ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

УХВАЛА

15.11.2011 р.

N К-11195/09

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі: головуючого - Смоковича М. І., суддів: Горбатюка С. А., Мироненка О. В., Мороз Л. Л., Чумаченко Т. А., розглянувши в порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу за позовом Н. З. Д. до Управління праці та соціального захисту населення Бахчисарайської районної державної адміністрації, Кабінету Міністрів України про визнання незаконної бездіяльності органів виконавчої влади, провадження по якій відкрито за касаційною скаргою Управління праці та соціального захисту населення Бахчисарайської районної державної адміністрації на постанову Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 16 лютого 2009 року, встановила:

У вересні 2007 року Н. З. Д. звернулась до Бахчисарайського районного суду Автономної Республіки Крим з адміністративним позовом до Управління праці та соціального захисту населення Бахчисарайської районної державної адміністрації, Кабінету Міністрів України про визнання незаконної бездіяльності органів виконавчої влади, зобов'язання здійснити перерахунок та з виплату допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Вимоги обґрунтовувала тим, що має малолітнього сина, на утримання якого одержує державну допомогу по догляду за дитиною до досягнення ним трирічного віку. Відповідно до статті 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років. Вважає, що Управлінням праці та соціального захисту населення Бахчисарайської районної державної адміністрації була недоплачена державна допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у встановленому законодавством розмірі.

Просила визнати неправомірними дії Управління праці та соціального захисту населення Бахчисарайської районної державної адміністрації щодо нарахування та сплати державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, стягнути недоплачену суму заборгованості по допомозі за період з 9 липня 2007 року, та зобов'язати відповідача виплачувати державну допомогу на дитину до досягнення нею трирічного віку відповідно до статті 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

Постановою Бахчисарайського районного суду Автономної Республіки Крим від 1 вересня 2008 року в задоволенні позовних вимог Н. З. Д. було відмовлено.

Постановою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 16 лютого 2009 року постанова Бахчисарайського районного суду Автономної Республіки Крим від 1 вересня 2008 року була скасована та прийнято нову постанову якою позовні вимоги Н. З. Д. задовлено частково: Визнано незаконною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Бахчисарайської районної державної адміністрації щодо невиплати Н. З. Д. щомісячної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку й розмірі не менше прожиткового мінімуму за період з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року; Зобов'язано Управління праці та соціального захисту населення Бахчисарайської районної державної адміністрації провести перерахунок та сплатити на користь Н. З. Д. щомісячну допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі не менше прожиткового мінімуму, встановленого для дітей віком до шести років з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, а з 1 січня 2008 року -у розмірі відповідно до частини 1 статті 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", в решті позовних вимог відмовлено.

У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права, просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

Касаційна скарга підлягає до часткового задоволення з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що після народження дитини позивач відповідно до Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" отримує державну допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

При нарахуванні та виплаті позивачу цього виду державної допомоги у 2007 році відповідач керувався статтею 56 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", якою передбачено, що у 2007 році допомога при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" здійснюється за рахунок коштів відповідної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 гривень для незастрахованих осіб та не менше 23 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для застрахованих осіб, у порядку встановленому Кабінетом Міністрів України, а також пунктом 14 статті 71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", яким зупинено на 2007 рік дію статті 12, частини 1 статті 15 та пункту 3 розділу VIII "Прикінцеві положення" Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми".

Призначення державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку передбачено статтею 3 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми".

У відповідності до статті 13 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) право на допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку має не застрахована в системі загальнообов'язкового державного соціального страхування особа (один з батьків дитини, усиновитель, опікун, баба, дід або інший родич), яка фактично здійснює догляд за дитиною.

Статтею 15 (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) зазначеного Закону встановлено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

Відповідно до статті 62 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років: з 1 січня - 434,00 гривень, з 1 квітня - 463,00 гривень, з 1 жовтня - 470,00 гривень.

Пунктом 14 статті 71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", з метою приведення окремих норм законів у відповідність із цим Законом, було зупинено дію статті 12, частини 1 статті 15 та пункту 3 розділу VIII "Прикінцеві положення" Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" на 2007 рік.

Проте Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2007 року N 6-рп/2007 пункт 14 статті 71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" було визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним).

Отже, висновок апеляційного суду про задоволення позову за період починаючи з 9 липня 2007 року є правильним.

Щодо 2008 року слід зазначити, що статтею 58 Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" передбачено розмір прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років у таких розмірах: з 1 січня - 526,00 гривень, з 1 квітня - 538,00 гривень, з 1 липня - 540,00 гривень, та з 1 жовтня - 557,00 гривень.

Вказаним законом (Законом України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України") частина перша статті 15 та пункт 3 розділу VIII "Прикінцеві положення" Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" були змінені. Так, згідно до нової редакції частини першої статті 15 Закону, допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 гривень.

У відповідності до змін, внесених до пункту 3 розділу VIII "Прикінцеві положення" Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 1 січня 2008 року надається у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

При цьому Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року N 10-рп/2008 положення пункту 23 розділу II "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" щодо внесення змін до Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" не визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними).

Виходячи з наведеного, колегія суддів вважає, що вирішуючи даний спір, суд апеляційної інстанції дав правильну правову оцінку обставинам у справі, перевірив обґрунтованість вимог позивача щодо стягнення конкретних сум, відповідність їх розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, який був встановлений чинним законодавством, і дійшов обґрунтованого висновку щодо скасування постанови суду першої інстанції, однак правильно застосувавши норми матеріального права суд апеляційної інстанції допустив помилку щодо застосування норм процесуального права.

Так судом апеляційної інстанції задоволені позовні вимоги за період з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, а з 1 січня 2008 року відповідача зобов'язано здійснювати нарахування та виплату позивачці щомісячної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі відповідно до частини 1 статті 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", в той час, як в самій позовній заяві позивачка чітко не зазначає за який саме період вона оскаржує дії відповідача та просить здійснити перерахунок недоотриманої щомісячної допомоги по догляду за дитиною. Судом апеляційної інстанції не враховано час звернення позивачки до суду, а тому задовольняючи позовні вимоги суд апеляційної інстанції вийшов за межі позовних вимог та задовольнив позовні вимоги на майбутнє починаючи з 18 вересня 2007 року та з січня 2008 рік, оскільки на час звернення позивачки до суду 18 вересня 2007 року її права щодо нарахування та виплати щомісячної допомоги по догляду за дитиною на 2008 рік не були порушені.

За правилами статті 227 Кодексу адміністративного судочинства України, підставою для скасування судових рішень судів першої та апеляційної інстанції і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, які унеможливили встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.

Таким чином, судами попередніх інстанцій неправильно застосовано норми процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а тому їх рішення є незаконними та необґрунтованими і підлягають скасуванню.

Крім того, таке неправильне застосування норм процесуального права тягне за собою встановлення нових обставин щодо визначення розміру указаної допомоги за минулий період.

Суд касаційної інстанції позбавлений можливості встановлювати нові обставини справи, тому справу необхідно направити на новий розгляд в суд першої інстанції.

Керуючись статтями 223, 227, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів ухвалила:

Касаційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення Бахчисарайської районної державної адміністрації задовольнити частково.

Постанову Бахчисарайського районного суду Автономної Республіки Крим від 1 вересня 2008 року та постанову Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 16 лютого 2009 року, в цій справі скасувати та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії сторонам у справі та оскарженню не підлягає.

 




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали