НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ЕНЕРГЕТИКИ

ЛИСТ

від 24.01.2012 р. N 398/14/47-12

ПАТ "Чернігівгаз"

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (далі - НКРЕ), розглянула Ваш лист від 25.10.2011 N 2/1746-1 щодо надання роз'яснень з питань застосування Порядку відшкодування збитків, завданих газопостачальному або газорозподільному підприємству внаслідок порушення споживачем природного газу Правил надання населенню послуг з газопостачання, затвердженого постановою НКРЕ від 29.05.2003 N 475 (далі - Порядок), та в межах компетенції повідомляє наступне.

Відносини між газопостачальними підприємствами, газорозподільними підприємствами та фізичними особами - споживачами газу регулюються Правилами надання населенню послуг з газопостачання, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.99 N 2246 (далі - Правила).

Відповідно до положень пункту 4 Правил послуги з газопостачання надаються споживачеві на підставі договору, що укладається ним відповідно до Типового договору про надання населенню послуг з газопостачання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.2006 N 938 (далі - Типовий договір).

Положеннями пункту 30 Правил передбачено, що газопостачальне підприємство має право вимагати від споживача відшкодування збитків згідно з Порядком.

Згідно з пунктом 1.3 Порядку до порушень споживачем Правил, які тягнуть за собою відповідальність з відшкодування збитків, завданих газопостачальному або газорозподільному підприємству відносяться, зокрема:

використання газу у разі самовільного підключення до системи газопостачання;

використання газу (у разі відсутності лічильника) у випадку, коли не було своєчасно повідомлено газопостачальне або газорозподільне підприємство про зміну розміру опалювальної площі, кількості осіб, яким надаються послуги з газопостачання понад один місяць, встановлення додаткових газових приладів та пристроїв.

Варто зазначити, що у пункті 1.3 Порядку не передбачено нарахування збитків у вищезазначених випадках у разі наявності лічильника газу.

Крім цього, відповідно до абзацу першого пункту 2.1 Порядку у разі самовільного підключення додаткових (не передбачених у проектній документації) газових приладів, пристроїв споживача до системи газопостачання або підключення шляхом зриву, або пошкодження цілісності пломб на відключаючих пристроях перед газовими приладами та пристроями, засувках на вводі в будинок, пошкодження або зняття заглушок тощо, розрахунок збитків здійснюється за Нормами споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників (далі - Норми), затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.96 N 619, з урахуванням:

кількості днів з часу останнього контрольного зняття представником газопостачальному або газорозподільному підприємству показань лічильника до дня виявлення порушення, але не більше ніж за 6 місяців (за наявності лічильника);

кількості днів з дня останньої технічної перевірки газових приладів та пристроїв, розміру опалювальної площі та кількості осіб, яким надавались послуги з газопостачання, але не більше ніж за 6 місяців (за відсутності лічильника);

кількості самовільно підключених газових приладів та пристроїв.

Звертаємо увагу, що зазначений пункт Порядку необхідно трактувати наступним чином:

1. У разі самовільного підключення додаткових (не передбачених у проектній документації) газових приладів, пристроїв споживача до системи газопостачання розрахунок збитків здійснюється за Нормами споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників (далі - Норми), затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.96 N 619, з урахуванням:

кількості днів з дня останньої технічної перевірки газових приладів та пристроїв, розміру опалювальної площі та кількості осіб, яким надавались послуги з газопостачання, але не більше ніж за 6 місяців (за відсутності лічильника);

кількості самовільно підключених газових приладів та пристроїв.

2. У разі підключення шляхом зриву, або пошкодження цілісності пломб на відключаючих пристроях перед газовими приладами та пристроями, засувках на вводі в будинок, пошкодження або зняття заглушок тощо, розрахунок збитків здійснюється за Нормами споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників (далі - Норми), затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.96 N 619, з урахуванням:

кількості днів з часу останнього контрольного зняття представником газопостачальному або газорозподільному підприємству показань лічильника до дня виявлення порушення, але не більше ніж за 6 місяців (за наявності лічильника);

кількості днів з дня останньої технічної перевірки газових приладів та пристроїв, розміру опалювальної площі та кількості осіб, яким надавались послуги з газопостачання, але не більше ніж за 6 місяців (за відсутності лічильника);

кількості самовільно підключених газових приладів та пристроїв.

Враховуючи вищезазначене, у випадку, якщо додаткові газові прилади та пристрої встановлено на об'єкті споживача, який обладнано лічильником газу, та підключено після газового приладу обліку, застосування пункту 2.1 Порядку є недоцільним, оскільки весь обсяг спожитого споживачем природного газу, в тому числі додатково встановленими газовими приладами, обліковується приладом обліку і сплачується споживачем в повному обсязі. Отже, у зазначеному випадку газопостачальне підприємство не несе збитків.

У разі, якщо додаткові газові прилади та пристрої встановлено на об'єкті споживача, який обладнано лічильником газу, та підключено поза обліком лічильника газу, збитки розраховуються відповідно до вимог пункту 2.1 Порядку, оскільки обсяг природного газу, спожитий додатково встановленими газовими приладами, не обліковується приладом обліку і не сплачується споживачем в повному обсязі.

Разом з тим, відповідно до положень пункту 28 Типового договору споживач зобов'язаний:

дотримуватись під час користування газом вимог Правил безпеки, затверджених наказом Держнаглядохоронпраці від 01.10.97 N 254 (далі - Правила безпеки);

не підключати нові (додаткові) газові прилади і пристрої, не змінювати місце їх розташування та не втручатися в роботу внутрішньобудинкових систем газопостачання без узгодження з виконавцем (газопостачальне/газорозподільне підприємство).

Згідно з положеннями пункту 31 Правил та 29 Типового договору, газорозподільне підприємство має право, зокрема, припиняти постачання газу споживачеві у разі порушення споживачем Правил безпеки, що створює загрозу виникнення аварійної ситуації.

Згідно з пунктом 3.2.3 Правил безпеки, проектна документація на монтаж додаткових газових плит, лабораторних пальників та інших дрібних газових приладів, які не вимагають організованого відводу продуктів опалювання в димоходи, а також індивідуальних газобалонних установок ЗВГ з газовою плитою, може бути представлена ескізом, складеним СПГГ або з його дозволу спеціалізованою будівельно-монтажною організацією.

Пунктом 4.5.7 Правил безпеки передбачено, що переміщення і заміна газових приладів і апаратів провадяться СПГГ або газовими службами підприємств з урахуванням вимог нормативних документів і внесенням змін в технічну документацію.

Враховуючи вищезазначене, споживач не має права підключати нові (додаткові) газові прилади і пристрої, змінювати місце їх розташування та втручатися в роботу внутрішньобудинкових систем газопостачання без узгодження з газопостачальним підприємством та внесення змін в технічну документацію.

У разі, якщо споживач не повідомив газопостачальне підприємство про встановлення додаткового газового обладнання, газопостачальне/газорозподільне підприємство має право припинити постачання природного газу до помешкання споживача у відповідності до вимог Правил.

Варто зазначити, що відповідно до статті 13 Закону України "Про трубопровідний транспорт" діяльність, пов'язана з проектуванням, будівництвом, ремонтом та експлуатацією об'єктів трубопровідного транспорту, здійснюється на підставі ліцензії і підлягає обов'язковій сертифікації. Ліцензії видаються в порядку, встановленому законодавством.

Таким чином, роботи з проведення технічного обслуговування газопроводів, встановлення та заміни газових приладів, сервісного обслуговування газових приборів тощо відносяться до конкурентного ринку та можуть виконуватися будь-якими підприємствами і організаціями, які мають відповідний дозвіл на виконання такого виду робіт.

 

Член Комісії

В. Меркушов

 




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали