НАЦІОНАЛЬНА РАДА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ТЕЛЕБАЧЕННЯ І РАДІОМОВЛЕННЯ

РІШЕННЯ

від 8 лютого 2012 року N 188

Про звернення та критичні зауваження громадян щодо діяльності телерадіоорганізацій України за 2011 рік

Відповідно до Законів України "Про звернення громадян", "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення", "Про доступ до публічної інформації" (Закон N 2939-VI), Указу Президента України від 13.08.2002 N 700 "Про додаткові заходи щодо забезпечення реалізації громадянами конституційного права на звернення", розглянувши інформацію про звернення громадян щодо діяльності телерадіоорганізацій України, які надійшли у 2011 році, Національна рада вирішила:

1. Взяти до відома інформацію про звернення громадян, урахувати в подальшій роботі висловлені пропозиції та критичні зауваження щодо діяльності телерадіоорганізацій України, які надійшли у 2011 році (додається).

2. Відділу зв'язків із засобами масової інформації та громадськими організаціями оприлюднити інформацію на сайті Національної ради.

3. Виконання цього рішення покласти на управління організаційного забезпечення Національної ради.

4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на голову Національної ради В. Манжосова.

 

Голова Національної ради

В. Манжосов

Заступник голови
Національної ради

Л. Мудрак

 

Додаток
до рішення Національної ради
08.02.2012 N 188

ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНА ДОВІДКА
про роботу зі зверненнями громадян та врахування висловлених пропозицій, критичних зауважень щодо діяльності телерадіоорганізацій України у 2011 році

Відповідно до рішення Національної ради від 31.08.2011 N 2140 (Рішення N 2140) інформаційно-аналітична довідка про роботу зі зверненнями громадян та врахування висловлених пропозицій, критичних зауважень щодо діяльності телерадіоорганізацій України у I півріччі 2011 року була взята до відома і оприлюднена на сайті Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення.

У II півріччі 2011 року до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення надійшло 189 звернень. Найбільше пропозицій, скарг та заяв надіслали мешканці м. Києва (62), Харківської (17) та Донецької областей (14). Порівняно однакову кількість отримано з Луганської (12), Дніпропетровської (11) та Київської (11) областей, АР Крим (7), Одеської (8). З інших областей України надійшло по кілька звернень: із Львівської - 6, Хмельницької - 5, Запорізької - 4; Івано-Франківської, Сумської, Черкаської, із-за кордону - по 3; Вінницької, Волинської, Рівненської, Херсонської, Тернопільської - по 2; Житомирської, Миколаївської, Чернівецької, Чернігівської, м. Севастополя - по 1 зверненню. Жодного звернення не надійшло з Полтавської та Закарпатської областей.

На розгляд Національної ради переадресовано 66 листів, з них: 27 - Державним комітетом телебачення і радіомовлення України, 9 - Кабінетом Міністрів України, 8 - Національною комісією з питань регулювання зв'язку України, по 4 - органами прокуратури та Верховною Радою України, 2 - Державним департаментом України з питань виконання покарань, по 1 - Адміністрацією Президента України, Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва, Державною службою спеціального зв'язку та захисту інформації України, Національною експертною комісією з питань захисту суспільної моралі, Міністерством України у справах сім'ї, молоді та спорту, Державною службою кінематографії, редакцією газети "Сільські вісті".

До Національної ради надходять індивідуальні (153) і колективні звернення (22). Серед заявників Національної ради: пенсіонери (21), інваліди (11), ветерани війни та праці (7), представники громадських організацій та релігійних громад (6).

У II півріччі 2011 року найбільша кількість звернень (38) стосувалася питань поліпшення програмного наповнення телерадіоканалів. Багато глядачів нарікають на присутність в ефірі інтерактивних ігор, які призводять до непорозумінь з телеканалами та невиправданих фінансових витрат простих громадян.

Окрема кількість скарг стосується недотримання провайдерами програмної послуги умов договорів, зокрема, щодо фінансових розрахунків, пропонованих пакетів програм, технічної якості сигналу тощо.

Теми врегулювання відносин між провайдерами програмної послуги та споживачами піднімаються в 19 листах. Найбільша кількість скарг в цій частині адресовано діяльності ТОВ "Воля-кабель"(7). Так, зокрема, постійний дописувач Пономаренко М. А. вже більше року вимагає, аби ТОВ "Воля-кабель" подавала "телегіди" державною мовою. Інші дописувачі скаржаться на недотримання ТОВ "Воля-кабель" своїх договірних зобов'язань.

Група листів (3) з різних регіонів України стосуються якості послуг, які пропонує ТОВ "ВІЖН-ТБ".

З проханням відновлення трансляції радіо "Мелодія" з різних міст України звернулися 12 радіослухачів.

Окрему категорію звернень становлять скарги стосовно порушення норм суспільної моралі, нехтування національними та духовними цінностями у програмному наповненні телеканалів. Так, громадянка Жангалієва скаржиться стосовно присутності в ефірі ТОВ "Альтаір", м. Червоноармійськ Донецької області, телепередачі "Дом-2", яка, на думку дописувачки, негативно впливає на підростаюче покоління.

Телеглядач Іщенко О.М. з м. Запоріжжя висловлює занепокоєння відсутністю в ефірі вітчизняних телерадіомовників якісних програм для дітей та юнацтва.

Про наявність низькопробних фільмів та передач пишуть у своїх листах: Клюй Л. П., Михайленко Т. В. (м. Київ), Кобець О. К. (м. Генічеськ Херсонської області), Молчанова М. М. (м. Донецьк), Лизанчук В. В. (м. Львів). На їхню думку, в ефірі пропагуються аморальні сцени, які негативно впливають на систему загальнолюдських цінностей у громадян нашої держави, особливо дітей та молоді.

Національна рада роз'яснює, що телерадіоорганізації самі визначають наповнення власних програм і передач. Згідно з п. 3 ст. 5 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" не вмотивоване законодавством України втручання Національної ради, як і інших органів державної влади, у сферу професійної діяльності телерадіоорганізацій не допускається. У цьому законі зазначено: "Телерадіоорганізація є незалежною у визначенні змісту програм та передач" (п. 2 ст. 5). Тому з пропозиціями та зауваженнями варто звертатися безпосередньо до керівників телерадіоорганізацій. Однак Національна рада у таких випадках звертається до телерадіоорганізацій з проханням розглянути звернення та врахувати побажання глядачів. Разом з тим, дописувачів інформовано про заходи, яких вживає Національна рада до порушників законодавства, оголошення їм попереджень, а також здійснення профілактичних заходів, спрямованих на підтримку створення програм для дітей, участі Національної ради в тематичних круглих столах.

На скарги стосовно порушення норм суспільної моралі на телебаченні дописувачам повідомляється, що цими питаннями Національна рада опікується спільно з Національною експертною комісією України з питань захисту суспільної моралі, яка переглядає запропоновані записи і надає експертну оцінку щодо наявності ознак насилля чи порнографії.

Існує група звернень щодо проводового мовлення. Особливої уваги заслуговує відкритий лист доктора філологічних наук, професора Львівського національного університету імені Івана Франка, в якому він наголошує на ситуації з руйнуванням радіомереж дротового радіомовлення. Особливо це стосується багатьох населених пунктів західних областей, які постраждали від повені: "Проводове мовлення, - зазначає В. В. Лизанчук, - є не тільки джерелом забезпечення культурно-духовних та інформаційних потреб громадян України, але й має стратегічне значення в умовах виникнення надзвичайних ситуацій, воно повинно бути відновлене, незважаючи на одночасне впровадження ефірного мовлення ".

До Національної ради продовжують надходити скарги глядачів щодо випадків шахрайства, які трапилися під час проведення телеігор та вікторин, так званих програм із ворожками. У відповідях повідомляється, що Національна рада вживає відповідних заходів щодо унеможливлення шахрайства під час таких передач. Рішенням Національної ради від 19.03.2008 ухвалено Рекомендації, згідно з якими телерадіоорганізації зобов'язані супроводжувати ігри та вікторини текстовими попередженнями про те, що участь у таких передачах є платною. Загалом, це питання потребує законодавчого врегулювання. Із приводу відшкодування вартості телефонних послуг громадянам радять звернутися до Управління у справах захисту прав споживачів або до суду. Кількість скарг зазначеної тематики поменшало після ухвалення Верховною Радою України відповідного Закону, який унеможливлює використання телеефіру для сеансів ворожіння та екстрасенсорики. На жаль, положення цього Закону не стосуються інтерактивних телеігор, через участь у яких продовжують потерпати наївні громадяни.

Окрему групу листів становлять звернення про упереджене, на думку дописувачів, необ'єктивне висвітлення подій на деяких телеканалах. У своїх листах громадяни вимагають зобов'язати ТРО, що поширюють, на їхню думку, недостовірну інформацію, спростовувати такі відомості. Певна кількість глядачів звернулися зі скаргами на телеканали ICTV, "1+1", "Інтер", Телерадіокомпанії "КТМ", ТРК "Лотел-СКТБ" щодо спростування недостовірної інформації (Пруднікова О. А., Максимчук Л. В., Лесяк С. Є., Зазимкін І. В.). У відповідях Національної ради повідомляється, що право громадянина або юридичної особи на спростування поширеної у програмі чи передачі недостовірної інформації забезпечується ст. 64 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", а звернення надсилається на телеканал, адже спростування повинно бути поширено тією ж телерадіоорганізацією і в тій самі програмі чи передачі, що й недостовірні відомості, або в інший час за домовленістю з особою, права якої були порушені (ч. 7 ст. 64). Якщо телекомпанія не задовольнить вимоги заявника, він може вирішувати питання у судовому порядку.

У II півріччі 2011 року 6 листів надійшло щодо дотримання телерадіоорганізаціями норм рекламного законодавства. Глядачі нарікають на надмірну кількість реклами на телебаченні та вимагають зменшення тривалості рекламних блоків. Цій темі, зокрема, присвятили свої звернення Власюк В. О. (Дніпропетровська обл.), Вощикін Б. Д. (Харківська обл.), Кузьмук В. Р. (Київська обл.), Ценова Л. В. (м. Київ).

У відповідях заявників ознайомлюють із нормами розміщення реклами на телебаченні, які визначені Законом України "Про рекламу".

ЗВЕДЕНА ІНФОРМАЦІЯ ЗА 2011 РІК

У 2011 році до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення надійшло 387 звернень громадян, з них - 35 запитів на публічну інформацію. Найбільше пропозицій, скарг та заяв зареєстровано з м. Києва (128), Харківської (32), Донецької (30), Луганської (23) областей, найменше - з Полтавської, Тернопільської та Закарпатської областей (по 3 листи), Чернігівської (2).

Упродовж 2011 року на розгляд Національної ради переадресовано 147 листів, з них: 55 - Державним комітетом телебачення і радіомовлення України, 22 - Кабінетом Міністрів України, 15 - Національною комісією з питань регулювання зв'язку України, 8 - органами прокуратури, 12 - Верховною Радою України, по 2 - Державним департаментом України з питань виконання покарань, Державною службою кінематографії, Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва, Державною службою спеціального зв'язку та захисту інформації України, Національною експертною комісією з питань захисту суспільної моралі, по 1 - Адміністрацією Президента України, Міністерством України у справах сім'ї, молоді та спорту, Міністерством культури і туризму України, Київською державною міською адміністрацією, Голосіївською районною державною адміністрацією, редакцією газети "Сільські вісті ".

До Національної ради надійшли індивідуальні (332), колективні звернення та від установ (55). Серед заявників Національної ради: ветерани війни та праці (23), представники громадських організацій та релігійних громад (13).

Найбільша кількість звернень (117) стосувалася роботи вітчизняних телерадіоорганізацій.

З-поміж скарг на діяльність провайдерів програмної послуги (48) найбільше листів стосується зростання вартості пакетів програм, врегулювання договірних господарських питань тощо.

Сектор зв'язків з громадськістю та забезпечення доступу до публічної інформації в межах своєї компетенції також надає вичерпні відповіді на телефонні дзвінки громадян, які переважно стосуються програмного наповнення та порушень прав телеглядачів, а також роботи провайдерів програмної послуги.

Якщо порушені в листах питання не належать до компетенції Національної ради, авторам надається роз'яснення, до яких державних органів законодавчої чи виконавчої влади потрібно звернутися.

Національною радою забезпечено конституційне право громадян на звернення.

Запити на отримання публічної інформації.

У 2011 році в Національній раді після набуття чинності Закону України "Про доступ до публічної інформації" (Закон N 2939-VI) та створення у складі управління організаційного забезпечення сектору зв'язків із громадськістю та забезпечення доступу до публічної інформації опрацьовано 35 запитів від фізичних та юридичних осіб. Характер запитів стосується отримання копій рішень Національної ради, статистичних даних щодо діяльності ТРО, результатів оголошених конкурсів тощо.

На веб-сайті Національної ради у спеціально створеній рубриці розміщено необхідні матеріали щодо забезпечення доступу до публічної інформації в регуляторному органі, а також щотижневі звіти про отримані запити та відповіді на них.

 

Начальник управління
організаційного забезпечення

Т. Собчук

 




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали