ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

УХВАЛА

15.11.2011 р.

N К/9991/44932/11

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі: головуючого - судді Леонтович К. Г., суддів: Васильченко Н. В., Калашнікової О. В., Чалого С. Я., Черпіцької Л. Т., розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду справу за касаційними скаргами контрольно-ревізійного управління в Донецькій області, Амвросіївського районного територіального центру соціального обслуговування та надання соціальних послуг, управління Пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 4 березня 2011 року та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 30 червня 2011 року у справі N 2а-27723/10/0570 за позовом Амвросіївського районного територіального центру соціального обслуговування та надання соціальних послуг до контрольно-ревізійного управління в Донецькій області, треті особи: управління Пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області, управління соціального захисту населення Амвросіївської районної державної адміністрації, про визнання протиправним та скасування вимоги в частині, встановила:

У грудні 2010 року Амвросіївський районний територіальний центр соціального обслуговування та надання соціальних послуг звернувся в суд з позовом до контрольно-ревізійного відділу в Амвросіївському районі, третя особа - управління праці та соціального захисту населення Амвросіївської райдержадміністрації, про визнання протиправним та скасування листа-вимоги N 30-22/798 від 30.08.2010 року в частині повернення невикористаних залишків пенсій пенсіонерам після їх відрахування через управління Пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області у сумі 28818,38 грн.; нецільового використання "сум за дорученнями" спеціального фонду на придбання вугілля у сумі 3000,00 грн.; відшкодування витрат на утримання понаднормативних одиниць при відсутності підстав за рахунок працівників, з вини яких заподіяно шкоду, на загальну суму 16588,48 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що контрольно-ревізійним відділом в Амвросіївському районі була проведена ревізія фінансово-господарської діяльності Амвросіївського районного територіального центру соціального обслуговування та надання соціальних послуг за період з 01.01.2009 р. по 01.06.2010 р. В ході ревізії встановлені факти невикористання на поліпшення умов перебування підопічних частки пенсій та неповернення невикористаних залишків після відрахування пенсіонерів, нецільового використання "сум за дорученнями" спеціального фонду на придбання вугілля, проведення витрат на утримання понаднормативних одиниць за відсутністю підстав, з наведеними висновками позивач не погоджується. На підставі ревізії була направлена позивачу вимога N 30-22/798 від 30.08.2010 року, яку просить скасувати у вказаній частині.

Ухвалою суду від 12 січня 2011 р. контрольно-ревізійний відділ в Амвросіївському районі, який не має прав юридичної особи, замінений належним відповідачем - контрольно-ревізійним управлінням в Донецькій області.

Ухвалою суду 21 січня 2011 р. до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача залучене управління Пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області.

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 4 березня 2011 року відмовлено у задоволенні позовних вимог.

Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 30 червня 2011 року скасоване рішення суду першої інстанції та ухвалене нове судове рішення про часткове задоволення позовних вимог. Визнана нечинною вимога контрольно-ревізійного відділу в Амвросіївському районі Донецької області від 30.08.2010 року N 30-22/798 в частині: 1) нецільового використання "сум за дорученнями" спеціального фонду на придбання вугілля в сумі 3000,00 грн.; 2) відшкодування витрат на утримання понаднормативних одиниць при відсутності підстав за рахунок працівників, з вини яких заподіяна шкода, на загальну суму 16588,78 грн. В решті позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції контрольно-ревізійне управління в Донецькій області, Амвросіївський районний територіальний центр соціального обслуговування та надання соціальних послуг, управління Пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області звернулися до суду з касаційними скаргами в яких просять: - скасувати постанову суду апеляційної інстанцій, яка ухвалена з порушеннями норм матеріального і процесуального права та залишити в силі постанову суду першої інстанції; Амвросіївський районний територіальний центр соціального обслуговування та надання соціальних послуг - скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанції як незаконні та частково скасувати вимогу з частині повернення невикористаних залишків пенсій пенсіонерам після їх відрахування через управління Пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області у сумі 28818,38 грн.; управління Пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області - скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанції і ухвалити нове рішення.

В запереченнях на касаційні скарги контрольно-ревізійне управління в Донецькій області вважає, що апеляційний суд прийняв правильне рішення в частині, якою відмовлено у задоволенні позовних вимог. Касаційні скарги позивача та третьої особи вважають необґрунтованими та такими, які не підлягають задоволенню.

В запереченнях на касаційну скаргу контрольно-ревізійного управління в Донецькій області Амвросіївський районний територіальний центр соціального обслуговування та надання соціальних послуг просить відмовити у задоволенні касаційної скарги.

Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга контрольно-ревізійного управління в Донецькій області підлягає задоволенню, а касаційні скарги Амвросіївського районного територіального центру соціального обслуговування та надання соціальних послуг та управління Пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області задоволенню не підлягають з наступних підстав.

Судами першої і апеляційної інстанцій встановлено, що контрольно-ревізійним відділом в Амвросіївському районі проведена планова ревізія фінансово-господарської діяльності Амвросіївського районного територіального центру соціального обслуговування та надання соціальних послуг за період з 01.01.2009 р. по 01.06.2010 р., про що складений акт від 23.07.2010 р. В ході ревізії встановлені, порушення, в тому числі, факти невикористання на поліпшення умов перебування підопічних частки пенсій та неповернення невикористаних залишків після відрахування пенсіонерів на загальну суму 28818,38 грн., нецільового використання "сум за дорученнями" спеціального фонду на придбання вугілля на суму 3000 грн., проведення витрат на утримання понаднормативних одиниць за відсутністю підстав на суму 16588,78 грн.

На підставі акта ревізії начальником контрольно-ревізійного відділу в Амвросіївському районі на адресу відповідача направлена вимога N 30-22/798 від 30.08.2010 року про усунення виявлених ревізією порушень.

Зазначена вимога позивачем оскаржується частково, в частині змісту пунктів 2, 4, 8 вимоги, а саме, щодо повернення через управління Пенсійного фонду суми 28818,38 грн. частки невикористаних пенсій після відрахування пенсіонерів, нецільового використання "сум за дорученням" 3000 грн. на придбання вугілля, а також в частині витрат на утримання понаднормативної одиниці на суму 16588,78 грн.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що відповідач при проведенні ревізії та винесенні вимоги діяв у межах наданих повноважень та відповідно законодавчих норм, при встановленні допущених позивачем порушень, направив позивачу вимогу щодо їх усунення.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та частково задовольняючи позовні вимоги суд апеляційної інстанції виходив з того, що тимчасовим кошторисом на 1 квартал 2009 року за загальним фондом з районного бюджету кошти на придбання вугілля для опалення будівлі для тимчасового перебування одиноких непрацездатних громадян не передбачені, тому кошти зі спеціального фонду були правомірно витрачені позивачем на придбання вугілля для поліпшення умов перебування пенсіонерів та недопущення погіршення стану їх здоров'я, внаслідок переохолодження у січні - березні 2009 року. Щодо витрат на утримання понаднормативної одиниці апеляційний суд зазначив, що обслуговування робітниками відділення соціально-побутової реабілітації здійснювалося, як в приміщенні терцентру, так і в домашніх умовах. Крім того, наказом Міністерства юстиції України від 22.06.2009 року N 1101/5 була скасована реєстрація Типового положення (взірцеве) про територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян, затвердженого наказом Міністерства соціального захисту України від 01.04.97 N 44, зареєстрованого в Міністерстві юстиції 24.09.97 N 442/2246, на яке посилався відповідач на час проведення ревізії.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України не погоджується з висновками суду апеляційної інстанції в частині задоволення позовних вимог виходячи з наступного.

Згідно обставин справи оскаржується законність припису про усунення порушень, в частині зобов'язання позивача щодо повернення через управління Пенсійного фонду суми 28818,38 грн. частки невикористаних пенсій після відрахування пенсіонерів, нецільового використання "сум за дорученням" 3000 грн. на придбання вугілля, а також в частині витрат на утримання понаднормативної одиниці на суму 16588,78 грн.

Ревізією було встановлено, що на спеціальному рахунку Амвросіївського районного територіального центру соціального обслуговування та надання соціальних послуг станом на день проведення ревізії рахувався залишок коштів в сумі 28818,38 грн. Зазначені кошти надійшли на рахунок, як різниця між сумою призначеної особі пенсії що перебувала в відділенні тимчасового перебування у с. Благодатне та сумою пенсії, яка виплачується такій особі. Оскільки підопічні були відраховані з установи з 10.06.2010 р., залишок невикористаних коштів, отриманих як частка пенсій, підлягає поверненню 37 пенсіонерам.

Ревізією законності списання коштів з рахунків встановлено, що за рахунок коштів, які надійшли як різниця між сумою призначеної особі пенсії та сумою пенсії, яка виплачується такій особі за заявами було здійснено придбання вугілля на загальну суму 3000,00 грн.

Шляхом порівняння кількості штатних одиниць, затверджених штатними розписами з діючими нормативами на введення таких одиниць, встановлено, що за відсутністю підстав (30 відвідувань на день) у ревізуємому періоді продовжує існувати відділення соціально-побутової реабілітації із штатною чисельністю 6,5 одиниць. Фактично відвідування склали від 14 до 121 за тиждень. Внаслідок цього витрати на утримання понаднормових штатних одиниць (завідувача відділенням) склали 16588,78 грн. При перевірці законності списання коштів з рахунків ревізією встановлено, що за рахунок коштів, які надійшли як різниця між сумою призначеної особі пенсії та сумою пенсії, яка виплачується такій особі за заявами було здійснено придбання вугілля на загальну суму 3000,00 грн., видатки проведені по спеціальному фонду за КЕКВ 1166, в той час вказані кошти можуть використовуватися лише КЕКВ 1130 та 2110, в даному випадку мало місце нецільового використання коштів.

Шляхом порівняння кількості штатних одиниць, затверджених штатними розписами з діючими нормативами на введення таких одиниць, встановлено, що за відсутністю підстав (30 відвідувань на день) у ревізуємому періоді продовжує існувати відділення соціально-побутової реабілітації із штатною чисельністю 6,5 одиниць. Фактично відвідування склали від 14 до 121 за тиждень.

Згідно ст. 48 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" під час перебування пенсіонера на повному державному утриманні у відповідній установі (закладі) йому виплачується 25 відсотків призначеної пенсії. У випадках, якщо розмір його пенсії перевищує вартість утримання, виплачується різниця між пенсією і вартістю утримання, але не менше 25 відсотків призначеної пенсії. Частина пенсії, що залишилася після виплати суми пенсії пенсіонеру та членам його сім'ї відповідно до частин першої і другої цієї статті, перераховується до установи (закладу), де пенсіонер перебуває на повному державному утриманні, за його особистою заявою. Зазначені кошти зараховуються на банківські рахунки цих установ понад бюджетні асигнування і спрямовуються виключно на поліпшення умов проживання в них пенсіонерів у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.

Порядок зарахування та використання коштів, що підлягають перерахуванню Пенсійним фондом або органами праці та соціального захисту населення установам (закладам), де особи перебувають на повному державному утриманні, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2004 р. N 269 (надалі - Порядок N 269).

Ревізією було встановлено, що відповідно до наказу директора Амвросіївського районного територіального центру соціального обслуговування та надання соціальних послуг скорочене відділення для тимчасового перебування одиноких непрацездатних громадян, згідно наказів директора підопічні були відраховані з установи з 10.06.2010 р. Через відрахування підопічних осіб з установи залишився невикористаний залишок коштів відрахованих пенсіонерів в сумі 28818,38 грн.

Пунктом 5 Порядку N 269 встановлено, що у разі відрахування особи з установи, перебування її на канікулах, на лікуванні тощо адміністрація установи повідомляє в триденний строк про це орган Пенсійного фонду або органи праці та соціального захисту населення за місцезнаходженням установи, який видає розпорядження про припинення перерахування частини пенсії або державної соціальної допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам установі за весь період відсутності особи - від дня її вибуття до дня повернення включно - з подальшою виплатою пенсії або державної соціальної допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам особі в установленому порядку. У разі смерті особи адміністрація установи повертає до органу Пенсійного фонду або органів праці та соціального захисту населення за місцезнаходженням установи частину пенсії або державної соціальної допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам починаючи з дня, що настає за днем смерті особи.

Оскільки невикористання коштів відбулося з причин недотримання позивачем норм утримання підопічних, і подальше використання таких коштів у зв'язку з відрахуванням підопічних осіб є неможливим, враховуючи, що п. 5 Порядку N 269 не містить вичерпного переліку випадків для повернення коштів, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції прийшов до обґрунтованих висновків, що невикористані кошти підлягають поверненню на рахунок органу Пенсійного фонду в такому ж порядку, в якому повертаються кошти у разі смерті особи, яка знаходилася на утриманні.

Пункт 7 вищезазначеного Порядку N 269, передбачає, що зарахування та використання коштів, що перераховані до установи відповідно до цього Порядку, здійснюються згідно з вимогами бюджетного законодавства із спеціального фонду кошторису установи. Кошти використовуються на придбання предметів і матеріалів, оплату послуг та інших видатків, придбання обладнання і предметів довгострокового користування (згідно з кодами економічної класифікації 1130 і 2110) лише для поліпшення умов перебування в установі пенсіонерів, інвалідів та дітей, фактично видатки на придбання вугілля здійснені за кодом економічної класифікації 1166 "Оплата інших енергоносіїв", що привело не їх нецільового використання.

Відповідно Положення про територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян, затвердженого наказом головного управління праці та соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації від 22.09.2004 р. N 106/2 (далі - Положення), до складу територіального центру входив структурний підрозділ відділення соціально-побутової реабілітації із штатною чисельністю 6,5 одиниць. Незважаючи на те, що зазначеним Положенням було передбачено створення відділення для забезпечення не менше 30 відвідань в день, у ревізуємому періоді фактично відвідування склали від 14 до 121 за тиждень, тобто нижче за встановлені нормативи. Внаслідок зазначеного порушення витрати на утримання понаднормових штатних одиниць, а саме завідувача відділенням, склали 16588,78 грн.

Ревізією встановлено, що відповідно до звіту форми N 12-соц. станом на 01.01.2009 р. по відділенню соціально-побутової реабілітації зареєстровано 427 осіб, станом на 01.07.2009 р. - 420 осіб, станом на 01.01.2010 р. - 420 осіб, фактичне відвідування вищезазначеного відділення пенсіонерами та інвалідами: від 14 до 121 за тиждень За таких умов суд першої інстанції прийшов до обґрунтованих висновків про відсутність підстав для функціонування відділення соціально-побутової реабілітації, як структурного підрозділу з посадою завідувача відділенням, а вимога в цій частині обґрунтована, оскільки відповідає обставинам справи та змісту Положення про територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян, затвердженого наказом головного управління праці та соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації від 22.09.2004 р. N 106/2.

Крім того, аналогічні порушення стосовно недостатньої завантаженості відділення соціально-побутової реабілітації, встановлені в ході попередньої ревізії позивача за період з 01.05.2007 р. по 01.01.2009 р., про що був складений акт від 12.02.2009 р., за наслідками якої засіданням колегії Амвросіївської районної державної адміністрації 18.03.2009 р. позивачу було доручено визначитися щодо доцільності утримання посади завідуючої зазначеним відділенням, що явилося наслідком утримання понад нормованих одиниць на суму 16588,78 грн. Посилання суду апеляційної інстанції щодо мотивів часткового задоволення позовних вимог безпідставні та не ґрунтуються на нормативних і законодавчих положеннях.

Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов до вірного висновку про необґрунтованість позовних вимог щодо визнання протиправними та скасування припису відповідача в частині, а суд апеляційної інстанції помилково скасував законне і обґрунтоване рішення суду першої інстанції.

За таких обставин доводи касаційної скарги контрольно-ревізійного управління в Донецькій області спростовують висновки суду апеляційної інстанції, рішення якого ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Враховуючи наведене касаційні скарги Амвросіївського районного територіального центру соціального обслуговування та надання соціальних послуг, управління Пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області задоволенню не підлягають.

Згідно ст. 226 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судове рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції, ухвалене відповідно до закону але помилково скасоване судом апеляційної інстанції.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України прийшла до висновків, що обставини справи встановлені повно і правильно, але суд апеляційної інстанції при ухваленні судового рішення порушив норми матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення необґрунтованого рішення, яке підлягає скасуванню, а постанова суду першої інстанції підлягає залишенню в силі, як законна та обґрунтована.

Керуючись статтями 220, 222, 223, 226, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України ухвалила:

Касаційну скаргу контрольно-ревізійного управління в Донецькій області задовольнити, касаційні скарги Амвросіївського районного територіального центру соціального обслуговування та надання соціальних послуг, управління Пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області залишити без задоволення.

Постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 30 червня 2011 року скасувати, постанову Донецького окружного адміністративного суду від 4 березня 2011 року залишити в силі.

Ухвала набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строк та у порядку, визначеному статтями 237 - 239 КАС України.

 




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали