РАДА МІНІСТРІВ УКРАЇНСЬКОЇ РСР

ПОСТАНОВА

від 28 березня 1978 р. N 170

Київ

Про затвердження Правил користування та охорони автомобільних шляхів і шляхових споруд

Із змінами і доповненнями, внесеними (Постанова N 87) постановами Ради Міністрів Української РСР від 13 лютого 1980 року N 87 (Постанова N 87), від 10 липня 1985 року N 261, постановою Кабінету Міністрів Української РСР від 22 серпня 1991 року N 166, постановою Кабінету Міністрів України від 27 листопада 1992 року N 667

Постанова втратила чинність(згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 року N 198)

Рада Міністрів Української РСР ПОСТАНОВЛЯЄ:

1. Затвердити Правила користування та охорони автомобільних шляхів і шляхових споруд /додаються/.

Міністерствам, відомствам УРСР, виконкомам обласних, районних Рад народних депутатів і Державній автомобільній інспекції Міністерства внутрішніх справ УРСР довести вказані Правила до підприємств, організацій, установ, а також до водіїв автомобільного та іншого транспорту, які користуються автомобільними шляхами.

2. Визнати такими, що втратили силу, постанови Уряду Української РСР згідно з переліком, що додається.

 

Голова
Ради Міністрів УРСР

 
О. ЛЯШКО

Керуючий Справами
Ради Міністрів УРСР

 
К. БОЙКО

Інд. 34

 

ЗАТВЕРДЖЕНІ
постановою Ради Міністрів УРСР
від 28 березня 1978 р. N 170

ПРАВИЛА
користування та охорони автомобільних шляхів і шляхових споруд

1. Правила користування та охорони автомобільних шляхів і шляхових споруд поширюються на автомобільні шляхи загального користування загальнодержавного, республіканського і місцевого значення, що пролягають по території Української РСР, і є обов'язковими для всіх міністерств, відомств, підприємств, установ, організацій та громадян, які користуються цими автомобільними шляхами.

Порядок користування автомобільними шляхами, що знаходяться у віданні колгоспів, радгоспів, промислових, будівельних та інших підприємств і організацій, встановлюється виконавчими комітетами місцевих Рад народних депутатів, відповідними міністерствами і відомствами.

2. Обов'язком всіх користувачів шляхами, шляхових організацій, органів контролю і регулювання руху є створення зручного та безпечного руху, а також запобігання пошкодженню транспортних засобів, автомобільних шляхів і споруд на них.

3. Охорона шляхів загального користування забезпечується відповідними організаціями Міністерства будівництва і експлуатації автомобільних шляхів УРСР, органами Міністерства внутрішніх справ УРСР і виконкомами місцевих Рад народних депутатів.

4. Виконкоми місцевих Рад народних депутатів з метою посилення охорони автомобільних шляхів і шляхових споруд повинні проводити роботу по залученню до участі в цій справі широкої громадськості, учнів шкіл, профспілкових, комсомольських та інших організацій.

5. На автомобільних шляхах дозволяється рух тільки справних транспортних засобів, які забезпечують безпеку руху, збереження шляхів і шляхових споруд.

6. З метою безперебійного та безпечного руху транспортних засобів на автомобільних шляхах загального користування шляхові організації зобов'язані:

а) утримувати автомобільні шляхи і шляхові споруди в справному стані, своєчасно очищати їх від снігу в зимовий період, вживати запобіжних заходів проти сковзання при ожеледиці та забруднення шляхів;

б) встановлювати шляхові знаки, а на небезпечних для руху ділянках автомобільних шляхів - необхідні огорожі згідно з діючими нормами;

в) при виконанні шляхово-ремонтних робіт на ділянках, що ремонтуються, встановлювати огорожі, шляхові знаки і покажчики, які добре видно в денний і нічний час, влаштовувати в необхідних випадках об'їзди.

7. З метою підвищення безпеки руху при виконанні шляхових робіт шляхові машини та механізми повинні мати спеціальне пофарбування і можуть бути обладнані мигальними ліхтарями жовтого кольору.

8. Власники землі, землекористувачі, у тому числі орендарі, по території яких пролягають автомобільні шляхи, зобов'язані:

(абзац перший пункт 8 із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів Української РСР від 22.08.91 р. N 166,
 постановою Кабінету Міністрів України від 27.11.92 р. N 667)

а) утримувати в справному стані під'їзди до автомобільних шляхів загального користування;

б) підтримувати в належному санітарному стані тротуари, пішохідні доріжки, провадити своєчасну очистку їх від бруду, сміття і снігу;

в) влаштовувати і ремонтувати переїзні містки, а також провадити їх очистку;

г) утримувати суміжні з автомобільними шляхами паркани та будівлі у справному стані, своєчасно фарбувати фасади;

д) систематично скошувати бур'яни.

9. В разі виникнення явищ стихійного характеру, при несприятливих кліматичних умовах, при виконанні ремонтних робіт, а також в інших випадках, коли проїзд по автомобільних шляхах стає небезпечним, шляхові організації Міністерства будівництва і експлуатації автомобільних шляхів УРСР разом з Державною автомобільною інспекцією Міністерства внутрішніх справ УРСР можуть тимчасово припиняти чи обмежувати рух транспорту на автомобільних шляхах загального користування.

Шляхові організації можуть припиняти чи обмежувати рух транспорту також в разі виникнення у весняний період на автомобільних шляхах пучин та інших деформацій на строк до повного затухання пучин або приведення в порядок деформованих місць. В цьому разі шляхові організації повинні заздалегідь оголошувати про це в місцевій пресі або по радіо.

Порядок тимчасового припинення чи обмеження руху на автомобільних шляхах визначається Міністерством будівництва і експлуатації автомобільних шляхів УРСР.

Ділянки автомобільних шляхів, на яких закривається чи обмежується рух транспорту, і об'їзди, які при цьому влаштовуються, обладнуються в обох напрямках відповідними шляховими знаками і обгороджувальними засобами згідно з діючими нормативами. Схеми їх установки погоджуються з Державною автомобільною інспекцією Міністерства внутрішніх справ УРСР.

10. Державна автомобільна інспекція Міністерства внутрішніх справ УРСР має право у невідкладних випадках самостійно забороняти чи обмежувати рух транспорту і пішоходів на окремих ділянках автомобільних шляхів, якщо користування ними загрожує безпеці руху. Державна автомобільна інспекція негайно сповіщає про це відповідні виконавчі комітети місцевих Рад народних депутатів і шляхові організації.

11. Забороняється будівництво жилих будинків, господарських та промислових будівель у такій пришляховій зоні ділянок автомобільних шляхів, що збудовані і будуються в обхід населених пунктів, на під'їздах до міста Києва, обласних і великих промислових центрів та на ділянках шляхів між населеними пунктами:

а) на ділянках шляхів I, II і III категорій /шляхи загальнодержавного і республіканського значення/ в обхід міст і селищ міського типу - в зоні шириною не менше 200 метрів, а в обхід сільських населених пунктів - не менше 100 метрів від краю проїзної частини по обидва боки шляху. Забудова цих ділянок шляхів дозволяється тільки з боку населеного пункту на вказаній відстані;

б) на під'їздах до обласних і великих промислових центрів - в зоні шириною по 50 метрів від краю проїзної частини по обидва боки шляху;

в) на ділянках шляхів загальнодержавного, республіканського і обласного значення - в зоні шириною по 32,5 метра від краю проїзної частини по обидва боки шляху.

12. Підприємства, установи й організації транспорту надають невикористовувані ними землі в смузі відводу автомобільних шляхів за рішенням сільських, селищних, міських Рад народних депутатів у тимчасове користування громадянам, колективним сільськогосподарським підприємствам, радгоспам, іншим підприємствам, установам і організаціям для сільськогосподарських цілей.

(пункт 12 у редакції постанови Кабінету Міністрів Української РСР від 22.08.91 р. N 166,
 із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 27.11.92 р. N 667)

13. Колгоспи, радгоспи та інші сільськогосподарські підприємства, яким передані в тимчасове користування землі в смузі відводу автомобільних шляхів, повинні використовувати ці землі для вирощування низькорослих багаторічних трав та інших культур, забезпечивши під час користування землею збереження автомобільних шляхів, шляхових споруд і пришляхових насаджень, а також утримання смуги відводу в належному стані.

14. Пункт 14 втратив чинність

(згідно з постановою Кабінету Міністрів Української РСР від 22.08.91 р. N 166)

15. Захисні і декоративні насадження, що є в смузі відводу автомобільних шляхів, належать шляховим організаціям, на які покладається їх утримання та санітарний нагляд за ними, а також створення нових насаджень.

Вирубування і розчистка деревно-чагарникових насаджень у смузі відводу автомобільних шляхів на землях, наданих у тимчасове користування громадянам, колективним сільськогосподарським підприємствам, радгоспам, іншим підприємствам, установам і організаціям, допускається в порядку, встановлюваному Міністерством будівництва і експлуатації автомобільних шляхів УРСР.

(абзац другий пункт 15 із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів Української РСР від 22.08.91 р. N 166,
 постановою Кабінету Міністрів України від 27.11.92 р. N 667)

16. Всі водії автотранспортних засобів і громадяни, які виявили на автомобільних шляхах або штучних спорудах несправності, що загрожують безпеці руху, повинні негайно повідомити про це найближчі шляхові організації або органи Міністерства внутрішніх справ УРСР.

Особа, яка створила перешкоду рухові транспорту, повинна здійснити всі можливі заходи для усунення цієї перешкоди та забезпечення безпечного руху інших транспортних засобів.

17. В разі виникнення шляхово-транспортних пригод, зв'язаних з несприятливими шляховими умовами, Державна автомобільна інспекція оформляє матеріали про ці пригоди з обов'язковим залученням представників шляхових організацій.

18. Всі перетини автомобільних шляхів з залізницями нормальної або вузької колії повинні бути обставлені необхідними сигнальними знаками, а там, де це вимагається умовами руху, також шлагбаумами.

Шлагбауми і сигналізація в межах залізничних переїздів встановлюються згідно з діючими стандартами та утримуються організаціями і підприємствами, у віданні яких знаходяться залізничні колії. За межами смуги відводу залізниць відповідні шляхові сигнальні знаки та огорожі встановлюються шляховими організаціями.

19. З метою забезпечення безперебійного і безпечного руху транспортних засобів на автомобільних шляхах та утримання їх у належному стані забороняється:

а) користування автомобільними шляхами і шляховими спорудами для будь-яких потреб і мети крім руху транспорту і пішоходів у встановленому порядку;

б) виїзд всіма видами транспортних засобів на смуту відводу автомобільних шляхів у необладнаних місцях, забруднення автомобільних шляхів з твердим покриттям грунтом, сміттям або брудом, які потрапляють на проїзну частину внаслідок нещільності кузовів, несправності тари, розвіювання безтарних вантажів, винесення грязі колесами, а також перевезення у несправній тарі будь-яких речовин або рідин, які можуть завдати шкоди покриттю або штучним спорудам;

в) стоянка в смузі відводу автомобільних шляхів будь-якого транспорту, машин і механізмів крім місць, спеціально відведених для цієї мети, а також складування вантажів, за винятком шляхово-будівельних матеріалів, необхідних для шляхових робіт, які огороджуються належним чином.

У місцях розміщення пунктів харчування, магазинів, кіосків, готелів організаціями, що експлуатують ці об'єкти, повинні бути влаштовані місця для стоянок автотранспорту зі з'їздами з автомобільного шляху.

В місцях виконання шляхових ремонтних робіт дозволяється стоянка на проїзній частині шляхових машин при умові їх огородження та освітлення.

Як виняток, в разі невідкладної потреби, машини, механізми тощо можуть бути тимчасово залишені в смузі відводу за винятком проїзної частини; при цьому власники транспортних засобів повинні огороджувати їх відповідними шляховими знаками.

Якщо залишені вантажі, матеріали та предмети не будуть прибрані власниками протягом трьох діб, шляхові організації мають право прибрати їх і реалізувати за власним розсудом;

г) проїзд гусеничного транспорту, машин і механізмів, які мають на колесах виступи - шпори, шипи, ланцюги тощо, по автомобільних шляхах з удосконаленими капітальними та полегшеними покриттями, за винятком випадків ожеледиці або наявності снігового покриву, коли автотранспортні підприємства повинні вживати заходів по застосуванню протиковзних пристроїв. Зазначений транспорт повинен рухатись на трейлерах або боковими літніми шляхами та об'їздами. Забороняється рух транспортних засобів по обочинах, за винятком тимчасового об"їзду під час ремонту проїзної частини шляхів, коли це дозволяється спеціальними знаками;

д) проїзд по автомобільних шляхах і штучних спорудах транспортних засобів, машин і механізмів з габаритами, вагою і швидкістю більшими, ніж дозволяється діючими нормативами, встановленими шляховими знаками, правилами шляхового руху та габаритним обмеженням. Проїзд цих транспортних засобів здійснюється тільки за письмовим дозволом Державної автомобільної інспекції та шляхових організацій;

є) відкриття автобусних маршрутів без попереднього відповідного обстеження автомобільних шляхів на цих маршрутах і погодження з шляховими організаціями;

ж) встановлення в смузі відводу автомобільних шляхів рекламних щитів, плакатів і панно з тематики, що не спрямована на поліпшення умов безпеки руху і не обумовлена автосервісом, а також зняття, перестановка і заміна шляхових знаків, елементів благоустрою та обстановки шляху, крім випадків, коли ці роботи виконуються шляховими організаціями;

з) виконання робіт, зв'язаних з можливістю пролиття пального та мастильних матеріалів, чисткою та ремонтом машин, а також вантаження і кріплення вантажів на транспортні засоби на проїзній частині шляхів. Ці операції в разі необхідності повинні провадитися в смузі відводу автомобільних шляхів у спеціально відведених для цього місцях і, як виняток, на обочинах автомобільних шляхів лише протягом світлої частини доби; сміття, кріпильні матеріали та інші предмети, що залишаються після цього, повинні бути прибрані власником транспортного засобу;

і) складання, сушіння, молотіння, провіювання зерна, насіння льону та будь-яких інших сільськогосподарських культур; усякі розваги і прогулянки на мостах і проїзній частині та обочинах автомобільних шляхів; купання, прання білизни і ловля риби з мостів, біля опор мостів і льодорізів; прохід по мостах колон "в ногу";

к) скидання промислових, меліоративних, каналізаційних і стічних вод у систему шляхового водовідводу, звалювання снігу, сміття та інших покидьків у смузі відводу автомобільних шляхів;

л) прогін худоби, а також випасання її в смузі відводу автомобільних шляхів. Прогін худоби через шляхи дозволяється тільки в спеціально встановлених місцях, погоджених з шляховими організаціями.

Керівники та інші службові особи радгоспів, колгоспів, інших організацій і громадяни, землі яких межують зі смугою відводу автомобільних шляхів, зобов'язані встановлювати огорожі та вживати інших заходів, які виключали б можливість виходу тварин і птиці на автомобільні шляхи;

м) проведення в смузі відводу автомобільних шляхів будівельних, меліоративних, топографічних, геологорозвідувальних та інших робіт, зведення будь-яких споруд, прокладання рейкових колій, підземних комунікацій /водопровід, каналізація, газопровід, електрокабелі і т. ін./, телефонно-телеграфних ліній, повітряних проводів низької та високої напруги тощо без дозволу на те відповідних шляхових організацій в кожному окремому випадку та без погоджених з ними у встановленому порядку проектів.

Місцева шляхова організація повідомляється про початок робіт не пізніше ніж за три дні. Підприємства, які виконують роботи у смузі відводу автомобільних шляхів, повністю відповідають за дотримання строків виконання робіт і забезпечення безпеки руху по автомобільному шляху або об'їзду під час проведення робіт;

н) влаштування підприємствами та організаціями з'їздів з автомобільних шляхів загального користування без твердого покриття.

Влаштування та утримання з'їздів з існуючих автомобільних шляхів повинно провадитись за рахунок тих організацій або осіб, для потреб яких ці з'їзди будуються;

о) проведення на автомобільних шляхах заводських та інших випробувань будь-яких машин і механізмів без погодження з відповідними шляховими організаціями;

п) вирубування, розкорчування захисних і декоративних насаджень, зривання квітів, збирання фруктів без дозволу шляхових організацій;

р) влаштування таборів, наметів та обладнання інших місць відпочинку в смузі відводу шляхів, а також ближче 200 метрів від мостів, шляхопроводів та естакад;

с) розорювання резервів смуги відводу автомобільних шляхів ближче одного метра від кюветів, краю виїмок або підошви насипу;

т) причалювання човнів і плотів до опор мостів, за винятком організацій, які обслуговують ці споруди; влаштування під мостами човнових станцій і проїздів без дозволу шляхових організацій;

у) влаштування без погодження з шляховими організаціями гребель, ставків, заглиблення русел рік і водостоків біля мостів і водопропускних труб, а також сплав лісу та дров під мостами при відсутності спеціальних для цього пристроїв;

ф) торгівля фруктами, овочами та іншим на обочинах автомобільних шляхів.

20. З метою додержання протипожежної безпеки забороняється:

а) складання в смузі відводу автомобільних шляхів легкозаймистих і горючих матеріалів без дозволу шляхових організацій і дотримання вимог пожежної безпеки;

б) розкладання вогнищ на автомобільних шляхах і в смузі відводу їх, а також під мостами і ближче 100 метрів від них, куріння на мостах з дерев'яною проїзною частиною;

в) перевезення через мости в несправній тарі легкозаймистих і горючих матеріалів.

21. Проведення спортивних змагань і тренувань /автомобільних, мотоциклетних, велосипедних та інших/ на автомобільних шляхах допускається лише з дозволу виконкомів місцевих Рад народних депутатів після погодження з шляховими організаціями і Державною автомобільною інспекцією. Спортивні організації разом з органами Державної автомобільної інспекції під час змагань повинні забезпечити охорону громадського порядку і безпеку руху автотранспорту.

22. З метою забезпечення оперативного обслуговування автомобільних шляхів, безпеки руху на них керівному і лінійному персоналу шляхово-експлуатаційних господарств і підрозділів шляхового зв'язку дозволяється безплатний проїзд у межах обслуговуваних ними ділянок на попутних автобусах і вантажних автомобілях.

До керівного і лінійного шляхового персоналу, що має право безплатного проїзду на попутних автомашинах, входять: начальники, головні, старші і лінійні інженери, механіки, техніки і працівники служби безпеки руху шляхово-експлуатаційних дільниць, начальники, інженери, техніки, виконроби, механіки і майстри районних шляхових ремонтно-будівельних управлінь або дільниць, механіки та електромонтери підрозділів шляхового зв'язку, головні інспектори та інспектори обласних інспекцій по контролю за якістю будівництва і станом автомобільних шляхів і шляхових споруд, а також інспектори дирекцій автомобільних шляхів, що будуються (Постанова N 87).

(абзац другий пункту 22 із змінами, внесеними згідно з постановою Ради Міністрів Української РСР від 13.02.80 р. N 87) (Постанова N 87)

23. Пункт 23 втратив чинність

(згідно з постановою Ради Міністрів Української РСР від 10.07.85 р. N 261)

24. Пункт 24 втратив чинність

(згідно з постановою Ради Міністрів Української РСР від 10.07.85 р. N 261)

25. Підприємства, організації, установи та окремі особи, які допустили самовільне виконання будь-яких будівельних робіт в смузі відводу автомобільних шляхів, відшкодовують матеріальні збитки, заподіяні шляховому  господарству, в порядку, встановленому діючим законодавством.

26. За вирубання і псування дерев та інших зелених насаджень у смузі відводу автомобільних шляхів винні несуть відповідальність згідно з діючим законодавством.

27. Контроль за виконанням цих Правил покладається на шляхові організації Міністерства будівництва і експлуатації автомобільних шляхів УРСР, органи Міністерства внутрішніх справ УРСР та виконавчі комітети місцевих Рад народних депутатів.

 

Затверджений
постановою Ради Міністрів УРСР
від 28 березня 1978 р. N 170

ПЕРЕЛІК
постанов Уряду Української РСР, що втратили силу у зв'язку з затвердженням Правил користування та охорони автомобільних шляхів і шляхових споруд

1. Постанова Раднаркому УРСР від 29 квітня 1931 р. "Про обсаджування сошових і ґрунтових шляхів у межах УСРР" /33 УРСР, 1931 р., N 16, ст. 145/.

2. Постанова Ради Міністрів УРСР від 28 квітня 1948 р. N 685 "Про озеленення шляхів і заходи охорони зелених насаджень у смузі відводу автогужових шляхів Української РСР" /ЗП УРСР, 1948 р., N 9, ст. 34/.

3. Постанова Ради Міністрів УРСР від 7 вересня 1959 р. N 1392 "Про затвердження Правил користування та охорони автомобільних шляхів і шляхових споруд та Інструкції про порядок оформлення матеріалів на порушників цих Правил" /ЗП УРСР, 1959 р., N 9, ст. 123/.

4. Пункти 6 і 13 додатка N 2 до постанови Ради Міністрів УРСР від 3 січня 1962 р. N 10 "Про заходи по виконанню Указу Президії Верховної Ради Української РСР від 15 грудня 1961 року "Про дальше обмеження застосування штрафів, що накладаються в адміністративному порядку" /ЗП УРСР, 1962 р., N 1, ст.  6/.

5. Пункт 1 Змін, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР від 1 серпня 1975 р. N 367 "Про зміну та визнання такими, що втратили силу, рішень Уряду Української РСР у зв'язку з постановою Ради Міністрів УРСР від 14 листопада 1974 р. N 526" /ЗП УРСР, 1975 р., N 8, ст. 47/.

 




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали