Щодо реформування ЖКГ

 

 1. Згідно з Законом України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" об'єднання співвласників багатоквартирного будинку - юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна.

Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав власників приміщень на володіння та користування спільним майном членів об'єднання, належне утримання будинку та прибудинкової території, сприяння членам об'єднання в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання.

Діяльність ОСББ регулюється зазначеним вище Законом, Цивільним, Житловим та Земельним кодексами України, іншими нормативно-правовими актами та статутом об'єднання, який складається відповідно до Типового статуту, затвердженого наказом Держжитлокомунгоспу України від 27.08.2003 N 141 (зареєстровано в Мін'юсті України 12.12.2003 за N 1155/8476).

Розділом "Порядок прийняття кошторису, створення та використання фондів об'єднання, включаючи резервні, а також порядок оплати спільних витрат" Типового статуту визначено, що правління об'єднання складає щорічний кошторис надходжень і витрат на наступний фінансовий рік і визначає розміри платежів кожного члена об'єднання.

Тариф на послуги з утримання будинку і споруд та прибудинкової території для будинків, у яких створено ОСББ, повинен розраховуватися відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 N 529 і затверджуватися загальними зборами членів об'єднання.

Згідно із статтею 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" повноваження щодо встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги покладено на органи місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 31 цього ж Закону виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво житлово-комунальних послуг і подають їх на затвердження органам місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Органи місцевого самоврядування затверджують ціни/тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво.

Згідно із статтею 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі бюджету, фінансів і цін належить в тому числі встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів щодо оплати побутових, комунальних, транспортних та інших послуг, які надаються підприємствами та організаціями комунальної власності відповідної територіальної громади; погодження в установленому порядку цих питань з підприємствами, установами та організаціями, які не належать до комунальної власності.

Таким чином, згідно із законодавством України орган місцевого самоврядування після перевірки економічної обґрунтованості тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території, який розраховано об'єднанням і затверджено його загальними зборами виходячи з кошторису, підготовленого правлінням об'єднання, повинен його погодити.

Крім того, зазначаємо, що відповідно до статті 11 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" об'єднання після набуття статусу юридичної особи може:

- прийняти на власний баланс весь житловий комплекс;

- за договором з попереднім власником залишити його балансоутримувачем усього житлового комплексу або його частини;

- укласти договір з будь-якою юридичною особою, статут якої передбачає можливість здійснення такої діяльності, про передачу їй на баланс усього житлового комплексу або його частини.

Згідно із Типовим статутом об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ) може здійснювати господарську діяльність для забезпечення власних потреб безпосередньо або шляхом укладення договорів з фізичними чи юридичними особами.

Враховуючи викладене, об'єднання має можливість відмовитись від визначеного органом місцевого самоврядування виконавця послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та взяти безпосередню участь в утриманні житлового будинку, самостійно обирати більш привабливішого (з точки зору якості та вартості) надавача послуг.

2. Серед питань, на вирішення яких спрямована Загальнодержавна програма реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009 - 2014 роки, є питання "реалізації ефективної антимонопольної політики та здійснення інституціональних перетворень на ринку житла і житлово-комунальних послуг спрямованих на розвиток ринкових відносин та конкуренції".

Для цього основними завданнями програми передбачено "створення розвинутого конкурентного середовища на ринку обслуговування житла". Інституціональне забезпечення виконання цього завдання програми передбачається здійснювати через реалізацію заходів із "посилення впливу мешканців будинків на умови свого проживання та якість обслуговування житла шляхом стимулювання створення об'єднань співвласників багатоквартирного будинку, сприяння створенню системи управителів на ринку житлових послуг".

Заходи Загальнодержавної програми спрямовані насамперед на створення умов для розвитку конкурентного середовища на ринку послуг з управління житлом та його утримання.

За наявності на цьому ринку управляючих компаній, що конкурують на прозорих умовах, власники житла (в тому числі і об'єднання співвласників багатоквартирного будинку та ЖБК) матимуть змогу на більш прийнятних для них умовах обирати виконавців послуг з утримання житла, більш впевнено "розмовляти" із природними монополістами на ринку комунальних послуг та захищати власні права як споживачів житлово-комунальних послуг. Збільшення кількості управляючих компаній дасть можливість розмежувати функції замовника житлово-комунальних послуг та їх виконавця, що сприятиме належному утриманню житла та забезпеченню споживачів комунальними послугами.

Ефективний власник житла може бути сформований лише за умови сприяння цьому з боку органів місцевого самоврядування.

Лист від 31.08.2010 р. N 12/20-7-1224

Міністерство з питань житлово-комунального господарства України

По матеріалах «НОРМАТИВ PRO»

 




 

 

 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали