/

https://tech.yandex.ru/

https://fotki.yandex.ru/next/

https://money.yandex.ru/gibdd-debts/?_openstat=debtsp;y_all;

https://dns.yandex.ru/

https://browser.yandex.ru/desktop/main/?from=prov_all

https://speechkit.yandex.ru/dev

https://xml.yandex.ru/

https://yandexdatafactory.com/ru/

Згідно з пунктом 276 додатка 2 до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28 квітня 2017 року (Указ N 133/2017) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Яндекс. Україна" строком на три роки застосовуються:

1) блокування активів - тимчасове обмеження права особи користуватися та розпоряджатися належним їй майном; 2) обмеження торговельних операцій; 3) запобігання виведенню капіталів за межі України; 4) зупинення виконання економічних та фінансових зобов'язань; 5) обмеження або припинення надання телекомунікаційних послуг і використання телекомунікаційних мереж загального користування; 6) заборона здійснення державних закупівель товарів, робіт і послуг у юридичних осіб - резидентів іноземної держави державної форми власності та юридичних осіб, частка статутного капіталу яких знаходиться у власності іноземної держави, а також державних закупівель у інших суб'єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт, послуг походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції згідно з цим Законом; 7) припинення видачі дозволів, ліцензій на ввезення в Україну з іноземної держави чи вивезення з України валютних цінностей та обмеження видачі готівки за платіжними картками, емітованими резидентами іноземної держави; 8) заборона передання технологій, прав на об'єкти права інтелектуальної власності; користування; 6) заборона здійснення державних закупівель товарів, робіт і послуг у юридичних осіб-резидентів іноземної держави державної форми власності та юридичних осіб, частка статутного капіталу яких знаходиться у власності іноземної держави, а також державних закупівель у інших суб'єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт, послуг походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції згідно з цим Законом (Закон N 1644-VII); 7) припинення видачі дозволів, ліцензій на ввезення в Україну з іноземної держави чи вивезення з України валютних цінностей та обмеження видачі готівки за платіжними картками, емітованими резидентами іноземної держави; 8) заборона передання технологій, прав на об'єкти права інтелектуальної власності; 9) заборона Інтернет-провайдерам надання послуг з доступу користувачам мережі Інтернет до ресурсів/сервісів:

https://avia.yandex.ua/?utm_source=yamain&utm_medium=popup&utm_campaign=allua

https://audience.yandex.ua/

https://afisha.yandex.ua/events?city=kyiv&tag=cinema

https://webmaster.yandex.ru/

https://yandex.ua/video/

https://disk.yandex.ua/?source=services-main

https://direct.yandex.ua/?from=all&ncrnd=5179

https://sprav.yandex.ua/

https://zno.yandex.ua/ru/

https://yandex.ua/internet

https://calendar.yandex.ru/

https://yandex.ua/images/

https://yandex.ua/maps

https://yandex.ua/yaca/

https://market.yandex.ua/?clid=505

https://metrika.yandex.ua/promo?

https://metro.yandex.ua/kiev

https://music.yandex.ua/

https://n.maps.yandex.ru/

https://news.yandex.ua/

https://translate.yandex.ua/

https://yandex.ua/pogoda/kyiv

https://yandex.ua/

https://site.yandex.ua/

https://yandex.ua/people?lr=143

https://yandex.ua/blogs?rdrnd=234434&lr=143&redircnt=14758423

https://mail.yandex.ua/

https://pdd.yandex.ru/domains_add/

https://yandex.ua/maps/143/kyiv/?l=trf %2Ctrfe

https://rabota.yandex.ua/?from=morda_all

https://rasp.yandex.ua/?lang=ru

https://yandex.ua/adv?from=all

https://partner.yandex.ua/

https://passport.yandex.ua/auth/update/?retpath=https %3A %2F %2Fsprav.yandex.ua %2F

https://stat.yandex.ua/Ukraine/Portal

https://yandex.ru/suvenirka

https://tv.yandex.ua/187?grid=main&period=now

https://tech.yandex.ru/

https://fotki.yandex.ru/next/

https://dns.yandex.ua/

https://browser.yandex.ua/desktop/?from=prov_all

https://xml.yandex.ua/

Позивач вважає, що оскаржуваний Указ Президента України (Указ N 133/2017) порушує його права на вільне користування, поширення та зберігання інформації.

IV. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Частиною третьою статті 106 Конституції України встановлено, що Президент України на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов'язковими до виконання на території України.

Відповідно до частин першої, другої та сьомої статті 107 Конституції України Рада національної безпеки і оборони України є координаційним органом з питань національної безпеки і оборони при Президентові України.

Рада національної безпеки і оборони України координує і контролює діяльність органів виконавчої влади у сфері національної безпеки і оборони.

Рішення Ради національної безпеки і оборони України вводяться в дію указами Президента України.

Згідно з частинами першою та четвертою статті 10 Закону України "Про Раду національної безпеки і оборони України" рішення Ради національної безпеки і оборони України приймаються не менш як двома третинами голосів її членів.

Рішення Ради національної безпеки і оборони України, введені в дію указами Президента України, є обов'язковими до виконання органами виконавчої влади.

Відповідно до частини третьої статті 5 Закону України "Про санкції" (Закон N 1644-VII) рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій щодо окремих іноземних юридичних осіб, юридичних осіб, які знаходяться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи - нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб'єктів, які здійснюють терористичну діяльність (персональні санкції), передбачених пунктами 1 - 21 (Закон N 1644-VII), 23 - 25 частини першої статті 4 цього Закону (Закон N 1644-VII), приймається Радою національної безпеки та оборони України та вводиться в дію указом Президента України. Відповідне рішення набирає чинності з моменту видання указу Президента України і є обов'язковим до виконання.

V. ОЦІНКА СУДУ

Суд, вивчив доводи позивача та відповідача, дослідив матеріали справи та перевірив їх належними та допустимими доказами, дійшов таких висновків.

Конституцією України встановлено, що Президент України вводить в дію рішення Ради Національної безпеки України. При цьому, Основним Законом не встановлено повноважень Президента щодо запровадження персональних санкцій щодо юридичних чи фізичних осіб.

Зі змісту оскаржуваного Указу від 15.05.2017 N 133/2017 (Указ N 133/2017) встановлено, що зазначеним актом введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28 квітня 2017 року "Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)".

Зазначеним вище Указом не визначається застосування, скасування та внесення змін до санкцій щодо окремих юридичних осіб чи фізичних осіб.

Визначення переліку, змісту та порядку застосування санкцій відноситься до компетенції Ради національної безпеки і оборони України, рішення якої приймаються колегіально.

Таким чином, приймаючи Указ від 15.05.2017 N 133/2017 Президент України (Указ N 133/2017) діяв на реалізацію своїх конституційних повноважень, в порядку та на підставі законодавства України.

У свою чергу, санкції щодо компанії "Яндекс", які обмежують її діяльність на території України, встановлені та регламентовані власне рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 28 квітня 2017 року, яке не є предметом розгляду у даній справі.

Судом відхиляються доводи позивача щодо обмеження оспорюваним Указом його прав на зберігання та поширення інформації, оскільки Указ Президента України від 15.05.2017 N 133/2017 (Указ N 133/2017) не містить положень, які б встановлювали чи обмежували права та обов'язки громадян, в тому числі щодо зберігання, накопичення чи поширення інформації на накопичувачах в мережі Інтернет.

Враховуючи викладене, права та законні інтереси ОСОБА_4 Указом Президента України від 15.05.2017 N 133/2017 (Указ N 133/2017) не порушено. Зазначений Указ прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачений законодавством, у зв'язку з чим підстави для задоволення позовних вимог відсутні.

Керуючись статтями 2 ( N 2747-IV), 22 ( N 2747-IV), 241 ( N 2747-IV), 243 ( N 2747-IV), 262 ( N 2747-IV), 266 ( N 2747-IV), 295 Кодексу адміністративного судочинства України ( N 2747-IV), суд вирішив:

В задоволені позову ОСОБА_4 до Президента України П. П. О., треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Рада національної безпеки та оборони України, Служба безпеки України, про визнання незаконним та скасування Указу (Указ N 133/2017) - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення Верховного Суду, якщо його не скасовано, набирає законної сили після набрання законної сили рішенням Великої Палати Верховного Суду за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Великої Палати Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення складене та підписане 19.03.2018.

 

Головуючий

Т. М. Шипуліна

Судді:

Л. І. Бившева

 

І. А. Гончарова

 

І. Я. Олендер

 

Р. Ф. Ханова




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали